5 redenen voor het belang van online marketing
Iedere ondernemer ‘zit’ ook op internet. Dat is niet zo vreemd, want dat is dé manier om door potentiële klanten gevonden te worden. Althans, als je marketing mix en je website optimaal zijn natuurlijk. Maar waarom is die online marketing nu zo belangrijk voor jou als ondernemer? We geven je 5 redenen en tevens manieren om je online vindbaarheid te vergroten. Ben jij klaar om meer klanten naar je website te halen en je onderneming een grotere bekendheid te geven? Lees dan vooral verder.
1. Betere zichtbaarheid
Een belangrijke reden om mee te beginnen is dat online marketing je zichtbaarheid bij het publiek vergroot. Je wil immers graag laten weten dat je bedrijf bestaat en wat je bedrijf allemaal doet. Misschien heb jij wel het beste product voor duurzame energie, maar als je niet zichtbaar bent, zal niemand het te weten komen. Online marketing is een vorm van reclame maken voor je bedrijf, maar dan via websites. Denk hierbij aan reclame bij YouTube filmpjes, maar ook product placing bij influencers en banners op andere websites. Je zichtbaarheid vergroten kan op verschillende manieren en daarbij kan een marketing bureau je zeker helpen.
2. De doelgroep is online
Zeg eens eerlijk, hoeveel heb jij de laatste tijd online gekocht dankzij een goed gerichte zoekopdracht? Net als jij zijn er zo duizenden potentiële klanten op internet te vinden. Door een goede online marketing strategie kom je vanzelf bij je doelgroep uit en breng je dus bij de juiste mensen je product onder de aandacht. Je kan hierbij gebruik maken van de algoritmes van verschillende platformen om zo je product meteen bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Bovendien kun je met deze gerichte strategie meerdere campagnes tegelijk uitvoeren. Je hoeft immers niet iedereen tegelijk aan te spreken. Maar een campagne gericht op moeders, eentje voor tieners en eentje voor singles – als dat bij je product past natuurlijk – en voer ze tegelijk uit. Daarnaast is het goed om je doelgroep persoonlijk aan te spreken. Deze vorm van klantenbinding zorgt voor meer betrokkenheid tot je bedrijf.
3. Betere vindbaarheid
Naast actief naar je doelgroep toe te gaan, is het ook mogelijk om je doelgroep jou te laten vinden. Hiervoor is het belangrijk om een goede website te bouwen met content die zoekmachine geoptimaliseerd is. Zoekmachine optimalisatie (ook bekend onder de naam SEO wat de afkorting is voor search engine optimalisation) betekent dat je de teksten van je website zo inricht dat je hoger uitkomt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, Bing en Yahoo. Hoe hoger je daarin uitkomt, des te eerder zullen potentiële klanten je website en dus je bedrijf vinden. Voor het beste resultaat ga je zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan SEO specialisten. Zij weten van de hoed en de rand als het gaat om online vindbaarheid.
4. Het genereert kwaliteitsverkeer
Met een goede online marketing strategie maakt het niet uit waar je bedrijf gevestigd is, je zal via internet altijd echte geïnteresseerden vinden. Dit komt enerzijds doordat je reclame maakt bij de directe doelgroep, anderzijds dat je snel te vinden bent dankzij SEO. Een goede marketing mix vindt die bezoekers die echt interesse tonen in je product, bedrijf, organisatie of dienst. Dit zorgt ervoor dat die potentiële klant zich sneller aan je zal binden.
5. Meer omzet
Tot slot zal een goede marketing strategie uiteindelijk leiden naar een grotere omzet. Je product wordt sneller gekocht als je te vinden bent en over een betrouwbare, overzichtelijke website met webshop beschikt. Zorg daarom ook dat je beschikbaar bent voor klussen, producten op voorraad hebt of tijd hebt om je diensten te verlenen.
Klanten binden met online marketing
Investeren in een goede marketing mix is voor je bedrijf dus heel gunstig. Het start overigens altijd met een goede website. Investeer daarom in een duidelijke domeinnaam en besteed desnoods de bouw en invulling van je website uit aan een marketing bureau om zo de zoekmachine optimalisatie ten volste te benutten. Vooral voor de goede SEO gerichte teksten is dit een aanrader. Marketing bureaus hebben namelijk tekstschrijvers in huis die precies weten wat je tekst nodig heeft om door zoekmachines ‘gezien’ te worden. Kwaliteit van deze teksten is daarbij voor een zoekmachine als Google heel belangrijk. Daarnaast is het fijn om het SEO gedeelte van de website uit te besteden aan professionals, zodat jij je dan helemaal kan focussen op het ondernemen en ontwikkelen van producten. Zo kun je klanten aan je binden via online marketing en meer omzet genereren.