6 tips voor een effectieve PR-strategie
Een PR-strategie is onmisbaar voor elk bedrijf. Zelfs voor kleinere bedrijven kan het erg waardevol zijn. PR staat voor public relations en draait dus – heel kort samengevat - om het onderhouden van publieke relaties. Een goede PR-strategie kan veel opleveren: het kan zorgen voor meer naamsbekendheid en zichtbaarheid en de reputatie van je bedrijf verbeteren. Het fijne hieraan is dat het relatief weinig budget hoeft te kosten. Het zou dus zonde zijn om hier als bedrijf niet mee te beginnen! We geven je een aantal tips voor een effectieve PR-strategie.
1. Begin met lokale media (en eventueel nichemedia)
Als je je nog maar sinds kort met PR bezighoudt, is het verstandig om klein te beginnen. In een nationaal dagblad kom je niet zomaar, maar de lokale media zijn een stuk toegankelijker. Zeker als je een bedrijf met lokale relevantie hebt. Zo kun je de nodige PR-meters maken en langzamerhand naar grotere media toewerken. Bovendien zijn lokale media een uitstekende manier om mensen in de regio te bereiken. Past jouw bedrijf binnen een bepaalde niche, dan kun je ook media die daarop gericht zijn benaderen. Denk aan vakbladen.
2. Doe gedegen onderzoek naar de concurrentie
Je kunt een PR-strategie uiteraard niet klakkeloos kopiëren, maar je kunt natuurlijk best een beetje afkijken wat de concurrenten doen. In welke media zijn zij reeds verschenen en in welke vorm? Welk nieuwshaakje hebben zij daarbij gebruikt? Doe goed onderzoek naar de concurrentie voordat je zelf actief met PR begint, hier kun je vaak veel inspiratie uit halen.
3. Waak ervoor om journalisten te spammen
Het klinkt misschien verleidelijk om journalisten om het minste of geringste een persbericht te sturen, omdat je denkt dat dat je publiceerkansen vergroot. Zo werkt het in de praktijk echter niet. Als je te vaak e-mails stuurt die geen waarde bevatten, zullen ze de volgende keer veel minder snel geneigd zijn om de mail überhaupt te openen. Ook reminders van je persberichten sturen wekt doorgaans alleen maar irritatie op en zal niet het gewenste effect hebben.
Het is allereerst belangrijk dat je persbericht een écht goed nieuwshaakje bevat. Het moet zo min mogelijk een reclametekst zijn. PR gaat over het vertellen van een verhaal. Iedereen heeft een interessant verhaal, dus ook jij. Probeer hier dus goed over te na te denken! Heb je dit eenmaal te pakken, stuur dan nog steeds niet blind je persbericht naar iedere journalist en elk medium. Kijk eerst of het echt relevant voor hem/haar/hen kan zijn.
4. Bouw een goed netwerk op
Voor succesvolle PR is een goed netwerk in de mediawereld essentieel. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar je kunt je hier wel actief mee bezig houden. Ga naar relevante netwerkborrels, connect via LinkedIn of organiseer zelf een interessant persevent. Als je investeert in waardevolle contacten, zal dat zich op een gegeven moment uitbetalen.
5. Heb geduld en wees realistisch in je verwachtingen
Een goede PR-strategie op touw zetten vergt tijd en moeite. Zaken als relevante contacten opdoen en de juiste persberichten weten te schrijven zijn niet binnen één dag gedaan. De verwachting dat je fantastische resultaten binnen een korte termijn boekt is dan ook niet realistisch. Gun jezelf de tijd om het onder de knie te krijgen en je zult zien dat je het gaandeweg steeds meer in de vingers krijgt.
6. Combineer PR met public affairs
PR en Public affairs (PA) lijken misschien op elkaar, maar zijn niet hetzelfde. De definitie van public affairs is volgens de Beroepsvereniging voor Public Affairs: “Het strategische proces van inspelen op politieke besluitvorming en op veranderingen in de maatschappij en publieke opinie die van invloed zijn op het functioneren van de eigen organisatie.”
PA is minder commercieel en meer gericht op de lange termijn dan PR. Het grootste verschil zit hem vooral in de betreffende relaties, waar dat bij PR mediarelaties zijn, zijn het bij PR overheden. Als je bedrijf een bepaalde maatschappelijke rol vervult of wil vervullen, is PA heel waardevol.
Dat PR en PA twee verschillende dingen zijn, houdt echter niet in dat ze elkaar niet kunnen versterken. De media en de politiek zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. PA kan helpen om je PR-doelen te behalen en andersom. Het is daarbij wel zeer van belang dat je je PA- en PR-strategie op elkaar afstemt.