Nieuwe gelimiteerde Toyota GR Supra
Toyota introduceert de nieuwe GR Supra GT4 100th Edition Tribute, een gelimiteerde oplage van de sportcoupé als passend eerbetoon aan de privérijders die met een Toyota GR Supra GT4 deelnemen aan het GT4-toerwagenkampioenschap. Toyota GAZOO Racing bereikte in april een mijlpaal toen het honderdste exemplaar van de GR Supra GT4 van de band rolde. Deze raceauto is speciaal ontwikkeld zodat klanten van over de hele wereld kunnen deelnemen aan deze bloedstollend spannende raceklasse.
De GR Supra GT4 bewijst zich als raszuivere sportwagen bij uitstek: de motor ligt voorin, de aandrijving gaat naar de achterwielen en de auto is ontworpen volgens een ‘gouden formule’ voor optimale wegligging. Dit recept ligt aan de basis van de door Toyota GAZOO Racing ontwikkelde GR Supra. Deze nieuwe GT4 100th Edition Tribute doet daar nog een schepje bovenop, met opvallende aanpassingen die zowel aan de binnen- als buitenkant een verbinding leggen naar de autosport.
Plasma Orange
Bij de nieuwe speciale gelimiteerde editie hoort ook een nieuwe kleur: Plasma Orange. Deze kleur is exclusief verkrijgbaar op de nieuwe limited edition van de GR Supra, net als nieuwe 19-inch lichtgewicht matzwarte lichtmetalen wielen en zwarte remklauwen met GR-emblemen. De optioneel verkrijgbare achterspoiler toont de nauwe verwantschap van deze exclusieve straatversie met de GR Supra GT4-raceauto.
In de cockpit draait het om de bestuurder. De zwarte suède-achtige bekleding voor de stoelen voelt duurzaam en premium. Ook de met suède bekleedde pook van de handgeschakelde zesversnellingsbak ligt prettig in de hand en draagt bij aan de sportieve beleving. Oranje stiksels op de kofferbakmat verwijzen naar de carrosseriekleur van de auto.
Gelimiteerde oplage
Dat je met een gelimiteerde oplage te maken hebt, blijkt uit een koolstofvezel paneeltje op het dashboard met ‘GT4 100th Edition Tribute’-opschrift. Ook een paneel aan de bestuurderszijde van het dashboard, goed zichtbaar zodra je de deur opent, benadrukt de onderscheidende kenmerken van deze gelimiteerde GT4-uitvoering.
Technisch is de GR Supra GT4 100th Edition Tribute gebaseerd op de GR Supra Lightweight. De handgeschakelde zes versnellingsbak is speciaal ontwikkeld voor het vermogen en trekkracht van de 250 kW (340 pk) sterke 3,0-liter zescilindermotor.
Transmissie
De handgeschakelde transmissie staat garant voor uitgesproken sportieve prestaties. Bij het opschakelen optimaliseert de software het motorkoppel voor een soepel aangrijpen en vrijkomen van de koppeling. Bij terugschakelen verzekert de versnellingsbak de bestuurder van consistente prestaties. Een kortere overbrengingsverhouding in de hoogste versnelling – van 3,15 in de automatische GR Supra naar 3,46 bij de handgeschakelde versie – versterkt de sensatie door een nog gretiger reactie op het gaspedaal.
Deze gelimiteerde GR Supra GT4-uitvoering is in totaal 38,3 kilogram lichter dan de reguliere GR Supra met 3,0-liter zescilinder met automatische transmissie. De gewichtsbesparing is niet alleen te danken aan de handgeschakelde transmissie (in plaats van een automaat), maar ook aan een aangepast audiosysteem en lichtere sportstoelen met handmatige verstelling. Het lagere gewicht bevordert de wendbaarheid en rijeigenschappen van de GR Supra GT4 100th Edition Tribute.
De GR Supra GT4 100th Edition Tribute heeft dezelfde upgrades meegekregen als de reguliere handgeschakelde GR Supra. Dat betekent een verder verfijnde ophanging, speciaal voor deze lichtgewicht versies met handgeschakelde transmissie. De voorste en achterste stabilisatorstanghouders zijn voorzien van stijvere rubbers. De schokdempers en de elektrische stuurbekrachtiging zijn opnieuw afgesteld.
GR Supra GT4 maakt autosport toegankelijk
Sinds de GR Supra in 2019 werd gelanceerd, zorgt deze sportieve coupé voor een glimlach op het gezicht van autoliefhebbers. Wereldwijd krijgt dit model lovende kritieken van autojournalisten vanwege zijn sportieve prestaties en pure rijplezier. En dankzij de GR Supra GT4-raceauto – onderdeel van het Toyota GAZOO Racing-project – zijn ook autosportdeelnemers toegetreden tot de Supra-familie.
De GR Supra GT4 is in maart 2020 uitgebracht. De auto is ontwikkeld door Toyota GAZOO Racing Europe in het Duitse Keulen, de thuisbasis van het autosportteam van Toyota dat al vijf keer op rij de 24 uursrace van Le Mans op zijn naam schreef. De GR Supra GT4 wordt verkocht aan privérijders voor deelname aan de populaire GT4-raceklasse, waarin alle auto’s gebaseerd zijn op straatmodellen. Wel zijn er aanpassingen toegestaan op het gebied van veiligheid en prestaties.
Profs én amateurs
De GT4-raceklasse is zeer toegankelijk. Zowel professionele coureurs als amateurs gaan met elkaar de strijd aan op ’s werelds beroemdste circuits. Dat sluit naadloos aan bij het mantra van de Supra, een sportwagen voor álle liefhebbers van autorijden.
Sinds de lancering hebben kopers van de GR Supra GT4 niet alleen races, maar zelfs kampioenschappen gewonnen. Er zijn successen geboekt op drie continenten, in competities zoals de GT4 European Series, GT4 America en Super Taikyu in Japan, maar ook tijdens legendarische autosportevenementen als de 24 uursrace op de Nürburgring. In totaal waren er 625 inschrijvingen bij 317 races wereldwijd in de periode tot eind 2022. Het resultaat mag er zijn: 79 klasse-overwinningen, 20 algemene overwinningen en 207 podiumplaatsen. In 2023 nemen 27 GR Supra GT4-auto’s deel in Europese competities, 20 in Noord-Amerika en 12 in Azië, waaronder Japan.
Mijlpaal
De productie van de GR Supra GT4 bereikte eerder dit jaar een mijlpaal van 100 exemplaren. Deze mijlpaal verdient een eerbetoon in de vorm van deze nieuwe GR Supra GT4 100th Edition Tribute, die in een gelimiteerde oplage van 100 straatlegale exemplaren op de Europese markt komt. Deze gelimiteerde GR Supra GT4 100th Edition Tribute verschijnt later dit jaar op de markt. Prijzen en details worden op een later moment vrijgegeven.