Ankorstore: Retail heeft geen verstoring, maar verwildering nodig
Ankorstore, het grootste retailplatform voor onafhankelijke retailers en merken in Europa, is het label van groothandel ontgroeid. Om het retaillandschap weer divers en florerend te maken, gaat het bedrijf op kruistocht tegen de eenheidsworst in winkelstraten met de wapenkreet “Rewild Retail”. De missie: onafhankelijke merken en retailers in hun kracht zetten om hun volle potentieel te benutten.
Een bloeiend ecosysteem
We zijn in Nederland goed in efficiëntie. Kijk maar naar ons landschap: in plaats van een gevarieerd en bloeiend landschap, zien we overal dezelfde akkers. Ondertussen is door deze intensieve landbouw de biodiversiteit gekelderd. Iets soortgelijks is gebeurd met ons retaillandschap. We zien overal dezelfde winkelketens - lekker efficiënt, lekker makkelijk, maar er is daardoor nauwelijks nog diversiteit over in onze winkelstraten.
Net als conservators voor natuurgebieden, creëert Ankorstore de voorwaarden waarin onafhankelijke merken en retailers kunnen groeien en bloeien.
“Wij begrijpen de behoeften van de gemeenschap omdat wij het zelf hebben ervaren”, aldus Pierre-Louis Lacoste, ex-retailer en medeoprichter van Ankorstore. “Wij zijn op een missie om de retailbranche weer in oude glorie te herstellen met behulp van al onze branche-expertise en passie. Maar we hebben ook de consument nodig. Wij willen daarom hun shopgedrag weer terugbrengen naar lokaal winkelen. Het is ons doel een wereldwijde beweging te starten die de retailbranche niet verstoort, maar herstelt tot een ecosysteem waar iedere onafhankelijke retailer deel van kan uitmaken.”
“Je ziet onder consumenten dat de behoefte groeit naar lokale winkelervaringen”, zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. “De afgelopen jaren is retail in grote mate gestandaardiseerd door grote ketens. Alles moest zo efficiënt mogelijk. Maar je ziet nu al een tijdje dat consumenten hierdoor een persoonlijke ervaring missen. Vooral in steden, waar je je sowieso vrij anoniem kunt voelen, zie je een sterke drang naar lokaal winkelen om een stukje verbinding te vinden.”
“Wij geloven in de kracht van speciaalzaken”, zegt Jonathan Berhani van Happy Tabs. “Zo hebben wij immers ook Happy Tabs opgebouwd, een distributie/sales-combinatie van onze eigen online winkel en samenwerkingen met speciaalzaken. Ankorstore helpt ons die connecties te leggen en helpt speciaalzaken een uniek aanbod te bieden. Ik zie het als een wisselwerking tussen het Ankorstore-platform, de retailers en de merken die actief zijn op Ankorstore. Wij helpen elkaar allemaal om de wereld een stukje mooier te maken.”
De juiste voorwaarden voor diversiteit
Ankorstore creëert marktomstandigheden en voorwaarden die onafhankelijke retailers en merken in staat stellen hun plek in het retaillandschap te heroveren. Zo was het de eerste B2B-marktplaats die lage minimum ordergroottes van slechts 100 euro accepteerde, zodat retailers grote voorraadoverschotten konden vermijden. Ook hanteert het bedrijf betalingstermijnen van 60 dagen om de cashflow van deze onafhankelijke ondernemers te verbeteren.
“Ons doel is een winkel te creëren waar alles te vinden is voor de dagelijkse behoeften en plasticvrij leven toegankelijk te maken voor iedereen”, zegt Ariana Ahmadzada, oprichtster van Plastic Free Amsterdam. “Ankorstore helpt mij om gemakkelijk een gevariëerd aanbod te bieden aan mijn klanten. Normaal kost het mij veel tijd om producten te zoeken, maar bij Ankorstore heb ik in één keer een overzicht van merken door heel Europa. Daarnaast kan ik nu makkelijk en snel bestellen en is het niet meer nodig om merken één voor één aan te schrijven en te vragen of ik de producten mag inkopen. Ankorstore helpt mij dus veel efficiënter te werk te gaan.”
Als een van de eerste initiatieven in de Rewild Retail-missie maakt Ankorstore korte metten met staffelkortingen die grootschalige retailers bevoordelen. Een nieuw rewards-programma beloont diversificatie: hoe meer verschillende merken een retailer inkoopt, hoe meer korting ze op hun bestelling kunnen krijgen.
“Een divers en uniek productaanbod is essentieel voor veel onafhankelijke retailers”, zegt Nicolas D’Audiffret, co-CEO en medeoprichter van Ankorstore. “Wij hebben ons bedrijfsmodel daarop aangepast om merken en retailers optimale marges te bieden, in overeenstemming met hun zakelijke behoeften.”
Verdere stappen om het retaillandschap in zijn oude glorie te herstellen, maken Ankorstore tot meer dan een marktplaats. "Onze community heeft meer nodig dan een online B2B-marktplaats. Sommigen hebben ondersteuning nodig bij het definiëren van hun business model, anderen hebben advies nodig bij het vinden van de juiste plek of stad om hun winkel op te zetten, weer anderen hebben ondersteuning nodig bij het sourcen van producten, administratie of financiën. We zullen al deze aspecten aanpakken in onze Rewild Retail-missie, van het opzetten van een onderneming tot hoogwaardige data analytics."