Het corona-effect op pakketbezorging
- 103 procent groei in 2020
- 83 procent pakketten netjes de volgende dag geleverd
- December drukste maand ooit met 202 procent meer pakketten dan gebruikelijk
- Cyber Monday was de drukste dag van 2020 met 271 procent extra pakketten
- 83 procent van de pakketten werd in 2020 op tijd geleverd
- Gemiddeld werden pakketten binnen 1,25 dag afgeleverd bij de ontvanger
- Consumenten zijn in crisistijd bereid 5,4 dagen te wachten op levering
- Pakketdrukte bereikte recordhoogte in 2020
PostNL berichtte dat het in 2020 een recordaantal van 337 miljoen pakketten bezorgden, een groei van 19 procent ten opzichte van 2019. Sendcloud, het alles-in-een verzendplatform dat webwinkels koppelt aan vervoerders als PostNL, DHL, Budbee en Trunkrs, ziet dat deze groei doorzet over de hele linie. In 2020 werden via het platform 103 procent meer pakketten verzonden dan in 2019. Al vanaf maart was een explosieve stijging van het pakketvolume te zien. Het sluiten van de winkels in december leidde tot een hoogtepunt met een verdriedubbeling (+202 procent) van het pakketvolume. De drukste dag vond al plaats in november: op Cyber Monday gingen maar liefst 271 procent meer pakketten op de post.
4 op de 5 pakketten op tijd afgeleverd
Hoewel het aantal pakketten explosief toenam, kon het merendeel netjes de volgende dag geleverd worden. Zo’n 83 procent van de pakketten werd de volgende dag geleverd. Gemiddeld was de levertijd per pakket 1,25 dag. In december daalde het percentage dat binnen een dag geleverd werd licht, naar 74,3 procent. Dat heeft met name te maken met het lange kerstweekend, waardoor pakketten wat langer bleven liggen.
Pakketdrukte leidt tot meer geduld bij consumenten
Consumenten vinden het in coronatijd overigens niet erg om langer op een pakket te wachten. Uit onderzoek van Sendcloud tijdens de eerste lockdown blijkt dat Nederlanders in crisistijd bereid zijn maar liefst 5,4 dagen op hun bestelling te wachten. Normaal gesproken willen consumenten maximaal 4 dagen op hun levering wachten.
Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud verwacht dat ook in 2021 de groei van de pakketmarkt doorzet: “In 2020 hebben we een explosie van het pakketvolume gezien, die fantastisch is opgevangen door alle pakketbezorgers. Hoewel het pakketvolume na de lockdown zal stabiliseren, verwachten we ook komend jaar dat de pakketmarkt blijft groeien. Veel consumenten hebben afgelopen maanden het gemak van online shoppen ontdekt. We moeten daarom goed nadenken hoe we pakketbezorging op de lange termijn efficiënt en duurzaam kunnen inrichten.”
Over Sendcloud
Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel.
Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 15.000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk. Dankzij het SaaS-platform is het overhandigen van een pakket niet langer een simpele, zakelijke transactie, maar een belangrijk onderdeel van de klantbeleving.