Met deze vier stappen vergroot je de kans op personeelsbehoud
Door Maarten de Boo, Vice President AI Growth bij Quinyx
De afgelopen twee jaar vroeg om veel flexibiliteit en verandering, vooral van de mensen met een niet-kantoorbaan. Uit de peiling van de vakbond FNV blijkt dat de zorgsector leegloopt door de hoge werkdruk, de slechte balans tussen werk- en privé en het salaris. Ook andere sectoren kampen met grote personeelstekorten. Als ondernemer is het daarom niet alleen zaak om nieuw personeel aan te trekken, maar vooral ook om huidig personeel niet te verliezen. Hierbij speelt waardering een grote rol. Om tevreden personeel te realiseren en zo personeel te behouden, is het belangrijk dat je als werkgever in staat bent om in te spelen op complexe situaties en hierbij de belangen van jouw medewerkers hoog in het vaandel houdt. Investeren in een zorgzame bedrijfscultuur is dus cruciaal. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze blog geef ik daarom vier tips.
1. Balans tussen werk en privé
Medewerkers met een goede werk- privé balans presteren beter, voelen zich gezonder en halen meer voldoening uit hun werk. Maar uit de State of the Deskless Workforce 2021 blijkt dat 90 procent van de ondervraagden aangaf dat zijn of haar manager weleens contact opneemt buiten werktijd. Ook vindt een meerderheid het niet prettig om een gesprek aan te gaan met hun manager over problemen in zijn of haar privéleven die het gevolg zijn van hun werk. Als werkgever is het daarom belangrijk om de werk-privébalans van je werknemers in de gaten te houden én te respecteren. Zorg ervoor dat je geen beslag legt de persoonlijke tijd van je personeel. Het is belangrijk dat ze tijd hebben om te sporten, te werken aan hun geestelijke gezondheid en kunnen ontspannen. Probeer hier als werkgever rekening mee te houden en zaken zoveel mogelijk op de werkvloer te bespreken.
2. Investeer in een zorgzame bedrijfscultuur
Een zorgzame bedrijfscultuur houdt in dat je altijd, hoe complex de situatie ook is, rekening houdt met jouw werknemers. Drie op de tien medewerkers met een niet-kantoorbaan vindt dat de afgelopen coronaperiode een negatieve invloed heeft gehad op hun geestelijke gezondheid. Dit komt onder andere door onderbezetting, onregelmatige werktijden en slechte communicatie. 30 procent van de ondervraagden heeft ook aangegeven ontslag te hebben genomen omdat de werkgever de planning niet op tijd af had. Zorg er daarom voor dat werkroosters op tijd klaar zijn en probeer last minute wijzigingen zo veel mogelijk te voorkomen. Dit kun je realiseren door vooraf zo veel mogelijk inzicht te verkrijgen in wensen en voorkeuren van medewerkers en hier ook rekening mee te houden. Bovendien helpt het om verschillende scenario’s met bijbehorende personeelsplanningen uit te werken. Zo ben je in staat om snel te schakelen wanneer er een complexe of onverwachte situatie optreedt.
3. Reik de juiste tools aan
Vier op de tien mensen met een niet-kantoorbaan vindt het proces om een shift te ruilen of te veranderen erg moeizaam gaan. Dit leidt tot frustratie en ergernis van je werknemers, wat ten koste kan gaan van de werkprestaties en het werkplezier. Maak het onderling ruilen van shifts daarom zo gemakkelijk mogelijk door de juiste tools en hulpmiddelen aan te bieden waarin ze beschikbaarheid van collega’s ook kunnen zien. Het gemakkelijker maken van het ruilen van shifts, geeft personeel bovendien meer autonomie en controle over hun werkrooster. Op deze manier kan er veel meer rekening gehouden worden met het waarborgen van de wensen en behoeften van je werknemers, wat een positieve invloed heeft op hun tevredenheid. Als werkgever profiteer je hier uiteindelijk weer van, aangezien tevreden werknemers zorgen voor tevreden klanten, tevreden managers én een gezond bedrijf.
4. Waardering leidt tot personeelsbehoud
Tot slot speelt waardering en erkenning een grote rol in het behoud van werknemers. Geef complimenten en spreek je dankbaarheid uit, vooral wanneer zij zich flexibel opstellen ten tijde van personeelstekorten of onverwachte drukte op de werkvloer. Zorg daarnaast ook dat je actief vraagt naar hoe het met ze gaat, wat er beter kan en welke wensen of behoeften er nog zijn. Ga vervolgens ook actief aan de slag met de zaken die hieruit naar voren komen.
Tevreden werknemers hebben een positief effect op bedrijfsresultaat
Tevreden werknemers zijn niet alleen productiever, maar ook loyaler. Twee belangrijke elementen die een positief effect hebben op jouw bedrijfsresultaat. Personeelstevredenheid zorgt ervoor dat personeelsverloop beperkt wordt tot een minimum. Vraag daarom naar wat werknemers belangrijk vinden, investeer in de bedrijfscultuur en zorg dat je flexibel bent en kunt anticiperen op complexe situaties.
Lees meer artikelen zoals deze in Baaz Magazine. Bekijk alle publicaties hier!