Bespaar jezelf de trainingskosten en school bij met deze topboeken
Alhoewel het internet vandaag de dag bol staat van de documentaties, handleidingen en algemene weet, is er weinig te vergelijken met een boek uit de pen van een praktijkervaren ondernemer, dienstverlener of IT-manager. Het nadeel van deze literatuur is daarentegen dat het onderwerp dusdanig snel evolueert dat informatie in een paar jaar tijd compleet verouderd is. Vandaar zetten wij ons in om jou te voorzien van een topselectie aan must-reads met actuele, uiteenlopende onderwerpen.
Strategy @ Work – Brightline
Uitgeverij: Brightline Project Management Institute
Prijs: Gratis
Als je een manager vraagt wat hij uitdagend vindt aan zijn baan, wat hem iedere dag weer uit bed drijft en wat zijn betekenis geeft, dan zijn de antwoorden vrijwel altijd hetzelfde. Waar in de wereld je deze vragen ook stelt en in welke sector dan ook. Samengevat in vier woorden is dit het antwoord: dingen voor elkaar krijgen. In Strategy @ Work komen een aantal van de beste denkers op het gebied van strategie aan het woord. We hopen dat ze de lezer aan zullen zetten om hun dingen ook echt voor elkaar te krijgen. Want ‘dingen voor elkaar krijgen’ is zwaar en moeilijk werk. We leven in turbulente tijden en het creëren van een robuuste en effectieve business strategie kan zeer uitdagend werk zijn. Om deze vervolgens in de praktijk te brengen is minstens net zo moeilijk. Brightline Initiative ondersteunt organisaties en managers om grip te krijgen op deze uitdagingen en om te helpen betere keuzes te maken bij het creëren en implementeren van strategieën voor hun bedrijf. Strategy @ Work is één van hun meest gelezen publicaties.
Vertrouwen als kompas - Pauline M. Voortman
Uitgeverij: Management Impact
Prijs: € 20,50
We voelen steeds meer druk en hectiek, terwijl we verlangen naar rust, verbinding en begrip. Naar een gevoel van vertrouwen. En dat is een terecht verlangen. Vertrouwen is namelijk als schone lucht, we kunnen niet zonder. Niet privé, niet in ons werk. In een cultuur van vertrouwen heeft iedereen een gevoel van voldoende voorspelbaarheid, van houvast. En van welwillendheid ten opzichte van elkaar. Je durft elkaar vertrouwen te geven en krijgt het ook terug. Zo leer je samen, neem je samen risico's en boek je goede resultaten. Twee zaken zijn van belang als je aan vertrouwen gaat werken:
- Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Ben je in staat om naar je eigen overtuigingen, houding, gedrag en risicobereidheid te kijken?
- Het besef dat je altijd onderdeel bent van een groter geheel.
Hoe ziet jouw werkomgeving eruit? Is de missie helder, weet iedereen waar het echt naartoe moet en hoe? Krijg je persoonlijke aandacht en is er tijd voor reflectie? Dit boek biedt je een diagnose en een aanpak op basis waarvan je zelf aan oplossingen kunt werken. Eerst begrijpen wat vertrouwen in de kern is, en pas daarna handelen.
Who is accountable - Werner van Beusekom
Uitgeverij: Management Impact
Prijs: € 34,50
Of je nu in de sales, marketing of communicatie werkt (of gaat werken), dit boek helpt je succesvoller te zijn in je (toekomstige) vak. Je leest hoe organisaties baat hebben van het op één lijn brengen van sales, marketing en communicatie. Je leest ook hoe het delen van kennis, transparante communicatie en het meten en analyseren van data werkprocessen verbeteren. Sales, marketing en communicatie op één lijn In de bestaande literatuur is nauwelijks beschreven hoe je sales, marketing en communicatie op één lijn brengt. De auteurs hebben met de SAMACO-journey en het SAMACO-model deze leemte gevuld. SAMACO staat voor: sales, marketing en communicatie. De journey laat zien hoe je in enkele stappen komt tot optimale samenwerking en accountability tussen de disciplines. Het model is toepasbaar op elk type organisatie. Dit boek is een echt doeboek. De theorie wordt continu toegepast op de praktijk van nu met voorbeelden, cases en interviews met professionals die werken voor diverse gerenommeerde (A-)merken. Op de website van Who is accountable zijn talloze templates online beschikbaar, zodat je zelf met de opgedane kennis aan de slag kan.
Basisboek online marketing, van strategie tot conversie - Marjolein Visser
Uitgeverij: Noordhoff
Prijs: € 64,95
Basisboek online marketing behandelt het volledige marketingproces. Niet alleen de theorie achter online marketing komt aan bod, maar ook de technieken en media. Basisboek Online Marketing introduceert eerst het kernprocesmodel en belicht vervolgens de strategische aspecten van online marketing, waarbij dieper wordt ingegaan op online consumentengedrag. Hierna komen alle relevante aspecten van websites aan bod: het ontwerpen van effectieve sites, de site als distributie- of communicatiekanaal en de site als onderdeel van het product. Sinds het verschijnen van de eerste druk is het boek uitgegroeid tot standaardwerk voor het vakgebied. Er is ook een identieke Engelstalige versie met internationale voorbeelden en cases. In de derde editie van Basisboek online marketing zijn mobiele marketing en social media marketing geïntegreerd met de andere vormen van digitale marketing. Omdat het opbouwen van een goede merkreputatie een steeds grotere rol binnen digitale marketing speelt is er een apart hoofdstuk aan online branding gewijd. Ook zijn alle ontwikkelingen op het gebied van online marketingcommunicatie opgenomen. Tot slot is het hoofdstuk over market-sensing vergaand aangepast.
Leiderschap: een gids - Thecla Goossens
Uitgeverij: Noordhoff
Prijs: € 24,95
Welk leiderschap is er nodig om de wereld van nu richting te geven? Boeken die de laatste jaren de markt overspoelen, beloven vaak de ultieme sleutel tot dit vraagstuk te bieden. Daarmee wordt de lezer een volger. Leiderschap lijkt verworden tot een modebegrip dat aan inflatie onderhevig is. Dit boek schept orde en nuanceert de hype in zeven bondige thema’s. Het gaat over leiden en volgen, eigenschappen en gedrag, visies, ethiek en ontwikkeling. De kracht is dat het geen visie opdringt, maar uitnodigt er zelf een te vormen. Het reikt de bouwstenen aan die daarvoor nodig zijn. Met een helder overzicht van theorieën, modellen en wijsheden, gebaseerd op klassieke leiderschapsliteratuur en wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast beschrijft het de essentie van het gedachtegoed van veertien spraakmakende leiderschapsdenkers. De filmtips en literatuursuggesties aan het eind van ieder hoofdstuk nodigen je uit om je verder in leiderschap te verdiepen en te bekwamen.