Heijmans zoekt innovatiekracht van mkb’ers via KVK Business Challenge
Heijmans heeft verspreid over het hele land projecten waar elektrisch materieel wordt ingezet. Het bedrijf wil samen met een mkb-bedrijf één of meerdere energieconcepten ontwikkelen rondom het opladen van groot materieel (> 125 KW) om decentraal energie op te wekken, op te slaan en aan de apparatuur te leveren.
Vijf andere uitdagingen
Naast Heijmans zijn er vijf andere grote organisaties die hun vraagstukken voorleggen aan innovatieve kleine mkb-bedrijven: het Ministerie van Defensie (Marine), Renolit, GS Staalwerken, Bosan en De 5Ghub (Ericson, Vodafone).
Autonoom varen
Nederlands grootste scheepbouwer, Damen Shipyards, zocht via KVK Business Challenge een innovatiepartner om hun schepen meer autonoom te laten varen. Via het platform presenteerden verschillende partijen hun ideeën, waaronder ook Sea Machines Robotics. Michiel Louwerse van Damen Shipyards is blij met de samenwerking: ‘Wij zochten bij deze challenge een op korte termijn haalbare oplossing die wij zo konden implementeren op onze schepen. We raakten via de KVK Business Challenge in gesprek met Sea Machines Robotics. Al vrij snel werd duidelijk dat we iets voor elkaar konden betekenen. Het heeft uiteindelijk geleid tot een formele samenwerking begin 2021.’
Innovatiekracht
KVK Business Challenge is een open innovatieprogramma dat innovatievraagstukken van grote bedrijven en de innovatiekracht van het mkb samenbrengt. In een pitch presenteren grote bedrijven hun vraagstuk op het online platform. Ondernemers kunnen via chats op de challenge en op de bijdragen van anderen reageren. Na vijf weken worden de meest veelbelovende bijdragers uitgenodigd voor een kennismaking, met als doel daarna aan de slag te gaan.
Vernieuwde platform
Deelnemers kunnen vanaf 30 maart terecht op het vernieuwde platform kvk.nl/businesschallenge. Hier is meer informatie te vinden over hoe het programma werkt, de challenge van Heijmans en de andere challenges. Inmiddels brachten al ruim 100 grote bedrijven een vraagstuk in en namen 10.000 mkb’ers uit binnen- en buitenland deel aan het programma.