Auto-onderhoud: feiten en fabeltjes
Een auto is een kostbare investering. Het ligt voor de hand dat u hem zo lang mogelijk in goede conditie wil houden, maar ook onderhoud kost geld. In deze tijden van inflatie bent u wellicht op zoek naar manieren om op auto-onderhoud te besparen. Daarbij is het belangrijk feiten en fabels uit elkaar te houden. U kunt wel veel zelf, maar niet alles, wat influencers ook beweren.
Wat u zelf kunt doen
Bandenspanning checken – Het handhaven van de juiste bandenspanning bespaart brandstof en banden gaan langer mee. De aanbevolen spanning vindt u in het autoboekje, op de sticker in de portierstijl of aan de binnenkant van de brandstofklep. Check de spanning wanneer banden zijn afgekoeld en vergeet de reserveband niet.
Vloeistoffen checken & verversen – Het checken van het motoroliepeil zou eigenlijk bij het halen van het rijbewijs moeten horen. De verversing is ook niet direct astrofysica, maar wel een vuil werkje. Het vervangen van koelvloeistof is ook niet moeilijk. Let wel: afgetapte technische vloeistoffen gaan naar de milieustraat.
Ruitenwissers vervangen – De aanbeveling luidt deze elk jaar te checken. Vooral in de winter krijgen ze het zwaar te verduren. Slecht werkende ruitenwissers kunnen zelfs een boete opleveren. Reiniging en behandeling met siliconenspray verlengt hun levensduur.
Accu checken – Mettertijd kan er zich corrosie in de vorm van lichtgekleurd poeder op de accupolen voordoen. Wanneer dit niet wordt verwijderd, kan dit de werking belemmeren. Een halfjaarlijkse check en een schoonmaakbeurt met een mengsel van heet water en zuiveringszout en een oude tandenborstel vermijdt dat u straks moet worden afgesleept of een nieuwe accu moet aanschaffen.
Wat u niet zelf kunt doen
De airco repareren of vullen – Koudemiddel is giftig voor mens en milieu. Bovendien is het aircosysteem gesloten. Wanneer het peil van het middel te laag is, wijst dit op lekkage. Eigenhandige vervanging is ook nog eens verboden. Koudemiddel mag ook niet zomaar aan iedereen worden geleverd.
Onderdelen van de ophanging vervangen – Bij de vervanging van een veer of veerpoot gaat het om meer dan enkel het wiel verwijderen en het onderdeel eraf schroeven. U heeft een veerspanner nodig en die heeft niet iedereen in zijn garage staan. Bovendien vereist de omgang met deze gereedschappen professionele expertise. Onvakkundig hanteren van ophangingscomponenten kan leiden tot zeer ernstig letsel.
Vervanging van remblokken en remschijven – Het internet staat vol met lifehacks en handleidingen over vervanging van deze onderdelen. De rem is misschien wel het meest veiligheidsrelevante onderdeel van de auto. Daaraan laat u beter enkel de monteur in de vakgarage sleutelen.
Vervanging van een distributieriem of -ketting – Vroeger was dit anders, doch bij moderne auto’s is deze vervanging te gecompliceerd. Wanneer de riem of ketting ook maar één tand verkeerd geplaatst zit, riskeert u ernstige motorschade vanwege zuigers die met kleppen in botsing komen. Installatie van een nieuwe motor is dan pas echt duur.
Wat u wel zelf kunt doen als u maar handig genoeg bent
Werkzaamheden aan de koppeling zijn erg duur omdat ze zo tijdrovend zijn. Ook zijn de afzonderlijke onderdelen zoals de koppelingsplaat allesbehalve voordelig. Wanneer u geld wilt besparen, ligt eigenhandige vervanging voor de hand. Laat u echter niet misleiden door gelikte videohandleidingen die zeggen dat het “allemaal wel meevalt” en “helemaal niet zo erg moeilijk is”.
Voor vervanging van de koppelingsplaat moet de aandrijflijn volledig uit elkaar worden gehaald. In de meeste gevallen moeten ook het druklager en de drukgroep worden vervangen. Idealiter beschikt u over een hefbrug. Het verwijderen van de transmissie, het afkoppelen van alle elektrische verbindingen, verwijderen van de starter, het verwijderen van de aandrijfas: u moet een behoorlijk ervaren doe-het-zelver zijn om dit tot een goed einde te brengen en dan begint pas het vervangen van de koppelingsplaat en eventuele andere koppelingscomponenten.
Geld besparen: koppeling ontzien
Uw rijstijl heeft een directe invloed op de levensduur van de koppeling. Om het systeem te ontzien en u een hoop schroefwerk te besparen, verdient het de aanbeveling om op de volgende zaken te letten:
Trap het koppelingspedaal volledig in. Zo ontkoppelt het systeem volledig en bereikt het de optimale positie die essentieel is voor het schakelen. Wanneer u aan de versnellingspook gaat morrelen voordat het systeem volledig ontkoppeld is, gaat uw koppelingsplaat niet lang mee.
Voet tijdig van het pedaal. Bij het racen doen ze het wel, in het gewone wegverkeer is het taboe: de voet op de koppeling houden na het schakelen veroorzaakt mechanische stress en verkort zijn levensduur.
Vermijd onnodig schakelen. Schakelen naar een hogere versnelling bij het stoplicht, alhoewel het duidelijk is dat u alweer snel moet remmen? Als u dit doet, bent u erg snel door uw koppeling heen. Het motto is: vermijd overbodig schakelen en anticipeer op de verkeerssituatie.
De versnellingsbak niet belasten bij het parkeren. Dit spaart niet alleen de koppeling maar ook de versnellingsbak. Bij het parkeren zet u de auto in zijn vrij en maakt u gebruik van de handrem.
Besparing is een kwestie van weten wat u zelf kunt doen en verantwoorde omgang met uw auto. Soms is de gang naar de garage een investering, maar bespaart u veel ellende.