Prijsdaling occasions zet door in het najaar
Het is traditie dat de gemiddelde prijs van occasions in Nederland in de zomermaanden daalt, om vervolgens weer aan te trekken. September dit jaar was daarentegen een uitzondering. Volgens de laatste cijfers van AutoScout24, het Europese online autoplatform voor nieuwe en tweedehandsauto’s, zette de dalende prijzen afgelopen maand door. De gemiddelde prijs van een occasion daalde in september naar: €24.123 euro.
De dalende prijzen gaan gepaard met een stijgend aanbod. In september werden er 9.548 meer tweedehandsauto’s op het platform aangeboden dan een maand eerder, met een totaal van 223.153 auto’s (+4,5%). Vergeleken met een jaar eerder gaat het om een stijging van 15 procent. De combinatie van de dalende prijzen van occasions en het aanbod dat aantrekt duidt op een stabiliserende markt. De prijzen liggen nog wel hoger dan vorig jaar september (+6,4%), toen een occasion gemiddeld €22.668 euro kostte.
Occasionmarkt Europa in rustiger vaarwater
De stabilisatie van de occasionmarkt is niet alleen zichtbaar in Nederland. Ook in andere Europese markten doet zich een vergelijkbare trend voor, met uitzondering van Italië.
Gemiddelde prijs occasions in Europa:
“Nu de zomervakantie voorbij is, zien we doorgaans bij AutoScout24 dat de gemiddelde prijs van een occasion weer toeneemt, vanwege een groter wordende vraag naar occasions en daardoor een daling van het aanbod. Dit jaar in september zagen we echter dat de gemiddelde prijs van een occasion - net als voorgaande maanden - bleef dalen. Tegelijkertijd bleef het aanbod groeien. Volgens onze Europese database is het een ontwikkeling die verder reikt dan onze landsgrenzen. Ook in andere landen daalt de gemiddelde prijs van een tweedehands auto”, aldus Dorianne Richelle, Country Manager bij AutoScout24.
Momenteel staan er meer dan 228.000 auto’s te koop en dat maakt dat AutoScout24 het grootste aanbod van Nederland heeft.
Ook interessant:
Lees hier: DS AUTOMOBILES ONTHULT NIEUWE KLEURSTELLING VAN DS E-TENSE FE23 FORMULE E-AUTO
Lees hier: MaaS-app umob haalt €6 miljoen op