Je bedrijf online op de kaart zetten – dit zijn de beste tips
Als je start als ondernemer dan wil je natuurlijk dat jouw klanten je snel en gemakkelijk kunnen vinden. Dat bereik je door een op maat marketing strategie. Die kun je zelf uitwerken, maar als je niet weet hoe je dat het beste aanpakt dan kun je er ook voor kiezen een professional in te schakelen. Een bedrijf als Dtch. Digitals kan je helpen om voor jou de beste tools te selecteren om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf online de juiste klanten aanspreekt.
Bepaal je doelgroep
Voordat je aan de slag gaat met online marketing is het belangrijk om je doelgroep te bepalen. Het maakt verschil of je je richt op hoger opgeleide volwassenen of op jongeren die nog op de middelbare school zitten. Op mannen of vrouwen of allebei. Op jonge ouders of stellen zonder kinderen. Zodra je weet wat je doelgroep is kun kan de strategie voor online marketing verder worden uitgewerkt.
Een website of toch liever sociale media?
Je kunt als bedrijf een gelikte website maken. Maar de kans is aanwezig dat jouw doelgroep zich vooral op Instagram, Facebook of TikTok bevindt. Dan is het natuurlijk verstandig om aan die laatste de meeste aandacht te besteden. Een website is wel aan te raden. Er zullen altijd mensen zijn die willen weten wat voor bedrijf je bent en dat kun je met een website toch altijd nog het beste duidelijk maken. Ook wekt het vertrouwen als je online vindbaar bent met een website. Als je een website gaat of laat bouwen, denk dan goed na over hoe die eruit gaat zien en over een duidelijke en overzichtelijke menustructuur. Vooral die laatste is belangrijk: als je daar later grote veranderingen in wilt aanbrengen dan kost dat heel wat tijd en geld.
Online marketing tools inzetten
Om ervoor te zorgen dat je bedrijf online goed vindbaar is kun je speciale marketing tools inzetten. Veel bedrijven maken gebruik van Google Ads of van andere manieren om online reclame te maken. Uiteraard vraagt dit een financiële investering. Deze kan ongemerkt flink oplopen. Let er dus op dat je weet hoeveel geld hiermee gemoeid is. Je kunt bij Google altijd een plafond afspreken. Als dat is bereikt wordt je advertentie automatisch offline gehaald tot een volgende periode. Je kunt een limiet per dag, per week of per maand instellen. Zo weet je altijd vooraf met welke kosten je rekening moet houden.
Gepersonaliseerde mailingen versturen
Mailingen versturen is bij uitstek geschikt voor bestaande klanten. Je mag namelijk niet zomaar iemand ongevraagd een e-mail sturen. Je kunt wel adressenbestanden kopen, maar het is de vraag of dit zo effectief is. Mailingen komen dan vaak in de spambox terecht waardoor ze niet worden gelezen. Als je een mailing stuurt naar bestaande klanten, bijvoorbeeld met een speciale aanbieding, is de kans een stuk groter dat dit een bezoek aan je website oplevert. Doseer het aantal mailingen dat je verstuurt. Doe dit niet vaker dan eens per twee weken. Overkill leidt er vaak toe dat mensen zich afmelden voor je nieuwsbrief.