Laat klanten je webshop niet stilletjes voorbij scrollen
Door: Peggy de Lange, verantwoordelijk voor de B2B marketing van freelanceplatform Fiverr
De komende maanden is het voor ondernemers weer crunchtime, voor sommigen misschien zelfs nog iets meer dan dat. Met speciale kortingsdagen en natuurlijk de feestdagen op de planning kan deze periode een mooie opsteker voor de omzet betekenen. Maar vanzelfsprekend is het niet, want ook dit jaar zijn de feestdagen niet zoals vanouds. Nederlandse consumenten waren in twintig jaar niet zo somber over de economische situatie zoals nu.
Met dit lage vertrouwen en een historisch lage koopbereidheid kan er een harde klap komen als je erop rekent een cruciaal deel van je jaaromzet te behalen tijdens de komende 10 weken. Dat wil je natuurlijk niet. Dus je moet ervoor zorgen dat mensen jouw digitale winkel niet voorbij scrollen. Hieronder staat drie dingen die je kan doen om net dat verschil te maken met je webshop.
Get on page 1
Online kan jouw directe concurrent zich ook aan de andere kant van de wereld bevinden, de inhoud van je website concurreert met miljoenen bedrijven. Dus wanneer je inhoud hoog scoort in Google, is de kans groter dat consumenten op je website klikken. Daaraan werken heeft search engine optimization, je stimuleert je vindbaarheid waardoor de algoritmes van Google je site vaker aanraden. Een ranking op pagina 1 verhoogt het aantal clicks dan ook aanzienlijk. Op de eerste pagina van Google heeft de nummer 1 een klikfrequentie van 34,2%. De tweede positie zo’n 17% en de derde heeft een doorklikratio van 11%. Zoals het beroemde grapje gaat: “The best place to hide a body is on page two of Google…”
SEO is krachtig maar helaas niet eenvoudig en de concurrentiestrijd om bovenaan Google te verschijnen is natuurlijk niet klein. Het inhuren van een SEO-expert is allesbehalve een overbodige luxe. Organisch verkeer is de optimale manier om klanten naar je website te trekken. Ten eerste is het kosteneffectief. Ten tweede kan het resulteren in hogere conversiepercentages omdat het hooggekwalificeerde leads. Mensen zoeken letterlijk op de spullen die jij verkoopt en als de ervaring van je site (zie tip 2) vervolgens goed is, is de kans groot dat ze tot koop over gaan.
Wie, wat, waar, hoeveel
Wanneer een consument op jouw website komt is het natuurlijk de bedoeling dat zij ites kopen. Dat zal vaker niet dan wel gebeuren. Volgens de laatste retailtrends zullen consumenten meer onderzoek doen en minder uitgeven en extra letten op de scherpste prijs.
Je moet daarom zoveel mogelijk twijfels of vragen wegnemen. Presenteer dus je informatie op zo’n manier dat je niet hoeft door te klikken om de prijs te zien, of diverse kleurenopties te bekijken. Je klant wil weten wat het is, waar het beschikbaar is, hoe het hen ten goede zal komen, hoe lang het meegaat, hoeveel het kost en waarom het beter is dan andere concurrerende producten. Consumenten zijn graag goed geïnformeerd wanneer ze een aankoopbeslissing nemen, dus spring hierop in!
Klant-en-klare kassa
Online betalen op een eenvoudige manier is een van de beste conversie-aanjager van online shoppen. Wat wellicht lijkt op een praktische uitdaging die niet zoveel uitmaakt, is dus vitaal voor de ervaring die je site biedt. Veel e-commerce platforms zoals Shopify of WooCommerce hebben ingebouwde betalingsopties. Het configureren van de betaling is daar net zo eenvoudig als het selecteren en toevoegen van rekeningnummers. Zorg dat je site dit heeft, of biedt in ieder geval IDEAL en PayPal aan. Niet alleen stappen consumenten dan niet alsnog uit de rij, maar het geeft je site autoriteit en betrouwbaarheid. PayPal heeft ook een koperbescherming ingebouwd, net als betalen met een creditcard dat heeft, waardoor consumenten beter beschermd zijn maar ook je site vertrouwen.
Er zijn nog tientallen (vaak onmisbare) stappen om online te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan “mobile responsiveness”, hyper automatisering, generatieve AI… Dat kan nogal ontmoedigend zijn. Just get the basics right, de bovenste drie stappen zijn daarvan een goed begin. Wees daarbij niet bang te investeren, in digitalisering zelf en in experts die je kunnen helpen. Want net als dat je een winkelvoorraad maandelijks inventariseert en periodiek de gevel schildert, heeft een site voortdurend aandacht en onderhoud nodig.