Waarom mainstream e-commerce-oplossingen niet voor B2B werken
B2B-e-commerce is ingewikkeld en vraagt veel van een e-commerce-oplossing. Dat B2B-verkopers dat niet altijd goed geregeld hebben, blijkt uit onderzoek: maar liefst 94 procent van de B2B-kopers ervaart problemen met de online koopervaring. Dat heeft gevolgen voor de business: bugs, storingen en downtime zorgen niet alleen voor omzetverlies, maar ook arbeidskosten om problemen met de webshop op te lossen én het verlies van klanten aan B2B-webshops met betere functionaliteit.
Onderhoudsproblemen komen niet zomaar uit de lucht vallen. Er zijn veelvoorkomende redenen waarom onderhoud van de e-commerce-oplossing veel tijd kost, die soms over het hoofd worden gezien. Sana Commerce deelt een aantal redenen waarom een reguliere e-commerce-oplossing niet werkt voor een B2B-gebruiksscenario.
1. Siloed-systemen communiceren niet snel genoeg met elkaar
Ten eerste kan een gebrek aan real-time updates leiden tot discrepanties tussen cruciale transactiegegevens die in verschillende software zijn opgeslagen. Voorraadniveaus en prijzen veranderen op het moment snel. Het is vervelend, tijdrovend en foutgevoelig om deze gegevens handmatig aan te passen elke keer dat ze moeten worden bijgewerkt.
Maar als bijvoorbeeld het werkelijke voorraadniveau niet overeenkomt met wat in de webshop wordt weergegeven, kan dit leiden tot bestelfouten en ontevreden klanten, met als gevolg druk op de klantenservice. Ook voor het commerciële team kan het lastig zijn om klanten goed te adviseren en te verkopen zonder toegang tot up-to-date informatie.
Het verstrekken van real-time klantspecifieke gegevens zoals prijzen, voorraad, leveringsdata en productinformatie is dus essentieel voor B2B-klanten en commerciële teams. Met een webwinkel die integreert met het ERP, kunnen deze gegevens in beide systemen in real-time worden bijgewerkt zodra er een wijziging wordt ontdekt. Zo zijn voorraad- en prijsgegevens altijd correct.
2. Een e-commerce oplossing gemaakt voor B2C, niet voor B2B
Veel mainstream e-commerce-oplossingen ondersteunen niet de functionaliteiten die wenselijk of zelfs noodzakelijk zijn in B2B e-commerce. Zo moet een B2B-webshop klantgegevens bijhouden en voor elke klant speciale prijsafspraken maken, order-to-quote-functionaliteit ondersteunen en realtime prijzen en leveringstermijnen tonen, om maar enkele vereisten te noemen.
Het ontbreken van deze functionaliteiten kan leiden tot nog meer fouten en onderhoudsproblemen. Veel B2B-bedrijven vertrouwen ook op aanbevolen productlijnen en cross-selling om de verkoop te verhogen. Zonder de benodigde features in het e-commerce platform kan het lastig zijn om klanten goed te adviseren en aanbevelingen te doen. Dit kan leiden tot gemiste verkoopkansen en een lagere algehele klanttevredenheid.
Het meeste B2B-productaanbod is genuanceerd en complex, en daarom zijn de relaties met B2B-klanten zo persoonlijk. B2B-verkopers kunnen hetzelfde niveau van detail en personalisatie bieden via functies zoals 3D-productafbeeldingen. Bovendien kan de geschiedenis van transacties worden geanalyseerd en gebruikt om meer klantspecifieke aanbevelingen te doen.
3. Niet gebouwd op de toekomst
Naarmate een bedrijf groeit en uitbreidt, kan het cruciaal zijn om eenvoudig nieuwe webshops te creëren om nieuwe klanten of markten te bedienen. Een e-commerce-platform dat niet gebouwd is voor schaalbaarheid, maakt het moeilijk om nieuwe webshops te bouwen op basis van gegevens die in het ERP zijn opgeslagen.
Een nationaal opererende organisatie met de ambitie uit te breiden naar nieuwe markten over de grens heeft behoefte aan lokalisatie in elk van deze nieuwe markten. Dit kan gemakkelijk worden gedaan als alle marktkritische gegevens zoals valuta-, taal- en belastinglogica in het ERP worden gehost. Het opzetten en onderhouden van meerdere, gelokaliseerde webshops die voldoen aan de behoeften van de klanten van die markt, is eenvoudig wanneer de webwinkel integreert met het ERP.
Het beheren van meerdere webshops hoeft niet te betekenen dat er ook meerdere back-endsystemen nodig zijn. Het ERP kan de basis zijn voor meerdere webshops. Dit maakt het gemakkelijk om een groot aantal webshops te lanceren en te onderhouden, zonder extra onderhoudslast. Dat is echte schaalbaarheid. Zonder deze functionaliteit kan dit proces traag en omslachtig zijn, wat leidt tot vertragingen en gemiste kansen.
ERP-integratie vormt de kern van een B2B-first benadering
Hoe meer storend onderhoud aan de webshop er is, hoe hoger de totale eigendomskosten worden. Dit gaat door terwijl arbeid en middelen worden omgeleid om de webshop te laten werken en commerciële teams het afhandelen van bestellingen moeten oppakken. Dat creëert een nog groter tekort tussen de kosten van het runnen van het platform en de inkomsten die het genereert. Alleen echte integratie kan duizenden transacties via de webwinkel coördineren en die informatie in real-time updaten binnen het ERP.
"Een van de grootste voordelen van ERP-integratie is dat het niet bedoeld is om een B2C-oplossing achteraf aan te passen voor een B2B-gebruiksscenario. Het begint met het ERP, de basissoftware voor de meeste B2B-bedrijven. Ongeacht de complexiteit van de logica in de ERP-software, kan een geïntegreerde webwinkel er perfect mee samenwerken", zegt Tim van Hattem, Executive Vice President Enterprise bij Sana Commerce.
"Dit betekent dat B2B-verkopers alle B2B-functies krijgen die zowel hun teams als hun klanten verwachten, inclusief prijsberekening op basis van specifieke klantovereenkomsten. Samengevat gebruikt integratie de kracht van het ERP om de webshop handiger, betrouwbaarder en minder storingsgevoelig te maken."
Lees ook: Tips om een goed pensioen op te bouwen | Baaz.nl
Lees ook: MACH Alliance organiseert MACH TWO | Baaz.nl
Wellicht ook interessant: MACH Alliance ziet concurrentievermogen verslechteren in volatiele economie door Main stream technologie | WINMAG Pro
Wellicht ook interessant: Hoe pakken we kwaadaardige op AI gebaseerde e-mailcampagnes aan? | WINMAG Pro