Boekentip: Missiegedreven zijn is noodzakelijk

Boekentip: Missiegedreven zijn is noodzakelijk

Redactie Baaz

Tekst: Redactie & Frank Slootman, CEO bij datacloudbedrijf Snowflake

Ik ben ervan overtuigd dat het noodzakelijk is als bedrijf om missiegedreven te zijn. In mijn naïviteit dacht ik altijd dat het belang van een missie vanzelfsprekend was. Natuurlijk moet elk bedrijf weten waarom het bestaat en wat het probeert te bereiken, en natuurlijk moet dat doel duidelijk aan iedereen gecommuniceerd worden.

Een paar decennia geleden was het hebben van een duidelijke purpose gebruikelijk, maar tegenwoordig zie ik steeds meer bedrijven die vaag, zo niet hopeloos in de war zijn, over waarom ze bestaan. De duidelijkheid van de missie die vroeger de norm was, is nu meer een uitzondering - wat leiders die het goed doen een concurrentievoordeel geeft.

Het hebben van een duidelijke, overtuigende en geloofwaardige missie helpt organisaties om zich te concentreren, energie te geven en zichzelf te mobiliseren. Vaagheid verstoort een missie alleen maar. Ze zeggen ook wel dat als je niet weet waar je heen gaat, elke weg je daarheen brengt. Een onduidelijke missie maakt je vatbaar voor afleiding, wat leidt tot een verminderde focus en een verspilling van middelen.

Duidelijk, overtuigend en geloofwaardig

Een heldere missie werkt erg goed en is aansprekend. Als je missie is om honger in de wereld uit te roeien, maakt het gebrek aan geloofwaardigheid die missie niet effectief. Natuurlijk kunnen we iets aan de honger doen, maar het volledig hongervrij maken van de wereld is een andere zaak. Het is dan meer een grote ambitieuze visie dan een welomschreven missie.

Organisaties moeten oppassen om geen ‘shiny object syndrome’ te ontwikkelen en afgeleid te worden door de laatste trends. Het is juist belangrijk om een effectieve mission purpose te ontwikkelen én te behouden. Als een organisatie een duidelijk omschreven doel heeft, voel je dat in je hele lijf. Je voelt je energiek als je aan de werkdag begint en voelt je goed over de vooruitgang in de richting van de missie wanneer je de dag afsluit. Een goede missie ontgrendelt de X-factor: een ongrijpbaar iets dat de prestaties drastisch kan verbeteren als mensen samenwerken aan het hogere doel. Het maakt je werkende leven niet alleen productiever, maar ook leuker.

Een missie is niet alleen de stip op de horizon waar we af en toe naar verwijzen om er zeker van te zijn dat we de goede kant op gaan. Het is meer een constante magneet die focus, middelen, bandbreedte en energie op één lijn brengt. Elk bericht, elke vergadering, elke ontmoeting, elk wakker moment. We worden ons steeds bewuster van de kloof die bestaat tussen waar we zijn en waar de missie ons heen wil brengen.

Een goede missie trekt talent aan

Een meeslepende missie inspireert anderen. Als het niet groot, gewaagd en mooi is, dan is het niet magisch. Mensen starten niet meer bij een bedrijf voor een baan en een salaris. Ze willen deel uitmaken van iets dat groter is dan zijzelf, een inspirerend doel.

Een goed opgebouwd doel is dan ook een goed recruitmentmiddel. Nu de talentenstrijd intenser is dan ooit, maakt een inspirerende missie vaak het verschil. Iedereen kan ongeveer dezelfde dingen aanbieden op het gebied van vergoedingen, voordelen enzovoort, maar de reis zelf is een andere zaak.

Het moet niet gemakkelijk zijn. Een lay-up inspireert niet. Een missie moet uitdagend, moeilijk, soms zelfs gevaarlijk zijn en verre van een uitgemaakte zaak. Beschouw de missie in veel opzichten als het werkequivalent van een avontuur.

Een missie is belangrijk: tape sucks, move on

Bij Data Domain in 2003 was het onze missie om de hele tape-automatiseringsindustrie uit zijn lijden te verlossen met een schijf- en netwerkback-up- en herstelplatform. We hadden bumperstickers met de tekst ‘Tape Sucks, Move On’. We stonden beter bekend om ‘Tape Sucks’ dan om onze bedrijfsnaam. Data Domain creëerde een hele nieuwe industrie.

Bij ServiceNow zijn we in 2011 begonnen als vervanging van gedateerde helpdeskbeheertools van onder meer BMC, HP en CA. Dat noemden ze toen ‘ticketingsystemen’. We hebben ons platform omgevormd tot de ‘ERP voor IT’.

We hadden de ambitie om het systeem van registratie en betrokkenheid te worden voor iedereen in de IT. We waren in die begindagen lang bezig met de missie, maar klanten realiseerden zich na verloop van tijd dat ServiceNow inderdaad de ‘ERP voor IT’ was geworden. Daar bleef het niet bij, de missie breidde zich uit naar een wereldwijde workflow voor zakelijke services die elk servicedomein kon bedienen, van IT tot HR en elk ander functioneel domein in de onderneming.

Snowflake stond in 2019 bekend als ‘het datawarehouse voor de cloud’. Het was helder en duidelijk en had het bedrijf goed gediend, maar het ontbrak ook aan inspiratie. Datawarehousing was niet bepaald iets dat je de adem wegneemt. We hebben onszelf daarom opnieuw uitgevonden als ‘Data Cloud-bedrijf’.

Er was nog nooit een datacloud geweest in de geschiedenis van computing. Erger nog, data werden gebundeld in silo’s en opgeslagen op een ontelbaar aantal plaatsen. De wereld had een datacloud nodig om de belofte van datawetenschap ooit waar te kunnen maken. De missie was ook stevig verankerd in onze basis als platform voor het delen van data, wat het tegelijkertijd authentiek en geloofwaardig maakte.

Al deze bedrijven hebben hun missie met focus, overtuiging en een vleugje ijver nagestreefd. Kortom, een missie hebben en nastreven is belangrijk. 

Amp It Up

Meer leren van een van ’s werelds meest getalenteerde executives op het gebied van bedrijfsgroei? Lees dan nog meer waardevolle lessen in het boek: Amp It Up. Perfect voor executives, ondernemers, oprichters en managers die het groeipotentieel van een bedrijf willen ontketenen en wil schalen naar hoogten die ze nooit voor mogelijk hadden gehouden.

  • Titel Amp It Up
  • Auteur Frank Slootman
  • Uitgeverij Wiley
  • Prijs € 22,90
  • Uitgave Paperback/E-book
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie