Een goede e-commerce strategie in 4 stappen
Om je e-commerce bedrijf te laten groeien is meer nodig dan alleen een webshop, reclame maken en geduldig afwachten. Je hebt een sterke strategie nodig om tot de beste resultaten te komen en dient deze strategie tot in detail uit te zetten over diverse platformen. Volg deze 4 stappen om een stevige basis te leggen voor jouw e-commerce strategie.
Herkenbare merkidentiteit
Je wilt dat klanten direct weten met wie ze te maken hebben, of ze nu binnenkomen op je website, je Facebook-, of Instagrampagina of een visitekaartje van jouw bedrijf onder ogen krijgen. Dit doe je door consequent je huisstijl door te voeren, te kiezen voor een terugkerend kleurenpalet, foto’s te plaatsen volgens een vast format en door herkenbaar te zijn in jouw tone of voice. Dit zorgt ervoor dat de merkidentiteit in alle uitingen naar voren komt.
Optimaliseer productomschrijvingen
Een succesvolle e-commerce strategie heeft unieke en sterke productomschrijvingen nodig. Neem nooit de producttekst van de leverancier over, maar richt je op unieke content die meerwaarde biedt aan jouw potentiële klanten. Een productomschrijving is meer dan alleen een kort stukje tekst over het product. Zo kan een goede omschrijving je merkidentiteit versterken, details over het product vertellen die klanten over de streep trekken en zorgen voor daadwerkelijke conversie.
Foutloos voorraadbeheer
Klanten die een product in hun winkelmandje gooien, moeten wel zeker weten dat dit product op voorraad is. Zo heb jij de bestelling zo snel mogelijk bij de klant en is hij of zij tevreden met je geboden service. Een Exact koppeling webshop zorgt voor een vrijwel realtime synchronisatie van de voorraad en maakt het eenvoudig om verwachtte voorraad te tonen en om pre-order-artikelen anders te behandelen. Is een product even niet voorradig? Dan kan een geïnteresseerde zijn of haar contactgegevens achterlaten en gaat er een e-mail naar de klant op het moment dat het product weer voorradig is.
Gebruik reviews
Jij kunt natuurlijk zelf zeggen dat jouw merk en producten het beste zijn, maar voor potentiële klanten is dit pas waar op het moment dat je hier bewijs voor hebt. Een uitstekende vorm om bewijs te leveren, is door reviews op jouw website te plaatsen. Zowel voor de groothandel webshop als voor webshops van kleine ondernemers is dit een uitstekende strategie om je betrouwbaarheid aan te tonen. Reviews zorgen voor sociale bewijskracht en laten zien dat andere kopers jouw merk en product vertrouwen en zelfs aanraden aan anderen. Klanten plaatsen echter haast nooit reviews uit zichzelf. Ga hier
achteraan door een mailing te sturen naar recente klanten en biedt ze bijvoorbeeld korting aan op een volgende aankoop in ruil voor een review.