Banking Circle zorgt voor interoperabiliteit tussen de nationale systemen voor mobiele betalingen van Bluecode en TWINT
Het Duits-Oosterse Bluecode en het Zwitserse TWINT zijn de eerste nationale systemen voor mobiele betalingen die interoperabel met elkaar zijn, volgens de specificaties van de European Mobile Payments System Association (EMPSA). De interoperabiliteit tussen de systemen van TWINT en Bluecode is al sinds januari 2022 een feit, maar werd eerst alleen gebruikt door vrienden en familie van de bedrijven. Om meer mensen in staat te stellen om betalingen binnen elkaars netwerk uit te voeren, vroegen de twee payment providers Banking Circle om te fungeren als centraal knooppunt voor valutawissels en vereffeningen. Alle transacties tussen de twee systemen verlopen nu via Banking Circle, dat hiervoor een centrale vereffeningsrekening beschikbaar stelt. Bedragen worden daarbij automatisch in de juiste valuta omgezet.
Gecentraliseerde technische aanpak
Gebruikers van Bluecode kunnen op Zwitserse verkooppunten betalen met elke app die ondersteuning biedt voor Bluecode. Gebruikers van TWINT kunnen op Duitse en Oostenrijkse verkooppunten betalen met hun TWINT-app. Bluecode en TWINT hebben gekozen voor een gecentraliseerde technische aanpak, waarbij bedragen op eenvoudige wijze omgerekend en overgedragen worden via een access point van Banking Circle.
Christian Pirkner, de bestuursvoorzitter van EMPSA over het belang van dit eerste voorbeeld van interoperabiliteit tussen mobiele betalingssystemen: “Het is fantastisch dat TWINT en Bluecode voor interoperabiliteit hebben gezorgd op basis van de specificaties van EMPSA. Het feit dat ze voor Banking Circle hebben gekozen voor valutawissels en vereffening, waarborgt een uiterst schaalbare oplossing voor de Rhine-Alpine Corridor van EMPSA.”
“De samenwerking tussen Bluecode en TWINT is een veelbelovende ontwikkeling”, zegt Anders la Cour, de CEO van de Banking Circle Group. “We bieden hiermee een krachtige oplossing voor een obstakel dat de groei van de Europese markt voor mobiele betalingen in de weg zat. Deze oplossing biedt consumenten een betere gebruikservaring en creëert tegelijkertijd een nieuwe omzetstroom voor payment providers. Het feit dat we volledig vanuit de cloud opereren, stelde ons in staat om deze innovatieve oplossing in een kort tijdsbestek te ontwikkelen, nadat we door beide aanbieders van mobiele betalingen werden benaderd. Voortbouwend op onze onafhankelijke financiële infrastructuur, hebben we dus twee nationale Person-to-Merchant (P2M)-systemen verenigd. We verwachten dit de komende maanden voor nog meer systemen te mogen doen. Dit zou wel eens een nieuw tijdperk kunnen aanduiden voor de mobiele betalingsmarkt.”