Zo maak je e-commerce echt grenzeloos
Door Sonny Berghuis, eCommerce en financiering expert bij Ebury
Online bestedingen namen tijdens de pandemie snel toe. Nu ook de traditionele verkoopkanalen weer normaal functioneren, zien we deze groei omtrent producten afvlakken. Webshops die zonder al te veel inspanningen hoge omzetten realiseerden, moeten nu uit een ander vaatje tappen. Aansluiten op additionele marketplaces, focussen op een niche of de grens oversteken? Besef dat je bij het uitstippelen van een internationale strategie rekening moet houden met oplossingen voor fulfilment, btw en valutarisico’s. Hiermee kun je je in de grillige e-commerce wereld onderscheiden.
De uitkomsten van de Thuiswinkel Markt Monitor zijn helder: online bestedingen blijven groeien. In het eerste half jaar van 2022 komen de online bestedingen van Nederlandse consumenten uit op 16,1 miljard euro. Dit betekent een groei van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei wordt mede veroorzaakt door de sterke stijging van de verkoop van online diensten (86%). Volgens branchevereniging Thuiswinkel.org zit de groei vooral in de verkoop van tickets voor reizen en evenementen. Ook de online bestedingen voor wat betreft producten blijven boven pre-coronaniveau, hoewel er een daling te zien is van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Webshops die zich louter en alleen op bepaalde producten richten, zullen zich dus achter de oren krabben. Om dezelfde omzetgroei te kunnen blijven realiseren, moeten er nieuwe kansen en kanalen aangeboord worden.
Uitbreiden via lokale marketplaces
Zelfstandig opererende e-commerce spelers hebben hierbij verschillende opties. Zij kunnen overwegen om zich aan te sluiten bij additionele marketplaces, zoals Bol.com, Ebay of Amazon. Zij kunnen hierbij gebruik maken van de marketingkracht en operationele en logistieke efficiency van deze partijen. Keerzijde is wel dat je als aanbieder je moet zien te onderscheiden van al die andere leveranciers die ook deel uitmaken van deze marketplaces. Hoe val je op in dat massale aanbod? Daarbij moet je rekening houden met de commissies van deze marketplaces. In ruil voor het klantbereik en platform van de marketplaces, betaal je een commissie op de verkochte producten. Als de marketplace ook de fulfilment uit handen neemt, nemen deze kosten verder toe.
Wereldwijde verkoop via marketplaces
Naast het lokaal uitbreiden van je verkoopkanalen, kun je je ook richten op het uitbreiden naar het buitenland. Verbreed letterlijk en figuurlijk de grenzen van je eigen onderneming. Via een eigen webshop kun je natuurlijk al wereldwijd verkopen, maar de uitdaging zit hem in het vinden van klanten in het buitenland. Via internationale marketplaces kun je eenvoudig een groot publiek bereiken en je producten aan de man brengen. Er zijn inmiddels meerdere marketplaces met een wereldwijd bereik, denk aan Zalando en Amazon. Maar je kunt natuurlijk ook inzetten op veel lokale marketplaces zoals Allegro in Polen en Catch.com.au in Australië.
Je zult daarvoor wel gedegen onderzoek moeten doen en vaststellen welke producten het juist wel of juist niet goed doen in een ander land. Ook moet er worden nagedacht over de logistiek naar en binnen deze landen. Vergeet vervolgens niet alles op het gebied van btw te regelen. Schakel hiervoor indien nodig specialisten in.
Valutarisico’s beperken
Zorg er hierbij voor dat de inkomsten die je met je buitenlandse activiteiten genereert niet als sneeuw voor de zon verdwijnen als gevolg van ongunstige uitwisselingen van valuta. De valutakoersen zijn op dit moment erg volatiel, mede als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de dreigende recessie. Je moet dus goed kijken welke valuta gebruikt worden om jou als verkoper uit te keren en wat je overhoudt onder de streep. Idealiter sluit je als e-commerce verkoper aan op een platform waar je betalingen kunt blijven innen in verschillende regio's en valuta's. Op deze manier voorkom je dat je teveel geld kwijt bent en houd je controle over je geld. Dit geeft net dat beetje extra capaciteit om door te investeren in veelbelovende internationale activiteiten, zelfs in tijden van macro-economische volatiliteit.