Amazon in Nederland: externe verkopers
Sterk gegroeid aanbod, met behulp van Nederlandse externe verkopers
Amazon.nl is al een aantal jaar actief in Nederland, al kon de consument er alleen nog terecht voor e-readers en e-books. Toch wist de Nederlandse klant de Duitse website van de retailer al regelmatig te vinden voor andere producten. Dit leverde in 2019 een omzet op van ruim 300 miljoen euro, zonder dat het bedrijf hiervoor ook maar een cent in marketing hoefde te investeren.
De vernieuwde positionering van Amazon.nl met een uitgebreide retailformule brengt dan ook grote verwachtingen met zich mee. Experts voorspellen een omzet van 10 miljard euro binnen een tijdsbestek van slechts 5 jaar. Niet zo gek dus dat veel Nederlandse merken en externe verkopers nu al op het nieuwe platform te vinden zijn: van Philips tot Hünkemoller en van Rituals tot Groenovatie.
Vertrouwen opbouwen bij consument kost tijd
De verwachting is dan ook dat Amazon.nl flink marktaandeel zal wegkapen bij Nederlandse concurrenten als Wehkamp, Coolblue en bol.com. Maar de lancering van afgelopen maand leert de Amerikanen nu al een belangrijke les: het vertrouwen van de Nederlandse consument komt te voet en gaat te paard. De verkopen bij externe verkopers zoals Groenovatie blijven vooralsnog achter bij de verwachtingen en klanten blijven hun huidige favoriete merken trouw.
Maar wat maakt het voor de nieuwe speler (met externe Nederlandse ondernemers) in het retaillandschap nu zo moeilijk om de Nederlandse consument voor zich te winnen? Dat heeft te maken met:
1) Het online platform is even wennen
Amazon.nl is niet gebouwd als een doorsnee Nederlandse webshop. De klant moet wennen aan de andere navigatie en doet er langer over om zijn producten te vinden. Dit gaat ten koste van het enthousiasme en vertrouwen, waardoor mensen liever loyaal blijven aan vertrouwde retailers.
2) De levertijd valt tegen
Amazon staat wereldwijd bekend om paradepaardjes als ‘same day delivery’ en gratis retour zenden. Maar vooralsnog valt de levertijd in Nederland tegen, omdat de verzending gebeurt vanuit fulfilmentcentra in Duitsland. Zodra de e-tailreus een fulfilmentlocatie in Nederland opent, is dit probleem waarschijnlijk opgelost. Tot die tijd leunt Amazon op Nederlandse ondernemers die wel snel kunnen leveren in Nederland. Maar de levertijden kunnen externe verkopers tot nu toe niet specifiek aanpassen, zoals voor 20:00 uur besteld, de volgende werkdag in huis. Hier heeft Amazon nog standaard levertijden zoals 1 werkdag. Hiermee zal iemand eerder bestellen bij bol.com waar de levertijd sneller en duidelijker wordt gecommuniceerd.
3) Het prijsverschil is miniem
Bij de aankondiging van het nieuwe platform kreeg de consument gouden bergen voorgespiegeld. Amazon.nl zou zich scherpere prijzen kunnen veroorloven dan de concurrentie. Een manier om dit te bereiken is door externe verkopers een lagere commissie te laten betalen. Tot nu toe is het uiteindelijke prijsverschil bij veel producten echter miniem of niet bestaand. Dit is voor consumenten wederom een reden om bij hun vertrouwde online retailplatform te blijven.
Voordelen voor de consument
Ondanks de wat twijfelende start, heeft Amazon nog steeds een goede uitgangspositie in Nederland. De Amerikanen zetten naar eigen zeggen in op de lange termijn en hebben ook de middelen om een langdurige concurrentiestrijd uit te zingen. Bovendien biedt Amazon.nl wel degelijk een aantal voordelen die de Nederlandse consument zullen bekoren.
Denk alleen al aan Amazon Prime: een ijzersterk voordeelprogramma, vergelijkbaar met het Select-programma van bol.com. Voor 3 euro per maand krijgt de klant naast diverse voordelen op bezorgopties en -tarieven, ook toegang tot muziekdienst Prime Music, videodienst Prime Video en uitgebreide cloudopslag voor foto’s.
Dan hebben we het nog niet eens over de mogelijkheden van Amazon Alexa. Deze spraakgestuurde assistent is veel meer dan alleen een winkelhulpje en kan in de toekomst een centrale rol spelen in tal van Nederlandse huishoudens. Een geduchte concurrent dus voor de voicediensten van Google en Apple.
Conclusie
Het wordt een interessante strijd in de vaderlandse e-tailmarkt, waar giganten als Amazon, bol.com en Zalando met elkaar wedijveren om de gunst van de Nederlandse consument. Voor Amazon valt er nog genoeg werk te verzetten, maar ondanks een ietwat valse start zijn de voortekenen positief.
Met een schier oneindig investeringskapitaal, duidelijk onderscheidend vermogen en de groeiende aanwezigheid van Nederlandse merken zoals Philips, Friesland Campina en Groenovatie, heeft het platform alle ingrediënten om ondanks de reeds aanwezige concurrentie te slagen in zijn missie. Nu alleen nog het vertrouwen van de Nederlandse consument zien te winnen…