Hier moet je op letten bij het kiezen van werknemers
Als zelfstandig ondernemer kan het goed zijn dat je na een paar jaar zo’n groot netwerk hebt opgebouwd dat je te veel werk hebt. Wanneer je het niet meer alleen aan kunt heb je twee keuzes. Je kunt werk afslaan of je kunt er voor kiezen om je kleine bedrijfje te groeien. Alleen kun je dit echter niet, hiervoor heb je meer mensen nodig. Ben jij van plan om je eerste werknemer aan te nemen? Let dan vooral even op de volgende punten.
Het aannemen van werknemers is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Daarom kunnen we je aanraden om voldoende tijd te steken in het sollicitatieproces. Als bedrijf investeer je in je werknemers, daarom mag je best iets van ze verwachten. Een kandidaat moet aan de functie eisen voldoen, maar dat is niet alles. Aangezien het je eigen bedrijf is, is het handig als je nieuwe werknemer qua persoonlijkheid ook bij je past.
Als jij bijvoorbeeld elke zondag naar voetbal kijkt dan is het leuk als je een collega hebt die hier ook een passie voor heeft. Als jullie behalve het werk niets met elkaar gemeen hebben, dan zul je niet echt een band op kunnen bouwen. Het kan natuurlijk ook dat jullie samen een passie oppakken. Denk bijvoorbeeld aan poker. Dit spel is redelijk makkelijk te leren, maar om het echt goed te spelen moet je veel oefenen via aanbieders zoals Casino777.be. Collega’s die het gezellig met elkaar hebben zullen ook meer plezier uit het werk halen. Jullie zullen immers elke week. veel tijd met elkaar doorbrengen
De vacature
De eerste stap van het sollicitatieproces is het opstellen van een vacature. Gebruik deze kans om erachter te komen of de werkzoekende aanwijzingen kunnen opvolgen. Je kunt bijvoorbeeld specifieke vragen stellen. Op deze manier zie je direct welke sollicitanten de tijd hebben genomen om je vacature aandachtig door te lezen. Vraag om opleidingen, cursussen en werkgeschiedenis. Zorg er ook voor dat je deze informatie controleert met wat er op het CV staat.
Social media
Tegenwoordig hebben we het voordeel dat social media bestaat. Je kunt mensen vragen om hun Instagram, Twitter of LinkedIn toe te voegen aan hun sollicitatie. Op deze manier kun je informatie krijgen die vaak niet op een motivatiebrief of CV staat. Social media is persoonlijker en geeft je inzicht over de interesses en passie van de persoon. Aan de hand van de social media kun je een betere afweging maken of deze persoon bij je bedrijfscultuur past.
De gesprekken
Tijdens het sollicitatiegesprek heb je de kans om vragen te stellen. Het is ook een manier om erachter te komen of de sollicitant zich voldoende heeft ingelezen over je bedrijf. Als je sollicitant bijvoorbeeld niet weet welke producten of diensten je aanbiedt, dan zegt dat eigenlijk wel genoeg. Vergeet niet dat het gebruikelijk is om meerdere sollicitatiegesprekken in te plannen met je sollicitant. Je kunt bijvoorbeeld eerst eens 10 minuten tot een kwartier bellen en vervolgens een gesprek inplannen waarbij jullie face-to-face met elkaar kunnen praten.
Vragen
Ontwikkel vier tot zes hoofdvragen die je absoluut wilt vragen en je belangrijkste zorgen wegnemen. Stel deze vragen aan elke sollicitant zodat je de antwoorden goed met elkaar kunt vergelijken. Kandidaten die de vragen goed beantwoorden zouden mensen moeten zijn die je zo zou overwegen om aan te nemen.
Proefwerken
Om erachter te komen of jouw kandidaat een goede fit is voor jouw bedrijf, kun je hem of haar vragen om proef te draaien. Je kunt bijvoorbeeld een korte opdracht opsturen om te beoordelen of ze goed werk leveren. Een andere optie is om te vragen of ze een dagje proef komen werken.