Maak je website middelpunt van je marketingstrategie
Tijdens de coronapandemie kwamen veel ondernemers erachter dat hun online aanwezigheid onvoldoende was. Of ze nu al een website hadden en slecht vindbaar waren, of juist nog helemaal geen website hadden en die nu keihard nodig hadden. Ineens was een website hard nodig. Ook na corona is het slim om je website centraal te stellen in -of in ieder geval een belangrijk onderdeel te maken van- je marketingstrategie.
Er zijn uitzonderingen, laten we dat vooropstellen. Een kleine kroeg of een interimmer kan best zonder website. Heb je een grotere doelgroep, dan is een website geen overbodige luxe. Om die doelgroep te bereiken wil je die website goed vindbaar maken.
Neem deze punten in ieder geval mee om je website het middelpunt van je marketingstrategie te maken.
Vindbaar worden: organisch of betaald
Wil je vindbaar worden in de zoekmachines, dan kan dat organisch (SEO) of betaald (SEA). Dat kan je zelf doen, of je schakelt een specialist in. Een onlinemarketingbureau kan je helpen met beide, of je kiest juist een SEO-bureau voor het verbeteren van je organische vindbaarheid of een SEA-specialist voor je betaalde vindbaarheid.
Het voordeel van een onlinemarketingbureau dat alles doet is dat je één aanspreekpunt hebt voor je complete online marketing. Het voordeel van specialisten voor SEO en SEA is dat die door hun specialisme de fijnste kneepjes kennen en daarmee net het verschil kunnen maken.
Wie laat je een nieuwe website maken?
Ook bij het laten maken van een nieuwe website sta je voor zo’n keuze. Ga je voor een (fullservice) internetbureau, een reclamebureau, een webdesigner of juist een webdeveloper? Zorg bij het maken van deze keuze dat je weet te achterhalen wie er echt snapt wat een website moet doen voor jouw bedrijf en je ook kan uitleggen hoe ze dat voor je gaan bereiken.
Webdesigners zijn echt gefocust op het ontwerp, waarbij de een dat vanuit een grafische achtergrond doet, terwijl een ander juist vooral sterk is in UI (user interface) en UX (user experience), waarbij de gebruiksvriendelijkheid dus centraal staat.
Teksten: belangrijk in je marketingstrategie
Algemene, inwisselbare teksten die geen eigen smoel hebben zorgen voor afhakers. Het is niet voor niets dat Coolblue het zo goed doet met hun eigenwijze, iets brutale taalgebruik. Communiceer op je website op dezelfde manier als waarop je “in het echt” met je klanten communiceert. Daarmee ben je direct onderscheidend, omdat je geen typische schrijftaal gebruikt.
Datzelfde taalgebruik laat je dan ook terugkomen in al je uitingen. Denk aan brochures, maar ook out-of-office-reply’s en socialemedia-uitingen.
Bouw aan expertise, autoriteit en vertrouwen
Al enige jaren speelt E-A-T een rol bij zoekmachinegigant Google. Dit staat voor Expertise, Autoritativeness & Trustworthiness, oftewel expertise, autoriteit en vertrouwen. Ben je een expert op jouw vakgebied, heb je autoriteit (en wordt die je ook toegedicht) en ben je betrouwbaar? Dit is vooral van belang voor zogenaamde YMYL-websites, wat in feite voor alle bedrijfswebsites geldt.
In het kort gaat het erom dat je zichtbaar bent als kundig op je vakgebied, ofwel doordat je zelf publiceert over onderwerpen in je vakgebied, ofwel dat je genoemd wordt. Ook de “ouderwetse” backlinks spelen nog steeds een rol en natuurlijk zijn recensies van belang.
Bind je websitebezoekers aan je met e-mailmarketing
Heb je eenmaal bezoekers op je website, dan is het zonde wanneer je die kwijtraakt. Je weet zelf vast ook wel dat je al snel vergeet welke websites je allemaal bezocht hebt, en waar je ooit bepaalde dingen gekocht hebt. Je wilt die bezoeker dus aan je binden, zodat ze ooit (weer) klant worden. Zorg dus dat je ze op je e-mallijst krijgt, zodat je met e-mailmarketing regelmatig weer op hun netvlies komt en ze je niet zomaar vergeten.
Online heeft de toekomst, zet dus je website centraal
Dat online de toekomst heeft moge wel duidelijk zijn. Je kan niet meer om het internet heen, zeker niet nu we steeds meer kunnen en doen met onze mobiele telefoons. Maak je website het middelpunt van je marketingstrategie, je potentiële klanten kunnen er altijd terecht, waar ze ook vandaan komen.
Je bereikt niet alleen gemakkelijker een grote doelgroep met je website, dankzij verschillende tools achterhaal je ook nog eens heel veel informatie over bezoekersgedrag, en meer.
Beter geen website dan een slechte website
Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk. Daarom kan je dan ook beter geen website hebben dan een slechte website. Bezoekers komen na een teleurstelling niet gemakkelijk weer terug. Zorg er dus voor dat je website de moeite waard is om te bezoeken. Als je die website centraal stelt in je marketingstrategie, gaat dat ongetwijfeld lukken.