Zussen Esther Meijer-Litjens en Stephanie Litjens veroveren de beauty (tech) industrie met hyper-personalized beauty voorschriften
Na vijftien jaar van de SOAP Treatment Stores en Doctors At SOAP een groot succes te hebben gemaakt, leggen de zussen Esther Meijer-Litjens en Stephanie Litjens nu de focus op hun revolutionaire startup PRESCRIPTION: een tech enabled skin health solution voor schoonheidssalons en consumenten. “We willen de markt opschudden, professionaliseren, doorontwikkelen en van iedere beautysalon een next level smart salon maken door onze kennis en expertise te combineren met artificial intelligence.”
Hoe het begon
Met een achtergrond in de corporate business en reclame industrie, openden de zussen vijftien jaar geleden de eerste SOAP TREATMENT STORE in Amsterdam. “We reisden geregeld naar New York en zagen daar op iedere hoek van de straat nagelsalons en city spa’s waar je zonder afspraak naar binnen kon gaan”, vertelt Esther. “Dit kenden we nog helemaal niet in Nederland, waar veel schoonheidsspecialisten destijds vanuit huis werkten. Dit inspireerde ons om de eerste city spa van Nederland te openen: in het centrum van Amsterdam een grote Treatment Store, met top opgeleide specialisten, de beste beauty producten, een prachtig interieur, 7 dagen per week geopend, binnenlopen zonder afspraak en toegankelijke prijzen.”
De afgelopen jaren waren innovatie en doorontwikkeling de belangrijkste drijfveren voor Esther en Stephanie waardoor zij nu niet meer weg te denken zijn uit de Nederlandse beauty industrie en gegroeid zijn naar zeven vestigingen, zes cosmetische klinieken en een eigen productlijn.
Beauty tech start-up
De zussen merkte een verschuiving in de markt op het gebied van beautybehandelingen: “De laatste jaren is er een sterk groeiende interesse van de consument in beautybehandelingen. Daarnaast is er een stijgende behoefte vanuit de consument naar een persoonlijke én gepersonaliseerde behandeling”. Esther en Stephanie zagen een kans: “Met onze start-up PRESCRIPTION hebben we als missie om de internationale beauty salon industrie te professionaliseren en naar een hoger niveau te tillen door gepersonaliseerde behandelingen toegankelijk te maken voor zowel de consument als de schoonheidsspecialist zelf. Door het gebruik van data en Artificial intelligence willen we van iedere schoonheidssalon een smart salon maken die gepersonaliseerde behandelingen kan aanbieden én meer winst kan maken. De afgelopen vijftien jaar liepen wij tegen flink wat punten aan waarvan wij dachten; dit kan anders en veel beter. Zo zijn er voor salons ontzettend hoge startorders en zit je contractueel direct vast aan vervolgorders. Als er een nieuw product is of een geheel nieuwe lijn, moet je als salon direct alle producten afnemen en de kostbare bijbehorende trainingen volgen. We merkten dat salons achterhaalde behandelingen bleven aanbieden en niet voor iedere klant een gepersonaliseerd plan konden maken.”
Artificial intelligence, data en e-commerce
Met het gebruik van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van data, e-commerce en artificial intelligence, biedt PRESCRIPTION persoonlijke behandelingen, educatie en zakelijk advies. Voor € 750 ontvangt de salon een startbox met daarin alle actieve ingrediënten van PRESCRIPTION die de specialist voor iedere klant op een andere manier mixt en matcht. Naar gelang de huidconditie, het huidtype, de levensstijl, allergieën, de skin goals en skin concerns. Het doel is om iedere huid gezond te maken en te houden. Met de startbox krijgt de salon ook direct toegang tot online trainingen en de mogelijkheid om gebruik te maken de smart consultation quiz, een online quiz voor haar klanten waaruit het gepersonaliseerde voorschrift volgt welke ingrediënten te mixen & matchen voor de behandeling en voor het thuisgebruik.
“Consumenten hechten veel waarde aan de expertise van de schoonheidsspecialist of huidtherapeut. Deze expertise verrijken we met behulp van A.I. in de vorm van een automatisch gegenereerd behandelvoorschrift. Onze ervaring leert dat de koppeling van A.I. met human expertise dé sleutel is tot het geven van de meest gepersonaliseerde behandeling gericht op de wens en het doel van de klant. Samen met de AI-ontwikkelaars van de TU Eindhoven hebben we een techniek ontwikkeld waarmee de unieke huid wordt voorzien van de juiste persoonlijke behandeling dankzij een SMART BEAUTY QUIZ”, legt Esther uit.
Ondanks dat deze tijd voor veel bedrijven in de verzorgingsindustrie uitdagend is, heeft de pandemie de ondernemers er niet van weerhouden om door te zetten. “PRESCRIPTION is namelijk een perfecte match voor de wereld waarin wij nu leven. Wij bieden online trainingen, een online smart beauty quiz en digitale voorschriften van producten, waardoor de salons de flexibiliteit kunnen waarborgen waar de wereld van nu om vraagt”.
Mocht de consument liever thuis aan de slag gaan met hun huidverbetering, dan is dat ook mogelijk. De smart beauty quiz geeft na het invullen een digitaal voorschrift met daarin de producten die de klant eenvoudig thuis kan bestellen.
Doelstellingen en missie
PRESCRIPTION heeft als doelstelling om de hele beauty branche wereldwijd naar een next level te tillen. Door het geven van alle moderne tools en innovaties aan beauty ondernemers om een smart salon te worden: met de beste behandelingen, de meest tevreden klanten en een gezonde winstgevendheid. Daarnaast wil ze haar kennis in combinatie met de technische mogelijkheden ook beschikbaar stellen voor de consument en iedereen de ‘power’ te geven om slimme beauty keuzes te maken in dit overvolle landschap van zoveel merken en beloftes. De ambitieuze ondernemers zetten hoog in door zich ook internationaal te focussen op de beauty industrie met hun nieuwe concept. Zo is PRESCRIPTION momenteel in gesprek met zowel Duitse als Amerikaanse partners, waarvan de laatste een groot innovatief beauty-techbedrijf is waarmee ze gaan gaan samenwerken.
Met PRESCRIPTION hebben Esther en Stephanie niet alleen maar commerciële doelstellingen, ze willen ook op maatschappelijk niveau een steentje bijdragen. “We moesten net afgestudeerde, vooral jonge vrouwen, weer opnieuw opleiden voordat ze bij ons konden werken of stage lopen”, licht Esther toe. “Ze wisten veel van hun vak, maar businesswise konden ze nog flink wat leren. Daarom bieden wij in nauw contact met ROC-opleidingen een programma aan, goedgekeurd door het ministerie van Onderwijs, waarmee leerlingen leren hoe ze bijvoorbeeld data in hun werk kunnen gebruiken, behandeling en advies kunnen personaliseren en wat er zakelijk allemaal bij hun beroep komt kijken. We hopen daarom met PRESCRIPTION niet alleen op professioneel gebied ondernemers te helpen, maar ook onze kennis te delen met de nieuwe generatie.”