Shopify Unite 2021: E-commerce platform bereidt retailers en ontwikkelaars voor op de toekomst
Shopify kondigt grote platforminvesteringen aan tijdens de jaarlijkse Shopify Unite 2021 conferentie voor developers.
Belangrijkste Updates
Belangrijke updates zijn een nieuw businessmodel van 0% omzetaandeel voor developers, meer design flexibiliteit voor merchants en een sneller en schaalbaarder afrekenproces.
Shopify presenteert de grootste investeringen in haar platform tot nu toe tijdens Shopify Unite 2021 (de recap video van het event is hier te vinden). Dankzij deze investeringen in de infrastructuur van Shopify, zijn developers in staat om enerzijds de toekomst van retail mede vorm te geven, en anderzijds hun eigen succesvolle bedrijven op te richten en uit te breiden.
De infrastructuur updates – van Storefront tot het afrekenproces en de Theme Store – geven developers meer vrijheid bij het ontwerpen van Shopify Shops, bij het creatief presenteren van merken en bij het opschalen van hun eigen bedrijf.
Shopify
Shopify is de grootste e-commerce aanbieder: in 2020 deden meer dan 450 miljoen consumenten aankopen op Shopify. De omnichannel aanbieder verwerkte bijna $120 miljard aan bestellingen via het commerce platform. Als wereldwijde commerce onderneming blijft het Canadese bedrijf innoveren zodat ondernemers hun merken en bedrijven eindeloos kunnen laten groeien.
“Het internet is de grootste stad van de wereld en Shopify bouwt de e-commerce infrastructuur voor die stad”, aldus Tobi Lütke, CEO van Shopify. “Vooral in het afgelopen jaar hebben we bedrijven successen zien boeken door creatief en uniek te zijn. De toekomst van e-commerce is afhankelijk van de creatieve uiting op elk touchpoint. Samen met developers bouwen we aan de infrastructuur om dit mogelijk te maken.”
Wat Shopify heeft aangekondigd tijdens Unite 2021
Developers
Vanaf 1 augustus 2021 is het aandeel van Shopify nul procent voor de eerste $1.000.000 die een ontwikkelaar per jaar omzet in de Shopify App Store*.
Bovendien gaat de Shopify Theme Store open voor ontwikkelaars met hetzelfde ‘nul procent’ businessmodel.
Online Storefronts
Online-Store 2.0
Shopify biedt merchants meer flexibiliteit en maatwerk, zodat zij hun merken beter kunnen profileren, unieke online ervaringen kunnen creëren en apps kunnen integreren. Dit allemaal zonder te coderen. Shopify introduceert een aantal nieuwe functies, waaronder secties op alle pagina’s om ieder onderdeel van een winkel aan te kunnen passen, een nieuwe editor experience en theme app extensies met templates voor het maken van Shopify winkels. Het is de grootste upgrade binnen Shopify’s Liquid Platform ooit en is per direct beschikbaar.
De Shopify Theme Store wordt op 15 juli opengesteld voor developers. Vanaf dat moment kunnen developers templates voor webshops maken en deze promoten via het platform.
Shopify lanceert ‘Dawn’, een nieuwe tool voor developers en een toekomstig standaardthema die sneller en mooier is dan de voorgaande thema’s. Dawn is 35 procent sneller dan het meest populaire Shopify thema. Dit maakt het creëren van thema’s en templates eenvoudiger. Dawn geeft merchants de mogelijkheid om creatiever te zijn bij het ontwerpen van hun shops.
Custom storefronts
Shopify’s investeringen in de infrastructuur zijn ook gericht op het vergroten van de snelheid van shops. Vanaf 1 juli bereiken wereldwijde bezoekers binnen 50 milliseconden de webshops en de GraphQL Storefront API. Daarnaast zorgt de uitbreiding van hosting naar alle continenten voor snellere responstijden. Shopify werkt met meer dan honderd serverlocaties om direct en zonder vertraging te kunnen voldoen aan API verzoeken voor gepersonaliseerde storefronts.
Shopify gaf tevens een kijkje in Hydrogen - een nieuw React framework voor developers om custom storefronts te creëren - en Oxygen - Shopify’s hosting platform voor Custom Storefronts. Hydrogen en Oxygen zijn binnenkort beschikbaar.
Check out
De update van Shopify Checkout maakt het afrekenproces nog sneller. Dit geeft iedere shop de mogelijkheid om tienduizenden aankopen per minuut te verwerken. Het doel van Shopify is om iedere merchant de mogelijkheid te bieden om 300.000 paar sneakers te verkopen in iets meer dan acht minuten. Elke merchant heeft de mogelijkheid om net zoveel verkopen te verwerken als via Shopify zijn gegenereerd tijdens de piek van Black Friday / Cyber Monday (BFCM) in 2020.
Checkout Extensions geeft developers de mogelijkheid om veilig apps te bouwen in Shopify Checkout. Deze maatwerkoplossing werkt ook in Shop Pay. Op deze manier kunnen merchants Shop Pay aanpassen aan hun persoonlijke wensen.
Daarnaast introduceert Shopify een nieuw Payment Platform. Dit is een manier om betaalgateways van derden te integreren in Shopify Checkout. Deze ontwikkeling zorgen voor nieuwe groeimogelijkheden voor merchants.
Voor een samenvatting van Shopify Unite 2021 bezoek unite.shopify.com.