Kies je als zzp’er voor een particulier of een zakelijk internetabonnement?
Is dag in, dag uit thuiswerken niets nieuws voor jou? Als je zzp'er bent, dan weet je dat een goede internetverbinding noodzakelijk is om zonder al te veel frustraties door te kunnen werken. Maar hoe zit dat met je abonnement? Kun je het beste kiezen voor een particulier of een zakelijk abonnement? We zetten de voor- en nadelen van beide keuzes voor je op een rij.
Btw terugvragen: zakelijk versus particulier
Het terugvragen van de btw is voor zzp’ers waarschijnlijk de belangrijkste reden om een zakelijk abonnement af te sluiten. Dit kan alleen wanneer je een zakelijk abonnement hebt afgesloten. Met een zakelijk abonnement wordt de btw bovendien apart vermeld op de factuur. Dat scheelt weer wat rekenen elke maand.
Toch gaat het terugvragen van de btw niet zo gemakkelijk als je in eerste instantie misschien denkt (en niet alleen omdat het om de Belastingdienst gaat). Er zitten namelijk nogal wat regels verbonden aan de btw-teruggave. Gebruik je het zakelijke abonnement bijvoorbeeld op je thuisadres? Dan moet je duidelijk kunnen aantonen dat je het voornamelijk gebruikt voor zakelijke doeleinden.
Werk je het merendeel van de week thuis en kun je dit aantonen? Dan kan een zakelijk abonnement de moeite waard zijn, mits je het niet erg vindt om elk kwartaal de btw terug te vragen. Als het internetabonnement voornamelijk voor privé-gebruik is, is een zakelijk abonnement minder interessant. Kies dan gewoon een particulier abonnement of overleg met een deskundige. Particuliere abonnementen zijn vaak een stuk voordeliger.
Extra opties: zakelijk versus particulier
Wanneer een storing je werk onderbreekt, is dit frustrerend, maar het ligt buiten je macht. En die van je provider. Of... toch niet? Een aantal zakelijke internetproviders biedt de optie 'doorwerken tijdens een storing'. Hoe? Door altijd een mobiele internetverbinding als back-up te hebben, die automatisch geactiveerd wordt tijdens een storing. Zo ga je gewoon probleemloos door met je werk!
Heb je een eigen website? Dan is een vast IP-adres onmisbaar voor het hosten van je server. Een vast IP-adres wordt door vrijwel alle providers aangeboden. En wat dacht je van de klantenservice? Waar je bij een particulier abonnement soms wordt 'afgescheept' met een standaard antwoord, krijg je bij een zakelijk abonnement vaak iets gerichtere hulp. Bovendien kun je bij sommige providers zelfs 24/7 terecht!
Zomaar een aantal opties bij een zakelijk abonnement die met een particulier abonnement niet mogelijk zijn.
Flexibiliteit: zakelijk versus particulier
Weet je nog niet precies welke internetsnelheid je nodig hebt? En of je al die extra opties eigenlijk wel gaat gebruiken?
Een zakelijk abonnement kun je gemakkelijk op- en afschalen. Dus groeit je bedrijf, of heb je toch een hogere snelheid nodig? Dan pas je tijdens de contractduur je abonnement aan. En heb je in eerste instantie allerlei opties gekozen die je eigenlijk toch niet nodig hebt? Dan kun je deze gewoon 'uit' zetten. Lekker flexibel dus.
Bij particuliere abonnementen zijn er overigens ook een aantal providers waarbij je je pakket tijdens de contractperiode kunt downgraden. En opschalen? Dat is overal mogelijk.
Mocht je nog niet zeker weten wat je nodig hebt aan opties en snelheid, dan kun je natuurlijk ook eerst voor een ‘basis’ abonnement kiezen. Deze kun je na een maand upgraden met extra opties en een hogere snelheid. Dit kan zowel bij een particulier als een zakelijk contract.
Vergelijk zakelijke en particuliere abonnementen
Ben je eruit of je een zakelijk of particulier abonnement wilt afsluiten? Nu rest je alleen nog de keuze voor een provider. Een goede keuze maak je als je gaat vergelijken. Zo weet je zeker dat je voor het abonnement kiest dat het beste bij jouw wensen aansluit.