Interim managers: investering of kostenpost?
Hoe overtuig je organisaties die huiverig zijn om interimmers aan te nemen, bijvoorbeeld door hun prijs? Daisy van Kesteren, Manager Interim Management bij Badenoch + Clark, doet dat door vol in te zetten op kwaliteit. “Wij zijn een inhoudelijke sparringpartner in de boardroom.”
De aarzeling in de markt is onmiskenbaar. Het is een trend dat bedrijven weifelen om interimmers in te huren. Daarbij is de prijs een belangrijke factor, zegt Daisy van Kesteren, Manager Interim Management bij Badenoch + Clark. “De economie verandert. Kijk alleen maar naar de stijgende rentes en de ontwikkelingen op de huizenmarkt. En naar de krimp die is ontstaan in het eerste kwartaal van 2023. Organisaties en mensen letten meer op hun portemonnee. Deze ontwikkeling gaat niet aan de werving bij bedrijven voorbij. Vooral voor vaste posities wordt geworven, aan interimmers hangt in de ogen van bedrijven een te hoog prijskaartje. Maar is dat wel zo?”
Stoelen warm houden
Misschien speelt ook verander(en)de wetgeving een rol bij de stagnerende inhuur van interimmers. De lobby voor vaste banen is immens. Maar zeker ook negatieve ervaringen bij eerdere inhuur kunnen een rol spelen. “Laatst nog was ik bij een klant die, omdat hij lastig aan vaste mensen kwam, maar wat interimmers had ingehuurd”, vertelt Van Kesteren. “Liefst een derde van zijn afdeling bestond uit interim financials. Maar in feite zaten zij stoelen warm te houden door wat operationele werkzaamheden uit te voeren. Het waren geen professionals die iets vernieuwends kwamen brengen, die echt waarde op de lange termijn toevoegen. De betreffende klant had behoefte om zijn processen te verbeteren, te automatiseren, toekomstbestendig te worden. Dat lukte niet met de interimmers die hij tot zijn beschikking had en die hem bakken met geld kostten.”
Groei, transformatie en transitie
Zelf wil Van Kesteren met Badenoch + Clark iets tegenover dit alles stellen: kwaliteit. Kwaliteit van dienstverlening én van de interim managers zelf. Om met die laatste te beginnen, Badenoch + Clark is sterk in het bemiddelen van experts voor de zwaardere functies. “We zetten in op de bovenkant van de markt, functies in of rond de boardroom van bedrijven. Het kunnen CFO’s zijn, of ervaren turnaround managers, of M&A-specialisten in private equity. Wat ze gemeen hebben, is hun toegevoegde waarde bij projecten die te maken hebben met groei, transformatie of transitie. Denk aan Post-Merger Integratie, het implementeren van ERP-systemen en het herstructureren van een afdeling.”
Langetermijnrelatie met klanten
Badenoch + Clark vindt niet alleen kwalitatief hoogwaardige interim managers belangrijk, maar ook een kwalitatieve langetermijnrelatie met klanten. Met andere woorden, alles in het proces tussen Badenoch + Clark en haar klanten moet kwaliteit uitstralen. Van Kesteren: “Wij zijn geen partij die maar wat cv’s bij een klant over de schutting gooien. Integendeel, wij zijn een inhoudelijke sparringpartner in de boardroom, treden op als adviseur. Dat kunnen we ook waarmaken, mede door bijna 40 jaar ervaring in het vak. We besteden dan ook veel tijd aan het elkaar leren kennen, het opbouwen van een relatie. Wij willen weten wat er speelt en houden niet van vluchtig gedoe.”
Waardevolle investering
Als de vertrouwensband er eenmaal is, vindt de volgende stap in het proces plaats: het zoeken van interim managers. “Dat doen we exclusief voor die klant, die dus niet hoeft te concurreren met andere partijen. Ook belangrijk: we doen geen valse beloftes dat we iets wel even kunnen regelen. Als we inschatten dat het ons in een bepaald geval niet lukt om iemand voor een opdracht te vinden, zeggen we dat eerlijk. Een ‘nee’ kan ook een voorbeeld zijn van kwaliteit leveren.” Uiteindelijk levert deze werkwijze, waarbij kwaliteit in alle haarvaten van het proces zit, de klant een waardevolle investering op. Geen interimmers meer die stoelen warm houden, geen overbodige uitgaven en hoge kostenposten, maar een investering in interim managers voor bedrijfskritische processen die zich dubbel en dwars terugverdient.