Omzetdipje? Snel anticiperen is van levensbelang!

Omzetdipje? Snel anticiperen is van levensbelang!

Redactie Baaz

Een poos terug schreven we over Spod On. In de podcast raakt Exact aan de praat met ondernemers die het net even anders doen. Ondernemers die - ook in onzekere tijden - weten te overleven, en niet wegschrikken van een openbarend gesprek. Een topvondst. Aan dergelijke verhalen en inzichten valt geen prijs te hangen. Aflevering vier is inmiddels online. Maak een uurtje vrij, neem een duik in het gesprek en bedank ons later.

Elke Spod On-aflevering stelt een onderneming centraal. En elke ondernemer achter die onderneming gaat uitgebreid in gesprek over hetgeen dat zijn of haar bedrijf succesvol en uniek maakt. Niets overtreft leren van anderen. Al helemaal in een competitief landschap als zakelijk Nederland. Dus houden we je met regelmaat op de hoogte van de laatste aflevering.


'Snel anticiperen is van levensbelang'

Tijdens deze vierde aflevering van de podcast Exact Spod On praat Boudewijn Pothoven met Pieter Nederlof van Nedco. Dit gesprek tussen de heren vond plaats op 5 juni.  

Nedco is een producent en groothandelaar in kunststofproducten uit Nieuwekerk aan den IJssel. Toen ze begin maart een vraaguitval zagen, gingen zij op zoek naar nieuwe productiemogelijkheden binnen hun eigen bedrijf. Het idee: toonbankschermen. Waar kwam dit idee vandaan? En wat heeft deze beslissing betekend voor het bedrijf?

Nedco werd in 1986 opgericht door de vader en broer van Pieter Nederlof. Inmiddels wordt de directie gevormd door de drie zonen. Jan, Bastiaan en Pieter. Een echt familiebedrijf. “We werken inmiddels al 13 jaar samen en dat gaat eigenlijk bijna altijd goed”, begint Pieter Nederlof te vertellen in de vierde aflevering van Exact Spod On. Pieter houdt zich voornamelijk bezig met business development en kijkt naar de mogelijkheden op het gebied van productontwikkeling en productiemogelijkheden.

Nedco begon ooit met een lekbak voor de wasmachine. Inmiddels produceren en verkopen zij naast producten voor witgoed ook vele ventilatie- en presentatieartikelen. “Zo produceren we folderdisplays, in alle soorten en maten. Deze productie vindt plaats in onze fabriek in Nieuwekerk aan den IJssel. Net als alle andere kunststofproducten.” Maar zonder de productie voor witgoed en ventilatie zouden ze het niet overleven. “De productiemogelijkheden die wij faciliteren, zorgt dat wij verschillende niches kunnen bedienen. Door de combinatie is er altijd genoeg vraag.” De klanten van Nedco zijn vooral groothandels, retailers en installateurs, maar ook ketens als Hornbach.

Van handel naar productie 

De afgelopen twintig jaar is het bedrijf verschoven van een handelsbedrijf naar een productiebedrijf. “We willen eigen producten maken, in voorraad hebben en verkopen. Zo houd je controle over de producties, de kwaliteit en de leverbetrouwbaarheid.” Erg belangrijk voor Nedco. “Onze kernwaarden zijn: betrouwbaar, nuchter en sociaal.”

Niet alleen in Nieuwekerk aan den IJssel wordt geproduceerd, ook in China staat een fabriek. “Alles wat van kunststof gemaakt wordt, gebeurt in Nederland. Alles wat van metaal en aluminium gemaakt wordt, produceren we in China.” En zo raakten ze bij Nedco in januari al bekend met corona. “Direct na het Chinese Nieuwjaar ging China in lockdown. Gelukkig hadden we, in verband met de vertragingen rondom Chinees Nieuwjaar, al meer voorraad naar Nederland gehaald.” Maar toen 1 februari China op slot ging, was dat toch even slikken voor Pieter en zijn broers.

Productiemiddelen 

“In Nederland zijn we direct met elkaar rondom de tafel gaan zitten. Wat is ons belangrijkste product? Moeten we de productie uit China naar Nederland halen? En zo ja, wat is daar voor nodig?” Gelukkig was dit uiteindelijk niet nodig. Inmiddels verplaatste corona zich ook naar Europa en kregen ze bij Nedco wel het vermoeden dat dit ook Nederland zou gaan treffen.

“Vanaf week 9 zagen wij de omzet dalen. Op dat moment heb je nog totaal geen zicht wat je te wachten staat. Maar door onze ervaring in China en te kijken naar andere landen zijn we met het team gaan nadenken. Wat kunnen we gaan doen? Welke productiemogelijkheden hebben we hier in Nederland? Toen ontstond het idee van toonbankschermen en zijn we direct gaan inkopen.”

Ondernemerschap 

Pieter en het team waren er vroeg bij, waardoor zij genoeg konden inkopen. “Wij waren een van de eerste. Een week na de intelligentie lockdown konden wij al de eerste schermen leveren. Daarna ging het hard met de orders. Uit zowel binnen- als buitenland.” Ook werden er vanaf het begin geen halve maatregelen getroffen. Zo werd er geïnvesteerd in extra lasermachines. “Steek niet je kop in het zand en wacht niet tot het overwaait, maar onderneem stappen.” Je blijft tenslotte ondernemer. Kijk naar de mogelijkheden, maar blijf bij je zelf. Wij hebben gekeken hoe wij onze productiemiddelen en mensen op de beste manier konden inzetten en zijn er voor gegaan.

Even schakelen was het wel, ook voor de medewerkers. “Er heeft echt een verschuiving van werkzaamheden plaatsgevonden. De focus ging naar een nieuw product. Gelukkig hebben we onszelf niet opnieuw hoeven uit te vinden, we hebben de mogelijkheden die we al binnen ons bedrijf hadden anders benut.”

Het Rode kruis

Met het maken van de toonbankschermen kregen ze bij Nedco het gevoel dat ze een bijdrage leverden aan de maatschappij. “Een product met een missie, daar hoort een goed doel bij”, vertelt Pieter. Het Rode Kruis. “Elk scherm leverde 5 euro op voor het Rode Kruis. In totaal hebben we 16.000 euro opgehaald. Een mooie actie en het leefde ook echt binnen het bedrijf. Iedereen zetten zijn of haar schouders eronder.”

Genoeg kansen

Hoe kijkt Pieter naar de toekomst? “We zijn nog niet zomaar af van de 1,5 samenleving. En we gaan de effecten van corona echt nog wel even merken. Maar als we kijken naar China, is de markt daar zo goed als hersteld.” Betekent dat de toonbankschermen weer gaan verdwijnen? “Zeker niet”, aldus Pieter. “We blijven ze produceren. Er liggen voor ons nog genoeg kansen. Zo gaan we ze door ontwikkelen en kijken we of we de schermer mooier duurzamer kunnen maken.

Belangrijkste les

“De belangrijkste les die ik afgelopen periode heb geleerd is dat snel anticiperen van levensbelang is voor je bedrijf. Met je bedrijf moet je in de frontlinie van de branche zitten, dan weet je wat er op afkomt. Anticipeer daarop en zorg dat je je team meekrijgt. Uiteindelijk is de mens veerkrachtig.”

Podcast

Wil je nooit meer een aflevering missen van de podcast Exact Spod On? Abonneer je dan op het kanaal.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie