Hoe Google for Jobs de arbeidsmarkt opschudt
Pro Contact specialiseert zich in het werven van personeel via social media. Noud Baijens kent de trends en ontwikkelingen van de arbeidsmarkt als geen ander. Met de introductie van Google for Jobs heeft de markt nog nooit eerder toegang gehad tot zoveel vacatures onder één dak. ‘Het gaat enorm veel inzicht opleveren in de arbeidsmarkt. Denk aan welke banen in welke gebieden veel voorkomen, informatie over het gemiddelde salaris voor een bepaalde baan en welke banen groei doormaken’, stelt Baijens.
‘Op dit moment start 73 procent van de mensen hun banenzoektocht op Google. Na de volledige uitrol van Google for Jobs geldt dat wanneer je bijvoorbeeld op zoek gaat naar ‘vacature timmerman’, je eerst de betaalde advertenties te zien krijgt, gevolgd door de vacatures van Google for Jobs. Deze worden weergegeven in een apart kader. Daarna volgen de organische resultaten pas. Dan kun je zelf wel invullen waarop er geklikt zal worden.’
Met het nieuwe platform dwingt Google organisaties om de kwaliteit van hun vacaturepagina’s en teksten te verhogen. De plaats van een vacature binnen Google for Jobs wordt namelijk op basis van SEO-technische en datagedreven paramaters bepaald. Denk hierbij aan de gebruikte functietitel en omschrijving, naam, omschrijving en locatie van de werkgever, maar bijvoorbeeld ook het salaris, de duur van het contract, en hoelang bezoekers op de pagina blijven rondhangen.’
Benutten
De vraag is of Google for Jobs een vloek of een zegen is voor bedrijven. Baijens: ‘Bedrijven kunnen enorm profiteren van dit nieuwe vacatureplatform. Zij kunnen relatief eenvoudig hun vacaturepagina’s optimaliseren naar de eisen van Google. Op die manier komen hun vacatures hoger in de zoekresultaten te staan en zullen ze meer sollicitanten krijgen.’
‘Uitzendbureaus en intermediairs hebben weer een andere uitdaging. Vaak gebruiken zij in vacatureteksten zinnen zoals ‘voor een bedrijf in Amsterdam zijn we op zoek naar een salesmanager’. Dit erkent Google niet als kwalitatieve content. Zo wordt de bedrijfsnaam niet genoemd, dus verdwijnt de vacature in de onderbuik van de zoekresultaten. Wervingsorganisaties zullen mee moeten bewegen om het hoofd boven water te houden.
Multimedia
Volgens Baijens is Google for Jobs dus inderdaad een game changer in de wereld van online werving. Maar dat betekent niet dat je in het vervolg uitsluitend op Google for Jobs dient in te zetten. ‘Er zijn tal van manieren waarop je een vacatures onder de aandacht kan brengen. Om organisch verkeer te verkrijgen voor websitevacatures, is SEO cruciaal. Daarnaast maken veel organisaties gebruik van Google Ads. Ook gesponsorde posts op social media zijn krachtige wervingsmethoden. Denk verder natuurlijk ook aan de belangrijke jobboards, zoals Indeed.’
Volgens Baijens zal Google for Jobs niet meer of minder effectief zijn dan social media advertising. Toch ziet hij een duidelijk verschil. ‘Bij social media advertising is het zo dat je als organisatie heel duidelijk kan bepalen naar welke doelgroep je op zoek bent. Je kunt bijvoorbeeld targetten op demografische kenmerken als leeftijd, taal, geslacht, functies, opleiding, vakgebieden en interesses. Google For Jobs kijkt juist vanuit de kandidaat welke vacatures passend zijn. Dit wordt met name bepaald door het zoekgedrag van de sollicitant.
De toekomst is ‘mobile’
Recruitment in 2020 draait volgens Baijens vooral om mobile first. ‘We hebben onze advertenties uit 2019 geanalyseerd. 98 procent van de sollicitaties blijkt via een mobile device gedaan te zijn. Het optimaliseren van vacatures voor mobiele devices, oftewel responsive design, wordt alsmaar belangrijker. Solliciteren zoals we dat tien jaar geleden kenden – een vacature waarop met een brief wordt gereageerd – verdwijnt. Wie succesvol wilt recruiten, moet je aan de slag met innovatieve vormen van werving. Denk aan solliciteren via whatsapp, chatbots, virtuele rondleidingen door organisaties of de inzet van influencers voor arbeidsmarktcommunicatie. Het is daarnaast cruciaal om het onderscheidend vermogen van je organisatie als werkgever in kaart te brengen. Werknemers worden kritischer en vragen om een sterkere werkgeverspropositie dan voorheen.’
Verdiep je in de doelgroep
Organisaties staan voor de uitdaging om de juiste mix van content en kanalen in te zetten. ‘Voor ondernemers is het de kunst om uit te zoeken waar de potentiële kandidaat zich bevindt en wat deze kandidaat wil zien, horen en lezen. Ben je op zoek naar een vrachtwagenchauffeur, dan moet je elders werven dan wanneer je een accountant zoekt. De chauffeur zal minder snel naar een vacaturebank gaan en bereik je veel beter via Facebook en Instagram, terwijl de accountant eerder via Google en LinkedIn op zoek gaat naar een nieuwe baan.’ Ook tussen generaties zit verschil in waar zij naar hun ideale job zoeken. ‘Starters zitten veel op Instagram. Instagram Stories is op dit moment dé plek om hen te werven, terwijl een senior misschien niet eens gebruikmaakt van deze app.’
Baijens’ slotadvies? Verdiep je in de doelgroep en zorg voor een onderscheidende boodschap. Alleen zo vind je de ideale kandidaat.