Serieuze resultaten met digitale marketing? Doe je niet alleen!

Serieuze resultaten met digitale marketing? Doe je niet alleen!

Redactie Baaz

Digitale marketing is nieuw. Daar ben jij het waarschijnlijk niet mee eens. De twintigers, dertigers en veertigers onder ons hebben nooit een wereld zonder digitale marketing gekend. Maar waar ondernemerschap werkelijk zo oud als de wereld is, bestaat dit vakgebied ‘slechts’ 40 jaar. 40 extreem bewogen jaren, wat ons op de clou brengt: digitale marketing is continu in beweging. Hoewel je waarschijnlijk met trots het een en ander over SEO en Google Ads weet te vertellen, is het aangenomen expertise bij velen misplaatst.

Digitale marketeers groeien in een informatie-eeuw op. Delen en discussiëren is vandaag de dag makkelijker dan ooit. Het logische gevolg is een gigantische schat aan vakinformatie, soms direct afkomstig van de meest bewuste en innovatieve marketeers die de wereld kent. Daarmee is de theorie achter pagina-optimalisatie ogenschijnlijk in een dag of twee toe te eigenen. Googel maar eens op termen als ‘SEO ondersteuning’ of ‘how to linkbuild’; de resultaten spreken voor zich. 

Dat alles is enerzijds een prachtig product van de tijd waarin we leven. Informatie kost geen fluit. Anderzijds vormt de aanzienlijke beschikbaarheid hiervan een risico. 

Problemen en oplossingen

We lezen, verwerken en denken te begrijpen. Met een beetje geluk slagen we er tevens in om al die kennis dagelijks toe te passen. Siteresultaten denken we vervolgens te kunnen verklaren; dalingen en stijgingen lijken gemakkelijk te interpreteren. Dus kunnen de bookmarks het archief uit. En schakelen we laconiek over naar een fris, onbekend onderwerp. Niet slecht voor een dag of twee!

Het probleem is inmiddels te raden. Men weet het tipje van een ijsberg aan informatie met zo’n gemak te vinden dat de gehele ijsberg aan het zicht voorbij gaat. Het logische gevolg is een overvloed van te snelle conclusies en gebrek aan fundament. 

De oplossing is minder snel te raden. Je zou informatiewinning kunnen uitbreiden naar een langlopende cursus of zelfstudie. Keerzijde daarvan is dat je er gauw achter komt dat het gros van digitale marketing om uitvoering gaat. Het vak is tijdrovend; té tijdrovend voor de meeste all-round ondernemers. 

Dat brengt ons op het advies. 

Overweeg je digitale marketing als serieus middel om de resultaten van een website op te krikken, dan kan je ervan uitgaan dat je een externe of part-/full-time medewerker nodig hebt. Investeer niet uitgebreid in het toeëigenen van de theorie, maar richt je op het inventariseren van de waarde die een uitvoering van die theorie voor jouw bedrijf kan betekenen. Zo creëer je een beeld van de optimale inzet van jouw middelen. Eigen tijd is nooit het antwoord. Een nieuw gezicht op de loonlijst of samenwerking met een SEO bureau wél.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie