Booking.com onthult de trends voor duurzaam reizen in 2022
- 60% van de Nederlandse reizigers bevestigt dat duurzaam reizen belangrijk voor hen is, waarbij 27% zegt dat recent nieuws over klimaatverandering hen heeft beïnvloed om duurzamere reiskeuzes te maken
- Een derde (33%) van de Nederlanders wil de plaatsen die ze bezoeken beter achterlaten dan toen ze aankwamen, waarbij 23% laat weten dat ze ervoor kozen om buiten het hoogseizoen te reizen om massatoerisme te voorkomen
- Meer dan een kwart (28%) zegt de afgelopen 12 maanden naar een bestemming dichter bij huis te zijn gereisd om hun CO2-voetafdruk te verkleinen
- Meer dan 100.000 accommodaties wereldwijd worden nu erkend voor hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid met een Duurzaam Reizen-badge op Booking.com
Booking.com brengt een nieuw onderzoek uit met inzichten over duurzaam reizen die zijn verzameld onder meer dan 30.000 reizigers in 32 landen en gebieden. Hieruit blijkt dat de impact van reizen een hoge prioriteit kent: 41% van de Nederlandse reizigers geeft aan de komende 12 maanden duurzamer te willen reizen, dat is een stijging van 6% ten opzichte van wat de data van Booking.com in 2021 liet zien.
Op zoek naar duurzamere verblijven
De bewustwording en zichtbaarheid van duurzamere verblijven neemt toe: drie op de tien (29%) Nederlandse reizigers bevestigen dat ze het afgelopen jaar een duurzame accommodatie online hebben bekeken, waarbij 19% actief op zoek gaat naar informatie over de duurzaamheidsinspanningen van een accommodatie. Nog positiever is dat 30% van de Nederlandse reizigers zegt het afgelopen jaar ook daadwerkelijk in een duurzame accommodatie te hebben verbleven. De redenen voor het boeken van een duurzamer verblijf lopen uiteen:
- 38% koos een duurzamer verblijf om de impact op het milieu te verminderen
- 22% wilde een meer lokaal relevante ervaring hebben
- 24% is van mening dat duurzame accommodaties beter zijn voor de lokale gemeenschap
Hoewel een meerderheid (54%) van plan is om ook dit jaar minstens één keer in een duurzame accommodatie te verblijven, gaf bijna een kwart (20%) aan niet op de hoogte te zijn van duurzame reisopties. Dit is 11% lager dan 2021, wat aangeeft dat het bewustzijn langzaam groeit. Opvallend is dat bijna driekwart (72%) van de Nederlandse reizigers aangeeft niet actief naar duurzaamheidsinspanningen te kijken, maar als er meer transparantie is dit wel mee te nemen in het besluit. Dit benadrukt het belang om duurzaamheidsinformatie begrijpelijk te maken voor een breder reizigers publiek.
Alternatieve bestemmingen en timing
Reizigers zijn zich meer bewust van de bestemming die ze boeken: iets minder dan een kwart van de Nederlanders (24%) geeft aan buiten het hoogseizoen te reizen en 19% kiest ervoor om naar een minder populaire reisbestemming te gaan om massatoerisme te ontwijken. Daarnaast gaf meer dan de helft (54%) van de Nederlandse reizigers aan om voor toekomstige reizen, populaire toeristische bestemmingen en attracties te vermijden om de impact van het bezoek te verminderen. Een vijfde (20%) is zelfs bereid om een alternatief voor hun gewenste bestemming te kiezen.
De keerzijde is dat 26% van de Nederlandse reizigers moeite heeft om aantrekkelijke bestemmingen te vinden die minder druk zijn en geeft zelfs aan geen duurzame reismogelijkheden te vinden in andere bestemmingen. Een mooie kans voor reisplatforms om samen te werken met accommodatieaanbieders op deze plekken om duurzamere keuzes onder de aandacht te brengen en alternatieve tijden en plaatsen aan te bieden.
Verbinding met cultuur en lokale gemeenschappen
Een duurzame levensfilosofie beïnvloed de besluitvorming rondom reizen, waarbij 33% van de reizigers zegt dat ze bestemmingen beter willen achterlaten dan toen ze aankwamen en meer dan de helft (54%) wil ervaringen opdoen die representatief zijn voor de lokale cultuur. Ondanks de drang om iets terug te willen doen en contact te maken tijdens het reizen, geeft 29% aan dat ze niet weten hoe of waar ze activiteiten of rondleidingen kunnen vinden die ervoor zorgen dat ze daadwerkelijk een positieve impact hebben en iets teruggeven aan de lokale gemeenschap.
Omslagpunt voor vervoer
Nederlandse reizigers denken na over de reisafstand plus het vervoer naar en op locatie. Meer dan een kwart (28%) zegt dat ze ervoor kozen om naar een bestemming dichter bij huis te reizen om zo hun CO2-voetafdruk te verkleinen en één op de vijf (20%) gaf aan dat ze het openbaar vervoer en/of de mogelijkheden om een fiets te huren hebben onderzocht. 14% koos er voor om langere afstanden met de trein te reizen in plaats van met de auto en iets minder dan een kwart (23%) zegt zich te schamen om te vliegen vanwege de impact op het milieu. Als het gaat om het boeken van vervoer, zoekt 21% actief naar informatie over duurzaamheid. Hoewel twee derde van de reizigers (67%) aangeeft niet actief op zoek te zijn naar duurzamere vervoersopties, heeft dit toch een impact op het boekingsgedrag en de klanttevredenheid.
Duurzamer reizen voor iedereen
Nu meer dan 100.000 accommodaties wereldwijd worden erkend voor hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid met een Duurzaam Reizen-badge op Booking.com, heeft het bedrijf ook het aantal certificeringen en labels van derden verder uitgebreid die accommodaties automatisch in aanmerkingen laten komen voor deze badge. Naast de officieel goedgekeurde certificeringen en labels door de Global Sustainable Tourism Council (GSTC), Green Tourism en het EU Ecolabel, vallen daar nu ook Green Seal, Nordic Swan Ecolabel, Green Hospitality Ecolabel, Ibex Fairstay, Fair Trade Tourism, LEED en Edge onder.
Booking.com bleef CO2-neutraal in haar activiteiten in 2021 en schakelde tegen het einde van 2021 over op 100% duurzame stroom. Een belangrijke stap als het gaat om de bijdrage van het bedrijf aan het onlangs uitgebrachte klimaatactieplan van Booking Holdings.**
"Met de toegenomen druk op onze natuurlijke hulpbronnen en de onmiskenbare impact die onze manier van leven heeft op het milieu, zijn we 100% toegewijd om de branche te leiden in het uitstippelen van een meer bewuste en verantwoorde koers voor de toekomst van reizen", aldus Glenn Fogel, CEO van Booking.com. “We hebben ambitieuze doelen, maar samen met onze partners in de hele branche en de passie van onze innovatieve medewerkers kunnen we het voor iedereen makkelijker blijven maken om de wereld op een meer bewuste en verantwoorde manier te ervaren. Wij geloven dat reizen een krachtige bijdrage aan het goede is en moet blijven. Het zorgt voor cultureel begrip, vergroot sociaaleconomische kansen voor talloze gemeenschappen en heeft de potentie om onze planeet te helpen verjongen en te beschermen voor de lange termijn.”