Gen Z betreedt de arbeidsmarkt
Hoeveel mensen van Generatie Z werken er bij je bedrijf? Je weet wel; iedereen die is geboren tussen 1997 en 2012 - Gen Z! In de afgelopen jaren betreden steeds meer van deze Gen Z-ers de arbeidsmarkt. En wanneer ze dat doen, hebben ze andere verwachtingen dan de eerdere generaties. Als bedrijf is het belangrijk om manieren te vinden om met deze generatie om te gaan. Wat vinden ze belangrijk als het gaat om hun werk, en hoe verschilt dit van wat we van het werkleven gewend zijn?
Tekst: Rebecca Hornig
Nieuwe normen en waarden
Generatie Z heeft een andere kijk op werk dan eerdere generaties. Ze hechten veel waarde aan vrije tijd en streven daarom niet per se naar een 40-urige werkweek. In plaats daarvan geven ze de voorkeur aan deeltijdwerk, vaak het liefst deels vanuit huis. Dat betekent echter niet dat ze niet ambitieus zijn. Wat betreft hun salaris- en groeiverwachtingen, vragen ze om een hoger startsalaris dan de meeste recruiters gewend zijn, en ze werken vanaf moment één vaak al hard met als doel een promotie.
De normen en waarden van Gen Z verschillen ook van andere generaties als het gaat om taalgebruik. Ze gebruiken meer afkortingen en trendy woorden. Dit wordt in sommige gevallen niet als erg professioneel beschouwd door eerdere generaties. Tot slot hecht deze generatie veel waarde aan het milieu en diversiteit, en geven ze de voorkeur aan bedrijven die dat ook doen. Een goed moment om hier als bedrijf over na te denken dus.
Maar waarom is Gen Z zo anders dan voorgaande generaties?
Er zijn verschillende redenen waarom Gen Z zulke andere normen en waarden hanteert dan eerdere generaties. Hun levens en mogelijke verwachtingen verschillen aanzienlijk van de generaties die hen voorgingen. Het is bijna onmogelijk voor hen om een huis te kopen, en de kosten van levensonderhoud zijn hoog. Dit maakt hun toekomst veel onzekerder, waardoor het belangrijker is om in het heden vaker voor geluk te kiezen. Werk moet dus leuk zijn. Bovendien zijn ze begonnen met werken tijdens of na de Covid-19-pandemie en zijn ze dus opgegroeid met werken vanuit huis als een haalbaar concept.
Gen Z is ook de generatie van het internet. Ze zijn opgegroeid met het internet en sociale media spelen een grote rol in hun leven. Ze zijn meer verbonden met de online gemeenschap en hechten veel waarde aan de planeet en de mensen die hier wonen.
Natuurlijk is Gen Z zich ook bewust van de krappe arbeidsmarkt. Ze weten dat bedrijven moeite hebben om genoeg mensen te vinden. Daarom weten ze dat ze in veel gevallen best om een hoger salaris kunnen vragen.
Gen Z omarmen
Voor bedrijven is het belangrijk om te realiseren dat Gen Z de generatie van de toekomst is. Op dit moment zien we dat recruiters vaker dan eerst mensen van 60 jaar en ouder aannemen. Maar dit is slechts een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk zul je Gen Z toch moeten omarmen en manieren moeten vinden om een aantrekkelijke werkgever voor hen te worden.
Dit vereist in sommige gevallen omdenken. Een manier om dit te doen is bijvoorbeeld één fulltime baan omzetten in twee parttime banen van 20 uur per week elk. Je kunt ook andere arbeidsmotivatoren in je vacatures opnemen. Denk aan zaken als flexibiliteit, een diverse werkomgeving, een gezonde lunch en korting bij de sportschool. Gen Z hecht evenveel waarde aan vrije tijd en een gezonde levensstijl dan aan hun salaris. Dit zijn dus belangrijke arbeidsmotivatoren voor hen.
Om Gen Z aan te trekken, moet je mogelijk ook de taal in je vacatures aanpassen. Textmetrics kan je hierbij helpen. Je kunt onze Vacaturegenerator gebruiken om een vacature te schrijven die vrij is van vooroordelen, aanspreekt op mensen van alle leeftijden en precies de juiste arbeidsmotivatoren bevat om Gen Z te laten solliciteren.
Ga voor meer informatie naar textmetrics.com/job-ad-generator
Generatie Z, vaak aangeduid als Gen Z, bestaat uit individuen geboren van midden jaren '90 tot het begin van de jaren 2010. Opgegroeid in een tijdperk van snelle technologische veranderingen, zijn zij digitale inboorlingen met een uniek perspectief op sociale media, diversiteit en globale uitdagingen. Van TikTok tot klimaatbewegingen, Gen Z staat bekend om hun creativiteit, sociaal bewustzijn en de wens om authentiek te zijn in een digitale wereld. Ze zijn de toekomstige leiders, vernieuwers en activisten die de vorm van de 21e eeuw zullen bepalen.
Lees hem nu digitaal - BAAZ 3.2023