Sponsoring en topsport: wat kan een partnership jouw organisatie opleveren?
Bekendheid
Watersport wordt vaak recreatief beoefend. Jaarlijks zijn zo’n twee miljoen Nederlanders minstens één keer op het water te vinden, dus de potentiële groei van de bond is enorm. Allianz ondersteunt de in Nederland historische watersportsector in de volle breedte, om op deze manier bekendheid te generen bij een breder publiek.
Het partnership duurt twee Olympische cycli. “We zijn één van ’s werelds grootste verzekeraars”, aldus Frank Burghout, IOC lead bij Allianz, “maar in Nederland willen we onze naamsbekendheid verder uitbreiden.” Die bekendheid zal komen door verschillende events die Allianz’ naam gaan dragen, zoals de jaarlijkse regatta (voorheen Medemblik Regatta) en twee WK’s in Den Haag, in 2022 en 2023. Bovendien doet Nederland mee in de internationale top van de zeilwereld. In Rio de Janeiro, 2016, haalde Nederland nog twee gouden plakken. Zal dit in 2021 wéér het geval zijn? Dan zal dat gebeuren met de ondersteuning van Allianz.
Normen en waarden
Het Watersportverbond werkt niet alleen aan de prestaties van de topploegen en -zeilers. De bond is constant bezig met zaken als sportkennismaking voor de jeugd, innovatie van de sport en het toegankelijk, schoon en veilig houden van het water. Allianz ziet in de samenwerking een manier om de daad bij het woordte voegen, als het gaat om duurzaamheid. Het is gemakkelijk voor bedrijfsdirecties om te zeggen dat zij veel om duurzaamheid, medewerkerstevredenheid, eerlijke lonen, etc. geven. Maar totdat zij actie ondernemen om daadwerkelijk iets met die normen en waarden te doen, blijven hun woorden precies dat: woorden. Sponsoring is een manier om te laten zien dat je ergens om geeft, en dat je een organisatie ondersteunt in hun missie.
Activatie
“Zeilen en de andere watersporten maak je vooral mee, als je een beetje nat wordt”, zegt Arno van Gerven, directeur bij het Watersportverbond. “Het is een spectaculaire sport die mooie beelden oplevert, maar die je bovenal moet beleven. Allianz gaat dat ook meemaken.” Frank Burghout wijst op de Allianz Regatta, waar ongetwijfeld werknemers van Allianz de sport voor het eerst zullen ervaren. Een partnership is daarom een uitstekende manier om betrokkenheid te creëren bij je werknemers, en afspraken te maken over hoe je werknemers bij de deal kunt betrekken. “Onze collega’s staan altijd op één”, zegt Burghout, “en daarom zijn we altijd op zoek naar manieren de wedewerkerstevredenheid nog verder te verhogen. Dit is voor ons het allerbelangrijkst. Als mensen graag voor ons werken dan stralen ze dat uit en volgen een hogere klanttevredenheid en andere KPI’s vanzelf.”
Natuurlijke match
Een pact tussen het Watersportverbond en een verzekeraar voelt natuurlijk. Frank Burghout: “Als verzekeraar willen we ondernemers afgewogen risico’s kunnen laten nemen, met vertrouwen de toekomst tegemoet, oftewel: ‘Behind you, for what’s ahead’.” Van Gerven vult aan: “watersport is een sport waar je niet zomaar aan kunt beginnen. Maar als je de juiste mensen, verenigingen maar ook een sportbond om je heen hebt die je in staat stellen het te leren, dan is het voor iedereen mogelijk je erin te bekwamen en wordt het alleen maar leuker.”
Een partnership moet niet te vergezocht zijn. Watersport is zo Nederlands als drop en stroopwafels. Allianz is al partner van de Olympische Spelen en Paralympische Spelen en zocht een manier om ook op lokaal niveau de kracht van sport te laten zien. Niet alleen de topprestaties gelden, maar vooral ook het onderwijs, waar het Watersportverbond (met hulp van Allianz) met Optimist on Tour kinderen gratis kennis laat maken. Ook de duurzaamheid van het landschap en de betrokkenheid van medewerkers zijn cruciaal. De samenwerking tussen de twee partijen is een schoolvoorbeeld van hoe twee organisaties elkaar kunnen ondersteunen en versterken op alle denkbare gebieden.