Hou je zakelijke contacten warm op een attente manier: vier tips
Zakendoen, je weet het misschien zelf als geen ander, is meer dan verkopen en afrekenen. Wie aan de lange termijn denkt, weet dat vaste klanten en andere relaties goud waard kunnen zijn. Niet alleen omdat ze iets van je kopen, maar ook omdat ze belangrijk zijn in je netwerk voor bijvoorbeeld mond-tot-mondreclame en jou op hun beurt ook uit de brand helpen. Met zo nu en dan een kleine verwennerij of tegemoetkomende actie bezegel je een zakelijke vriendschap. Bij deze: vier tips.
Een kerstpakket voor een zonnige glimlach tijdens de donkere dagen
Of het nu trouwe werknemers betreft, handige contacten elders in het land of de lokale broodjeszaak die dagelijks je lunch verzorgt, je zet ze zo nu en dan in het zonnetje. Ook (of juist) als er vrijwel de hele maand wolken voor zitten, zoals in december wel eens het geval is. Met een zorgvuldig uitgezocht en samengesteld kerstpakket, de absolute klassieker in de categorie relatiegeschenken, tover je in de donkere dagen voor kerst een stralende glimlach op het hoofd van de ontvanger. Dat is niet in geld uit te drukken en misschien nog wel waardevoller dan de wederzijdse hand- en spandiensten die je voor elkaar verricht! Met zo'n attentie word je onthouden als relatie, en daar krijg je veel voor terug.
Gepersonaliseerde presentjes
Tijdens zakenlunches of gesprekken bij het kopieerapparaat maak je nader kennis met wie dan ook op de werkvloer. De ene keer is dat een koerier, de andere keer een klant die op visite is. Trakteer een liefhebber op een drankgeschenk in zijn favoriete genre, en de volgende keer zal hij of zij eerder aan je denken. Bijvoorbeeld als hij een interessante klus heeft, of gevraagd wordt naar een specialist in jouw branche. Het zogenaamde kruiwagen effect.
Prefereer lokale samenwerking
Niet direct een cadeau, maar wel heel belangrijk is de samenwerking met lokale bedrijven. Voor bijvoorbeeld de catering van een bedrijfsfeestje of de aankleding van een presentatie wend je je als eerste tot ondernemers in de buurt. Dat heeft een tweeledig positief effect: er worden minder transportbewegingen gemaakt - hetgeen op zich al de handen op elkaar krijgt - en je geniet de sympathie van andere locals. Dit is zeker een tip als je in een andere stad werkt dan waar je woont, en waarvan je de mores misschien nog niet zo goed kent. Bovendien werkt een omgeving goed kennen in je voordeel omdat je op die informatie - geschiedenis van de stad, actualiteiten - in kunt spelen.
Bezoek netwerkbijeenkomsten en sla informatie op
Een goede leidinggevende weet veel over zijn relaties, personeel of klanten. Voormalig bondscoach Louis van Gaal verhief die eigenschap tot kunst en registreerde alles over de mensen achter zijn spelers. Over hun thuissituatie, kinderen, familiale aangelegenheden: hij nam die informatie mee in zijn beleid en creëerde op die manier een hechte groep. Dit is één op één te kopiëren op jouw manier van werken met mensen. Niet dat je direct hun doopceel gaat lichten, maar door bijvoorbeeld een verjaardag of geboorte te onthouden kun je gerichter interesse tonen. En ook daar wellicht op acteren met een aardigheidje. Het is een kwestie van goed luisteren tijdens netwerkbijeenkomsten en informatie opslaan of desnoods -schrijven.
Lees ook: Een kerstpakket motiveert, extra vrije dag gewilder