KPMG: auto-industrie positief over winstgroei, ondanks blijvende macro-economische zorgen
Bezorgdheid over EV-verkoop door stijgende grondstofprijzen
Leidinggevenden zijn in toenemende mate bezorgd over de verkoopverwachtingen voor volledig elektrische auto’s. Hoewel de groei doorzet in de verschillende werelddelen (+25-30% in de belangrijkste EU-markten; +10-12% VS; China +30%), temperen de executives de verwachtingen. Onder andere door aanhoudende kostendruk: grondstofprijzen drijven de kosten van batterijen op.
Meer dan de helft van de leidinggevenden is ‘zeer bezorgd’ over de beschikbaarheid van materialen en componenten die nodig zijn voor de fabricage van elektrische auto's. Met name zeldzame aardmetalen, lithium- en andere batterijcomponenten zijn schaars. Veel grondstoffen worden momenteel gewonnen en verwerkt in Azië, voornamelijk in China. Er zijn dan ook honderden nieuwe lithium-, kobalt- en nikkelmijnen en verwerkingsfabrieken nodig daar, aldus de KPMG-studie.
Leidinggevenden zijn ook bezorgd over de levering van andere grondstoffen en componenten. Het is namelijk niet gemakkelijk om aan halfgeleiders, elektrisch staal en lichte materialen, die essentieel zijn voor een verdere uitbreiding van het accubereik, te komen. Tenslotte worden in een aantal Europese landen EV-specifieke subsidies teruggeschroefd: ze worden meer gericht op infrastructuur en goedkopere voertuigen voor de massamarkt.
Nieuwe toetreders en verdienmodellen
De autobranche zal de komende jaren, zo denkt de markt zelf, meer geld gaan verdienen met de verkoop van aanvullende diensten. Onder andere de verkoop van verzekeringspakketten, ‘over the air’-softwarediensten, verkoop van data en dienstverlening rondom opladen, gaan fabrikanten nieuwe bronnen van inkomsten geven.
Autofabrikanten zullen daarnaast steeds meer nadenken over het bredere EV-ecosysteem: het aanbod verschuift van alleen een auto, naar een pakket van diensten voor EV. Aan de andere kant zullen steeds meer Chinese merken de Europese markt betreden. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat Europa koploper op het gebied van emissiedoelstellingen en laadinfrastructuur is en naar verwachting blijft. Ook speelt de inmiddels bredere acceptatie onder consumenten een rol en is er in Europa sprake van relatief voordelige handelsverdragen in vergelijking met de Verenigde Staten.
Online versus fysieke verkoop
Het percentage van de Europese leidinggevenden dat denkt dat de meerderheid van de aankopen van nieuwe voertuigen tegen 2030 online zal gebeuren, blijft onverminderd hoog (73%). Daarnaast denken executives dat de fabrikant een belangrijk deel van de verkopen direct gaat doen. Een gelijkwaardige hoeveelheid van de autoverkopen verloopt daarnaast via dealerships en nieuwe online spelers. De toenemende bereidheid van consumenten om een auto online aan te schaffen, zet autofabrikanten aan om nieuwe retailmodellen te introduceren. Deze modellen zullen veelal omnichannel worden ingericht, met zowel een online, als een offline klantreis. Hiervoor zullen bestaande dealerovereenkomsten worden omgezet in agentuurovereenkomsten.
“De auto-industrie blijft zich in rap tempo ontwikkelen. Elektrificatie, nieuwe verdienmodellen en nieuwkomers op de markt houden de boel in beweging”, aldus Loek Kramer, Partner Automotive bij KPMG in Nederland. “Het is goed om te zien dat experts in de branche optimistisch zijn over de toekomst. Maar er is ook bezorgdheid ten aanzien van de grootschalige elektrificeringsopgave, die voortkomt uit de Europese emissiedoelstellingen. We staan nog maar aan het begin van deze transformatie naar ‘nul emissie mobiliteit’.”
*De Global Automotive Executive Survey is door KPMG uitgevoerd in oktober 2022 onder 915 leidinggevenden in de auto-industrie en aanverwante sectoren wereldwijd, waarvan 29 procent van de respondenten afkomstig zijn uit Europese landen.
Lees ook: Waarom een occasion leasen ideaal is voor ondernemers
Lees ook: Groei elektrische auto's in Nederland zorgt voor hogere druk op laadpunten