Verschillende manieren waarop je ChatGPT kunt gebruiken voor je bedrijf
Chatbots worden de afgelopen jaren al volop ingezet door bedrijven. Deze handige programma’s hebben onder andere bepaalde taken van de klantenservice geautomatiseerd en verbeterd. Zo is het tegenwoordig heel gewoon dat je op de site van een bedrijf via een chatbot veelgestelde vragen kunt laten beantwoorden. Dat gezegd hebbende is er sinds 30 november vorig jaar een nieuwe chatbot op de markt waar bedrijven geen genoeg van kunnen krijgen. ChatGPT is een AI-taalmodel dat via natuurlijke taalverwerking en kunstmatige-intelligentietechnologie nauwkeurig vragen kan beantwoorden.
Van huiswerk tot reisschema’s
ChatGPT gebruikt taalverwerking en GPT-3-technologie om opdrachten uit te voeren. Het kan in een mum van tijd reacties generen en vragen verwerken. Sinds zijn lancering gebruiken mensen over de hele wereld de chatbot om informatie in te winnen. Studenten zetten ChatGPT in om te helpen bij huiswerk en werknemers laten hun cv door de chatbot schrijven. Daarbij kun je dit AI-taalmodel prima gebruiken om een strategie op te stellen voor online wedden op sport. En dit nog lang niet alles, want er zijn al mensen die ChatGPT gebruiken om een reisschema op te stellen voor hun volgende vakantie. Om dit soort informatie te verstrekken genereert het programma een antwoord gebaseerd op talloze bronnen.
Onderzoek
In het algemeen is ChatGPT uitstekend in het automatiseren van bepaalde processen. Denk hierbij aan het beantwoorden van e-mails, maar ook het verwerken van bestellingen. Het verhoogt de efficiëntie binnen het bedrijf en kan werknemers tijd besparen. Op deze manier houden ze meer tijd over voor belangrijkere taken. Doordat ChatGPT in een korte tijd verschillende bronnen kan benutten is het een ideaal hulpmiddel bij het uitvoeren van onderzoek en het ontwikkelen van strategieën. Veel bedrijven zetten het taalmodel daarom in voor data-analyse. Het kan in een korte tijd grote hoeveelheden tekst analyseren, zoals online reviews, en aan de hand hiervan trends en patronen ontdekken. Bedrijven kunnen deze inzichten vervolgens gebruiken om hun strategie aan te passen en klanten beter van dienst te zijn.
Marketing
Een van de meest voor de hand liggende taken waarvoor je ChatGPT kunt gebruiken is marketing. Het taalmodel kan in een kwestie van een paar seconden een hele lap tekst schrijven. Dit kunnen teksten zijn voor een blog, omschrijving van een product, landing page of social media post. Naast het genereren van content kun je ChatGPT ook gebruiken voor het opstellen van een marketingstrategie en het verzamelen van feedback van klanten. Door feedback te verzamelen en te analyseren, kunnen marketeers de sterke en zwakke punten van het bedrijf bestuderen. Ze kunnen bijvoorbeeld ook achterhalen welke producten en diensten goed of slecht presteren. Aan de hand van deze informatie kunnen ze producten en diensten verbeteren en de klanttevredenheid verhogen.
Klantenservice
Als AI-taalmodel is ChatGPT zeer sterk in het beantwoorden van vragen en dit geldt ook voor de vragen van jouw klanten. Er zijn al diverse bedrijven die het programma gebruiken om de meest gestelde vragen te beantwoorden. Op deze manier kunnen ze hun klantenservice optimaliseren en wachttijden verkorten. Daarnaast is het taalmodel in staat om gepersonaliseerde antwoorden te geven op basis van de voorkeuren van de klant. Dit helpt het bedrijf om hun klanten beter te begrijpen en producten en diensten aan te passen naar de behoeften van de klant.
Training
Tot slot is ChatGPT een hulpmiddel waarmee je de training procedures van medewerkers kunt automatiseren en verbeteren. Het taalmodel kan bijvoorbeeld trainingsessies en handleidingen opmaken die werknemers kunnen raadplegen. Dit kan helpen bij het uitvoeren van verschillende taken binnen het bedrijf. Een ander voordeel is dat het de werkdruk van werknemers vermindert en dus de algehele efficiëntie van het bedrijf verhoogd.