Duurzaam op Earth-day 3 actiepunten voor duurzame inkoop

Duurzaam op Earth-day 3 actiepunten voor duurzame inkoop

Redactie Baaz

Op 22 april is het Earth Day, een dag waarop we wereldwijd stilstaan bij de impact die we hebben op onze planeet en hoe we onze impact kunnen verminderen.

Begin april is het IPCC AR6 Synthese Rapport gepubliceerd door het Intergouvernementeel Panel voor Klimaatverandering van de Verenigde Naties (IPCC) [1]. Het rapport benadrukt de urgentie van de aanpak van klimaatverandering, zowel wat betreft de benodigde CO2-uitstootreductie als de aanpassingen die nodig zijn door de gevolgen van de opwarming. Want sommige gevolgen, zoals het smelten van ijskappen en de zeespiegelstijging, zijn helaas al onomkeerbaar.

Uit onderzoek van Think with Google blijkt dat 78% van de ondervraagde consumenten aangeeft dat de verantwoordelijkheid voor een duurzame wereld bij bedrijven ligt [2]. Daarom worden in dit artikel drie actiepunten voor duurzaam inkopen besproken. Want met een maatschappelijk verantwoorde inkoopstrategie draagt jouw bedrijf bij aan de wereldwijde sustainability journey.

1.   Verbonden blijven

Een belangrijk actiepunt is om verbonden te blijven met de werkomstandigheden en behoeften van klanten en werknemers. Digitalisering kan hierbij helpen omdat het bedrijven in staat stelt efficiënter te werken, onnodig reizen te vermijden en klanten de beste producten te bieden voor de scherpste prijs en de beste kwaliteit. Zo draag je niet alleen bij aan een duurzamere wereld, maar bespaar je ook op kosten.

2.   Dichterbij blijven

Om duurzaam te handelen is het belangrijk om dichterbij huis te blijven. Lokaal inkopen vermindert transportroutes en CO2-uitstoot en leidt tot een duurzamer netwerk. Ook het dicht bij je houden van klanten, door producten en diensten te leveren die beter aansluiten op hun behoeften, verbetert de lange-termijn relatie. Dit leidt uiteindelijk tot minder verspilling van middelen en duurzamere bedrijfspraktijken.

3.   Verantwoord blijven

Nu milieubescherming topprioriteit is, zijn ethisch en duurzaam inkopen hot topic in het bedrijfsleven. Echter houdt maar 51% procent van de bedrijven rekening met duurzame keuzes bij procurement [3]. Het is dus belangrijk om rekening te houden met de volgende drie essentiële concepten voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen:

  • Milieu: ecologisch-verantwoordelijke producten, energieprestaties, afvalreductie, productlevensduur en bescherming van hulpbronnen
  • Ethiek en maatschappij: respect voor de mensenrechten, arbeidsomstandigheden, inclusiviteit, diversiteit, transparantie
  • Economie: kosten, productkwaliteit, leveringstermijnen.
Duurzaam

Alle voordelen van duurzaam inkopen op een rijtje

Het kwantificeren van succes op duurzame inkoopbenaderingen is niet eenvoudig. Want het succes van jouw bedrijf schuilt in zoveel meer dan alleen cijfers. Heb jij de voordelen van duurzaam inkopen even niet meer helder? Geen probleem we hebben ze hieronder nog eens op een rijtje gezet:

  • Verbetering van risicomanagement;
  • Kostenverlaging;
  • Stimulering van innovatie en differentiatie;
  • Toename van omzet;
  • Verbetering van inkoopindicatoren;
  • Verbetering van het aantrekken en behouden van talent.

Het is en blijft belangrijk om ons steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld, niet alleen op Earth Day, maar het hele jaar door. En weet je niet waar je moet beginnen met het verduurzamen van de inkoopstrategie? Hulp is nooit ver weg, want duurzaamheidspartners als Manutan helpen bedrijven graag met advisering over duurzame oplossingen voor specifieke situaties. En onthoud: er is geen beter moment om te investeren in een duurzame toekomst dan vandaag!

[1] IPCC, 2023. Synthesis Report of the IPCC 6th assessment Report (AR6)

[2] Manutan, 2023. Verantwoord kopen magazine.

[3] Manutan, 2022.Sustainable procurement: Definition, state of play and advantages.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie