Nieuwe automaatbediening voor Peugeot 208 en Peugeot 2008
Respectievelijk leider in 2021 van de Europese markt in alle segmenten (PC + LCV) en van het B-SUV segment (PC + LCV), zijn de PEUGEOT 208 en 2008 voortaan uitgerust met een nieuwe bediening van de automatische versnellingsbak die slank en vol allure is, ergonomischer en gemakkelijker te bedienen. Weg met de uitstekende hendel: de nieuwe bediening bestaat uit een elegante hendel die perfect in de middenconsole is geïntegreerd.
Deze evolutie van de transmissiebediening betreft niet alleen de verbrandingsmotoren met automatische EAT8-versnellingsbak, maar ook de e-208 en e-2008 met 100% elektrische motoren.
Met een efficiënt en modern design maakt de nieuwe versnellingsbakbediening plaats vrij in de middenconsole. De integratie is perfect afgestemd op de omgeving van de PEUGEOT i-Cockpit® 3D van de 208 en 2008, een subtiele mix van technologie en ergonomie.
De combinatie van satijnchroom, "piano"-zwart en een carbonlook voor de polssteun, de gebruikte materialen stralen kwaliteit uit. De afwerking behoort tot de beste standaarden op de markt.
Voor alle motoren, zowel elektrische als verbrandingsmotoren met automatische versnellingsbak, kunnen met deze nieuwe bediening de verschillende standen worden geselecteerd:
- Achteruit (R), gebruikt om de achteruitversnelling in te schakelen,
- Neutraal (N), plaatst het voertuig in de neutrale stand,
- Drive (D), selecteert automatisch de 8 overbrengingsverhoudingen naargelang de rijstijl, het wegprofiel en de belasting van het voertuig.
Twee knoppen op afstand vervolledigen de functies:
- Park (P), om de versnellingsbak in de parkeerstand te zetten,
- Voor verbrandingsmotoren kunt u door op de knop Manual (M) te drukken handmatig de ingeschakelde versnelling kiezen met de peddels achter het stuurwiel. Voor elektromotoren activeert de remknop (B) het regeneratieve remmen.
Welke functie ook is geselecteerd (R, N, D, P, M of B), er gaat een controlelampje branden om de activering aan te geven. De bestuurder kan ook rekenen op een herinnering van de ingeschakelde modus in het combi-instrument.
Alle 208- en 2008-versies die met deze nieuwe regeling zijn uitgerust, beschikken over de elektrische parkeerrem, die ruimtebesparing combineert met comfort en gemoedsrust tijdens het dagelijkse rijden.
Regeneratieve rembediening op de elektrische modellen e-208 en e-2008
Op de e-208 en e-2008, de twee 100% elektrische modellen, is de M-knop (Manual) vervangen door een drukknop B (Brake), die de energieterugwinning tijdens het afremmen verhoogt:
Als de B-modus niet is geactiveerd, is de vertraging matig wanneer de voet het gaspedaal verlaat; het gevoel van vertraging komt dicht in de buurt van dat van een verbrandingsmotor met een automatische versnellingsbak.
De vertraging wordt verhoogd wanneer "B" is ingeschakeld, de vertraging wordt geaccentueerd bij het loslaten van het gaspedaal, de energieterugwinning is ook groter.
Een evolutie in functionaliteit, de remmodus (B) blijft actief, zelfs na een druk op de hendel (zonder de motor af te zetten): het is niet langer nodig om hem opnieuw in te schakelen bij een herstart: hij blijft actief en bewaart de instellingen van de bestuurder in het geheugen.