5 tips voor het boosten van je webinar conversie
Een van de meest converterende kanalen die er bestaan zijn webinars. Dankzij de vertrouwensband die je ontwikkelt bindt je mensen aan je merk. Daarnaast zorgen webinars ervoor dat je een langere tijd de aandacht van je doelgroep vasthoudt. Waarbij een advertentie minder dan 5 seconden schermtijd op levert, is een webinar vaak goed voor een schermtijd van 30 minuten. Dat zijn 1795 seconde meer vergeleken met een advertentie. Reken maar uit die conversie!
Het organiseren van een webinar begint met een goede voorbereiding, zoals altijd. Een mooie registratiepagina, een sterk verhaal en een plan voor de opvolging. Ondanks alle voorbereidingen komt het wel eens voor dat je webinar niet het gewenste resultaat levert.
Verbeter je conversie
Dat webinars een goed converterend kanaal is, is een feit. Je moet er wel voor aan de slag om het te optimaliseren. Door nu meer tijd te investeren, zorg je later voor een optimale werkvorm en kan je zelfs je webinars gaan automatiseren. Hier kan het gebruik van de juiste webinar software ook bij helpen.
In iedere stap van je webinar proces zijn er dingen te verbeteren. Zorg ervoor dat je deze verbeterslag iedere 3 maanden doet, om steeds effectiever en efficiënter webinars te hosten.
Let’s go!
1. Pre-webinar: Creëer een persona
Het voelt waarschijnlijk als een open deur, maar het is zo belangrijk om een goed beeld te hebben van de persoon die jouw webinar moet gaan bekijken. Een goede eerste stap is om te bepalen of de persoon al bekend is met jouw merk en/of webinars. Bedenk ook alvast waar je deze groep gaat vinden, dat helpt enorm bij de promotie!
2. Pre-webinar: Maak je registratiepagina op
Zorg ervoor dat de registratiepagina die je gebruikt goed aansluit op de plek waar je je webinar gaat promoten. Als je bijvoorbeeld een specifieke afbeelding gebruikt voor de promotie op social media, plaats die dan ook op de registratiepagina. Hetzelfde geldt voor specifieke woorden die je gebruikt. Door consistent te zijn in het gebruik van woorden en afbeeldingen, zorg je ervoor dat bezoekers van je registratiepagina heel makkelijk jouw flow volgen.
3. Pre-webinar: Een goed registratieformulier
Een inschrijfformulier moet zo kort mogelijk zijn. Het vragen van een voornaam en email adres is vaak voldoende. Veel bedrijven vragen naar een bedrijfsnaam, terwijl je die vaak ook kan halen uit het e-mailadres. Tegelijkertijd is het ook fijn om meer te weten te komen over je publiek. Probeer dus zo min mogelijk vragen te stellen, maar zorg dat het scherpe vragen.
4. Pre-webinar: Beperkt aantal deelnemers
Door schaarste te creeren, creëer je verlangen. Het is een extra drive voor inschrijvers om te zien dat er nog maar een bepaald aantal plekken vrij zijn. Hoe lager dat aantal, hoe sneller bezoekers van je registratiepagina zich willen inschrijven.
5. Pre-webinar: Herinner je inschrijvers
Laatste tip voor de fase voordat je webinar begint! Vergeet niet om je inschrijvers herinneringsmails te sturen! Deze mail bevat vaak de unieke kijklink, zodat de inschrijver direct je webinar in duikt.
Zorg dat je je richt op een bepaalde groep en dat je zichtbaar bent op de goede tijd en plaats. Inschrijvingen worden kijkers, kijkers worden klanten. Je haalt zo echt alles uit je webinar!