Zo kun je bootstrapping in je bedrijf toepassen
Bootstrapping is een verzameling van methodes om als ondernemer geld te besparen. Ideaal als je weinig budget tot je beschikking hebt en niet wilt lenen! In dit artikel geven we je een aantal voorbeelden van hoe je bootstrapping als ondernemer toe kunt passen.
Maak gebruik van een bedrijfsnaamgenerator
Als je bedrijf nog in de kinderschoenen staat, is het verzinnen van een pakkende bedrijfsnaam een van de meest belangrijke punten op de agenda. Daar kun je natuurlijk een peperduur reclamebureau voor inhuren, maar je kunt ook gebruikmaken van een gratis bedrijfsnaam generator. Dit werkt heel simpel: doorgaans geef je één of meerdere woorden in en er wordt automatisch een lijst opgesteld met verschillende woordvariaties.
Het lenen, huren of tweedehands kopen van bedrijfsmiddelen
Bedrijfsmiddelen is een breed begrip. Je kunt hierbij onder andere denken aan computers, printers, kantoormeubelen gereedschap en auto’s. Dikke kans dat je niet zonder een van deze middelen kunt! Je hóeft ze echter niet allemaal nieuw aan te schaffen, er zijn tal van andere opties. Zo maakte de tweedehands markt de afgelopen jaren een enorme groeispurt door en kun je hier meer dan genoeg kwalitatieve én goedkope producten vinden. Het vergt misschien een beetje zoeken, maar voor wie wil besparen is dat het wel waard. Andere mogelijkheden zijn het lenen, huren of leasen van bedrijfsmiddelen. Er komen steeds meer online platforms bij die dit mogelijk maken. Het is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu! Zo draag je meteen een steentje bij aan een betere planeet.
Bespaar op de bedrijfsruimte door te delen of thuis te werken
Een bedrijfsruimte is doorgaans niet goedkoop en hier valt zeker op te besparen. Wil je hier echt op beknibbelen, dan werk je thuis. Een kantoor is zeker niet in alle gevallen nodig, maar heeft wel zo’n voordelen. Als je echt niet zonder bedrijfsruimte kunt, is het delen hiervan het overwegen waard. Zogenaamde coworking spaces schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Een andere optie is om zelf een kantoor te huren of kopen en delen hiervan te verhuren aan andere ondernemers.
Zet stagiaires of flexkrachten in in plaats van vast personeel
Personeel is soms broodnodig, maar ook iets wat een flink gat in je budget slaat. Stagiaires kunnen daarom in sommige gevallen de perfecte oplossing zijn. Je bespaart hiermee enorm op salariskosten, al moet je er wel rekening mee houden dat het noodzakelijk is dat je tijd kunt investeren in de stagiaire(s). Een stagiaire is niet puur een goedkope arbeidskracht, je moet tijd en liefde in de begeleiding stoppen. Heb je toch behoefte aan iets meer ervaren mensen? Dan kun je aan flexkrachten denken. Je betaalt dan wel een ‘normaal’ salaris, maar alleen op de momenten dat je ze echt nodig hebt. Je zit niet aan personeelskosten vast op momenten dat je het rustig hebt en je het prima zelf op kunt pakken.
Bootstrap je marketing
Ook op marketinggebied kun je bootstrapping toepassen. Allereerst door alles zelf te doen in plaats van het uit te besteden. Vervolgens maak je zoveel mogelijk gebruik van gratis marketingmiddelen. Social media is daar een uitstekend voorbeeld van. Als je niet goed weet hoe je dit aan moet pakken, kijk dan eens naar hoe je concurrenten het doen. Dit moet je uiteraard niet klakkeloos kopiëren, maar ze kunnen wel ter inspiratie dienen. Een andere vorm van marketing die weinig tot geen geld hoeft te kosten is e-mailmarketing. Je kunt hiervoor namelijk gebruikmaken van gratis tools. Let wel op: je mag alleen nieuwsbrieven sturen naar mensen die hier toestemming voor hebben gegeven. Voordat je begint met e-mailmarketing is het dan ook belangrijk om eerst een goede database te creëren. Je kunt hiervoor bestaande contacten benaderen voor toestemming en een inschrijflink via social media en je website delen.
Doe de boekhouding zelf
Tot slot kun je zelf de boekhouding op je nemen. Veel ondernemers vinden dit een vervelend klusje, maar de kosten van een boekhouder kunnen flink oplopen. Hier liggen dus bespaarkansen. Omdat er tal van goede (gratis) boekhoudtools beschikbaar zijn, hoeft het niet zo gecompliceerd te zijn als je wellicht denkt. Met deze tools kun je namelijk veel taken automatiseren, zoals het aanmaken en verzenden van facturen.