Nissan Qashqai e-POWER Challenge
Nissan bewijst de uitstekende efficiëntie van zijn innovatieve e-POWER aandrijflijn door meer dan 1.000 kilometer af te leggen op één tank (van 55 liter). Op het uitdagende Italiaanse eiland Sardinië streden gastteams uit verschillende Europese landen tegen elkaar achter het stuur van een Nissan Qashqai e-POWER. Het team dat de meeste totaalpunten wist te scoren op basis van onder meer gerealiseerd verbruik, won een ticket voor een Formule E-race waar het Nissan Formule E Team een van de deelnemers is.
Nissan e-POWER 1000km Challenge op Sardinië: Een bewijs van efficiëntie en innovatie
Zeven teams uit verschillende Europese landen kropen achter het stuur van een Nissan Qashqai met e-POWER aandrijflijn. De uitdaging: meer dan 1.000 kilometer proberen af te leggen op één tank brandstof van 55 liter. Met een gecombineerd brandstofverbruik van 5,2 l/100 km (volgens de WLTP-meetcyclus) is een theoretische actieradius van 1.057 kilometer haalbaar.
Om het zichzelf als merk en de deelnemers niet makkelijk te maken verkoos Nissan niet het vlakke Nederland – met zijn strakke en overwegend rechte asfaltwegen – als locatie, maar het paradijselijke en uitdagende eiland Sardinië. Het op een na grootste eiland in de Middellandse Zee is met zijn glooiende kustlandschappen en ruige bergketens een serieuze uitdaging voor mens en machine. Een perfect decor om de efficiëntie van Nissans unieke e-POWER technologie aan de tand te voelen.
e-Pedal Step als handig duwtje in de rug
De teams startten de e-POWER 1000km Challenge vanaf de luchthaven van Olbia, in het noodoosten van Sardinië. Onderweg stonden experts van het R&D-team van het Nissan Technical Centre Europe in Cranfield (Verenigd Koninkrijk) paraat om de deelnemende teams allerlei tips te geven over milieuvriendelijk rijden. Daarnaast werden de voordelen uitgelegd van e-Pedal Step, het systeem dat bestuurders in staat stelt om gas te geven en te remmen door alleen het gaspedaal te gebruiken.
Voor de teams kwam e-Pedal Step vooral van pas in de smalle, volgepakte straatjes en steegjes die Sardinië rijk is. De ‘one-pedal’ rijbeleving remt de Qashqai e-POWER af met 0,2 g, afdoende om de remlichten te laten branden en de snelheid terug te brengen tot een "kruipende" snelheid – maar niet tot volledige stilstand. Rijden in de stad wordt hiermee intuïtiever en minder veeleisend. Ook verloopt parkeren soepeler met e-Pedal Step. Verder kregen de teams uitleg over de selecteerbare B-modus, die het niveau van de remgeneratiemodus en de Eco-rijmodus verhoogt waardoor het gemiddelde brandstofverbruik afneemt en de actieradius toeneemt.
Verwachtingen overtroffen
Meer dan 1.000 kilometer afleggen op een relatief compacte brandstoftank terwijl de rijomstandigheden verre van ideaal zijn is een behoorlijke uitdaging. Zeker voor een middelgrote, ruime SUV als de Nissan Qashqai. Dat alle zeven teams ruimschoots 1.000 km wisten af te leggen met een gemiddeld verbruik van slechts 4,9 l/100km, overtreft dan ook de verwachtingen. Nissan bevestigt hiermee het innovatieve en efficiëntie karakter van e-POWER.
Het winnende team dat Spanje vertegenwoordigde wist de meeste punten te scoren op basis van zijn verbruik en verschillende opdrachten tijdens deze Nissan e-POWER Challenge op Sardinië. Als prijs ontving het team een uitnodiging voor een Formule E-race.
EV-rijden zonder te hoeven opladen
Uit onderzoek van Nissan is gebleken dat Europese rijders van een crossover meer dan 70% van hun tijd in stedelijke en voorstedelijke omgevingen rijden. Het onderzoek toont ook aan dat consumenten zich verplicht voelen om in te leveren op rijplezier om milieubewust te zijn in hun voertuigkeuze. Nissan e-POWER speelt in op deze uitkomst.
De aandrijflijn van de Nissan Qashqai e-POWER omvat een krachtige batterij die van stroom wordt voorzien door een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 115 kW (156 pk) en een variabele compressieverhouding. De andere, tweede motor is een 140 kW sterke elektromotor zoals Nissan die ook in zijn andere elektrische modellen toepast. De benzinemotor wekt de elektriciteit op, die – afhankelijk van de situatie – naar de batterij, de elektromotor of beide wordt geleid.
Wat deze aandrijflijn uniek maakt, is het feit dat alleen de elektromotor de wielen aandrijft, zodat de reacties op het stroompedaal direct en lineair zijn. Hiermee is Nissans e-POWER een aantrekkelijk alternatief voor de traditionele hybridemodellen. In tegenstelling tot conventionele hybridemodellen biedt de nieuwe Nissan Qashqai e-POWER het rijplezier van soepel en comfortabel 100% elektrisch rijden zónder de batterij te moeten opladen met een laadkabel en een oplaadpunt. Het resultaat is een zeer moderne aandrijflijn die optimale brandstofefficiëntie biedt zonder concessies te doen op het gebied van rijplezier, gebruiksgemak en rijbereik.
Als zodanig is e-POWER een ideale technologie voor mensen die dagelijks in de stad of buiten de stad rijden, in de toekomst willen overstappen op een volledige EV maar niet gemakkelijk kunnen opladen of nog niet klaar zijn om de overstap naar volledig elektrisch te maken.