Klarna lanceert online platform om Nederlandse influencers en retailers met elkaar te verbinden

Klarna lanceert online platform om Nederlandse influencers en retailers met elkaar te verbinden

Redactie Baaz

Klarna lanceert het Creator Platform: een platform dat retailers met influencers verbindt en de resultaten van zulke samenwerkingsvormen real time op de voet volgt.

Retailers zijn zo beter in staat om specifieke doelgroepen te activeren en hogere rendementen te realiseren via de samenwerking met influencers. Tegelijkertijd helpt het platform influencers hun inkomsten te vergroten door relevante producten aan te bevelen bij hun volgers.

Met de lancering van het nieuwe platform kiest Klarna positie in de veelbelovende markt van Influencer Marketing, die wereldwijd een waarde van ruim 16 miljard dollar vertegenwoordigt. Tegelijkertijd biedt het Creator Platform voor de ruim 450.000 retailers die bij Klarna wereldwijd zijn aangesloten een kanaal waarmee zij hun belangrijkste doelgroepen effectief kunnen bereiken. Het platform geeft ook een impuls aan diensten die Klarna op het gebied van Affiliate Marketing1 aanbiedt aan retailers en die inmiddels al ruim 600 miljoen leads per jaar genereren. Het Creator Platform werd in oktober in de Verenigde Staten gelanceerd en is nu uitgerold in alle 45 landen waar Klarna actief is. Met dit initiatief onderstreept zij haar positie als groeipartner van retailers en als spil in het ecosysteem van online shopping.

Creator Platform brengt betere interactie binnen handbereik

Influencers spelen een steeds grotere rol in de wereld van online shopping, omdat ze consumenten inspireren en helpen nieuwe merken en producten te ontdekken. Ruim een derde van de Nederlanders die via social media aankopen doen, doet dit rechtstreeks via influencer-pagina’s. Bij Gen Z geldt dit zelfs voor bijna 4 op de 10 consumenten. Toch hebben veel influencers moeite met het vinden van een goede balans tussen het schaalbaar maken van hun activiteiten en het creëren van onderscheidende content. Tegelijkertijd is het voor retailers moeilijk de juiste influencers te vinden en het engagement bij hun doelgroep te meten. Het Creator Platform van Klarna maakt het eenvoudig om retailers en influencers rechtstreeks met elkaar te verbinden en elke stap in het onderling proces te versoepelen: van het eerste contact, de analyse van resultaten tot het opvolgen van verkopen en factureren.

Het voordeel voor influencers is dat zij niet langer voor elke samenwerking contracten hoeven af te sluiten. Via het Creator Platform krijgen zij toegang tot ‘s werelds meest toonaangevende merken en hebben ze keuze uit duizenden producten die zij aan volgers kunnen aanprijzen. Retailers krijgen toegang tot ruim 500.000 influencers uit alle delen van de wereld en kunnen wanneer ze met ze samenwerken hun prestaties real-time volgen; gesegmenteerd per influencer, kanaal en product. Retailers kunnen deze inzichten benutten om te investeren in een doelgerichte samenwerking met influencers. Tot nu toe leert de ervaring dat retailers die gebruikmaken van het Creator Platform de omzet gemiddeld zien verdrievoudigen. Ook neemt de tijd die wordt besteed aan het beheren van deze samenwerkingsvormen met maar liefst 80 procent af.

“Elke minuut die influencers kwijt waren aan administratieve rompslomp kan nu worden benut voor het creëren van unieke content. Door toegang te geven tot affiliate samenwerkingen, merkcampagnes en activaties met internationale merken, helpt Klarna hen om een hoger rendement te halen uit hun bereik en zich te focussen op het produceren van hoogwaardige content”, vertelt Martin Landen, oprichter van APPRL en Head Social Shopping van Klarna. “Tegelijkertijd maakt Klarna het eenvoudiger voor retailers om met influencers samen te werken door creatief talent te identificeren dat goed bij hun merk past en de juiste kanalen te benutten.”

Emilia de Poret, influencer en Fashion Director van Klarna: “Met zijn overzichtelijke en gebruiksvriendelijke interface is het Creator Platform van Klarna een krachtige tool voor elke influencer, ongeacht of je net begint of al een grote achterban hebt. Door met één druk op de knop te kiezen uit duizenden producten die ik aan mijn volgers kan aanbevelen, maakt het platform het heel eenvoudig mijn bereik om te zetten in opbrengsten. Dankzij het dashboard met real time inzichten ontdek ik waarvan mijn volgers houden, zodat ik nóg betere en relevante content kan maken.”

1 = Affiliate Marketing is een online marketingkanaal waarbij een website of online platform producten van een adverteerder/retailer promoot via hyperlinks

Hoe het creator platform werkt:

  • Na het koppelen van hun e-commerce pagina met Klarna, kiezen retailers de producten die ze willen promoten en stellen ze de commissies vast om influencers mee te belonen.
  • Via enkele kliks kunnen geselecteerde influencers affiliate links toevoegen aan hun social media content.
  • Retailers kunnen uit Klarna’s internationale database specifieke influencers filteren of kiezen uit AI-gegenereerde aanbevelingen voor de beste match met hun merk.
  • Retailers kunnen profielen van influencers selecteren op basis van relevante data, zoals conversieratio, locaties van volgers en best presterende producten.
  • Retailers en influencers kunnen online chatten en gifting-aanvragen beheren.
  • Klarna’s dashboard toont automatisch via welke content extra traffic wordt gegenereerd. Ook kunnen zij real time zien welke kliks en verkopen door individuele influencers worden gegenereerd.
  • Door resultaten te vergelijken, kunnen retailers hun budget inzetten voor de influencers die het beste bij hen passen.
  • Tegelijkertijd kunnen influencers via een dashboard zien welke producten en merken het best presteren. Dit helpt hen beter te begrijpen wat het beste past bij hun doelgroep.
  • Facturatie wordt automatisch afgehandeld via het platform; influencers ontvangen maandelijks facturen en kunnen in het platform hun gehele administratie beheren.
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie