Mobiliteit op maat: vijf mobiliteitsprofielen die iedere werkgever moet kennen

Mobiliteit op maat: vijf mobiliteitsprofielen die iedere werkgever moet kennen

Redactie Baaz

In de ‘war on talent’ is mobiliteit een belangrijk middel voor werkgevers om werknemers aan te trekken en te behouden. Voor werkgevers is het een eenvoudige manier om het pakket van secundaire arbeidsvoorwaarden aan te vullen en zich daarmee te profileren als goed werkgever voor bestaande en potentiële werknemers. Medewerkers zijn ook steeds vaker individueel ingesteld als het aankomt op het vervullen van hun behoeften, en dit geldt ook voor de behoeften rondom woon-werkverkeer.

werkgever

Elke werkgever herkent de volgende vijf profielen in hun personeelsbestand. Bas Bogerd, mobiliteitsadviseur bij XXImo, adviseert welke mobiliteitsaanpak het best past bij de verschillende werknemersprofielen.

1. De kilometervreter

De kilometervreter heeft een bedrijfsauto en is hier vaak mee onderweg. Deze werknemers gebruiken de bedrijfsauto elke dag voor het woon-werkverkeer, of afspraken buiten de deur. Overdag laadt de auto op of rijdt de bestuurder even snel langs een tankstation. Af en toe gaan deze werknemers ook door de wasstraat bij hen in de buurt. Het is voor hen daarom belangrijk dat zij terecht kunnen bij een groot aanbod aan tankstations, laadpalen, wasstraten en parkeergelegenheden.

2. De pendelaar

De pendelaar houdt niet van één vervoersmiddel. Ze stappen ‘s ochtends in de auto of op hun fiets, op weg naar de dichtstbijzijnde P+R. Daar stappen ze over op het openbaar vervoer, zoals de trein of de metro, en tot slot wandelen ze naar kantoor. De pendelaars maken gebruik van diverse mobiliteitsdiensten. Deze werknemers hebben behoefte aan abonnementen voor openbaar vervoer en de mogelijkheid om flexibel tussen verschillende mobiliteitsopties te switchen.

3. De globetrotter

De globetrotter reist vaak naar het buitenland voor het werk. De mobiliteitsbehoeften van deze werknemers zitten daarom iets anders in elkaar. Voor hen is het juist belangrijk dat er voldoende budget is, zodat zij flexibel vluchten, taxi’s en hotels kunnen boeken of reserveringen bij horecagelegenheden kunnen maken. Deze werknemers zitten niet te wachten op administratieve rompslomp, en al helemaal niet tijdens hun reis. Daarom zijn zij gebaat bij één oplossing die de bovengenoemde zaken dekt, een goed overzicht biedt van de kosten, én gebruiksvriendelijk is.

4. De individualist

De individualist maakt gebruik van eigen vervoer. Of het nu een auto of een (elektrische) fiets is, deze werknemers hebben behoefte aan de vergoeding van de kilometers die ze maken. De individualist springt elke dag in de eigen auto of op de fiets, zonder afhankelijk te zijn van bus- of treintijden. Elke maand rapporteren zij de gemaakte kilometers voor een vergoeding van de reiskosten en dat doen zij graag op een snelle en zo eenvoudig mogelijke manier. 

5. De alleskiezer

De alleskiezer wil niet vastzitten aan één abonnement of één vervoersmiddel voor hun woon-werkverkeer. Elke dag is anders, en zo ook de manier waarop zij van en naar het werk reizen of zakelijke kilometers maken. Deze werknemers maken gebruik van een deelauto om op klantbezoek te gaan en kiezen vervolgens voor een deelfiets als de meeting in de buurt blijkt te zijn. Of ze nemen de trein op een dag waarop ze weten dat het openbaar vervoer rustig zal zijn. De alleskiezer wil in staat zijn om te reizen op een manier die hen op dat moment goed uitkomt. Van deelauto’s tot het openbaar vervoer, en van de deelfiets tot een taxi: elke dag is anders, en dat geldt ook voor de manier waarop zij reizen.

“Net als het verkeer blijven de mobiliteitsbehoeften van werknemers voortdurend veranderen. Het is belangrijk dat bedrijven hierin meebewegen. Om het juiste personeel aan te trekken en de huidige werknemers te behouden, moet de werkgever flexibel zijn”, zegt Bas Bogerd.

“Naast het voldoen aan de behoeften van werknemers, is er nog een reden waarom het belangrijk is dat werkgevers begrijpen hoe werknemers graag reizen. Vanaf 1 januari 2024 moet elke werkgever met meer dan honderd werknemers namelijk verplicht de CO2-uitstoot van alle woon-werk en zakelijke kilometers van werknemers registeren en rapporteren. Recent onderzoek van XXImo laat zien dat bijna een derde (30%) van de werkgevers niet op de hoogte is van deze maatregel, terwijl goed inzicht in het zakelijke reisgedrag van werknemers binnenkort een vereiste is. Gelukkig bestaan er inmiddels systemen die dit eenvoudig in kaart kunnen brengen, en daarnaast een flexibel en op maat gemaakt mobiliteitspakket voor werknemers kan ondersteunen.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie