CHOCOLADEHUIS LEONIDAS BEHAALT BESTE OMZET IN GESCHIEDENIS OOIT
Het Belgische chocoladehuis Leonidas, opgericht in 1913, blijft groeien en de behaalde omzet liegt er niet om. Leonidas sluit het boekjaar (1 juli 2022 - 30 juni 2023) af met een omzet van 107 miljoen euro wereldwijd. Met meer dan 1200 winkels, verspreid over 40 landen in 5 continenten, viert het ambachtelijke, Belgische chocoladehuis dit jaar het 110-jarig bestaan. Daarnaast werd vrij recent de niet weg te denken winkel aan het Gelderlandplein heropend én opende Leonidas afgelopen weken nog 2 speciaalzaken; in de Amsterdamse Kalverpassage en aan de Veemarkt in Den Haag.
110 jaar groei
Dit jaar viert Leonidas het 110-jarig bestaan. Vandaag de dag telt het chocoladehuis meer dan 1200 winkels, verspreid over 40 landen en 5 continenten. In Nederland heeft Leonidas tot heden 124 verkooppunten, welke bestaan uit: 5 corporate winkels, 17 Leonidas speciaalzaken gerund door franchisenemers en 103 shop-in-shop locaties. Het bedrijf heeft in Nederland de ambitie om te groeien naar 150 verkooppunten in 2024 en onderscheidt zich binnen de markt op basis van vier pijlers, die gezamenlijk het unieke karakter van het Belgische chocoladehuis vormen, namelijk:
- productie en verkoop van chocolade van de hoogste kwaliteit (100% pure cacaoboter, Belgisch, zonder palmolie en met gecertificeerde cacao);
- uitzonderlijke service via een uitgebreid netwerk van lokale winkels;
- ruime keuze, zowel wat de samenstelling van de doosjes als wat het assortiment betreft, dat aanzienlijk is uitgebreid naar meer dan 120 bonbons;
- uiterst toegankelijke prijzen. Zo heb je voor €9,55 al een doosje bonbons van 250gr (zo’n 16 bonbons).
Door de prijzen voor iedereen aantrekkelijk te houden, behaalde het Belgische chocoladehuis in het afgelopen boekjaar zelfs de beste omzet ooit. In vergelijking tot 2022, boekte Leonidas een omzetstijging van 11% en 4% in Ebitda, waarmee de doeltreffendheid van de proactieve strategie op het gebied van prijsstelling onmiskenbaar wordt bevestigd. De groei van Leonidas is zichtbaar in alle markten waar het bedrijf actief is, met onder andere een significante stijging in België (+13,6%) en Travel Retail (+54,8%), waarmee het marktaandeel van Leonidas toeneemt op alle grote luchthavens. Deze groei versnelt ook nog, met een omzetstijging van 17% sinds 1 januari 2023.
Philippe de Selliers, CEO Leonidas:
“Vandaag de dag ga ik nog steeds dagelijks met veel plezier naar kantoor en minstens één keer per week langs winkels en de fabriek om met de medewerkers te praten. Deze gesprekken zijn enorm verrijkend en ik leer in veel gevallen meer op de werkvloer dan achter mijn computerscherm. 2023 bevestigt dat onze proactieve strategie op het gebied van prijsstelling zijn vruchten afwerpt. Met ons vermogen om te innoveren, zoals onder andere met de Manons limited edition ter gelegenheid van onze 110de verjaardag, spelen we bovendien in op een reële marktvraag."
Doelstellingen in 2024
Leonidas gaat 2024 met grote ambities tegemoet. Met de missie om geluksmomenten te creëren die voor iedereen toegankelijk zijn, blijft het bedrijf zich verder ontwikkelen. In de tweede helft van het nieuwe jaar staat Leonidas voor een zeer mooie uitdaging, namelijk de bouw van een nieuwe fabriek in Nijvel, die eveneens kadert binnen een duurzaam project en in 2025 operationeel dient te zijn. Het gaat om een belangrijke investering van 70 miljoen euro, ter versterking van de strategie van Leonidas. Met dit nieuwe instrument is het bedrijf in staat om de productiecapaciteit op te schalen, efficiëntie in het productieproces te verhogen en het aanbod nog royaler uit te breiden, met meer diversiteit en nieuwigheden voor de consument.
Een andere uitdaging betreft de verdere uitbreiding van het sterke netwerk aan winkels, met een geplande opening van 50 nieuwe winkels in Nederland en Frankrijk. Net als de voortdurende uitbreiding van het assortiment (kids, snacking, paaseieren enz.), is ook de continuïteit ten behoeve van het optimaliseren van de klantervaring in de winkels een belangrijk agendapunt voor het komende jaar. Hierbij werkt Leonidas nauw samen met de franchisenemers. Dit hechte samenwerkingsverband is een belangrijk aspect binnen de organisatie en leverde Leonidas onlangs de titel ‘Franchisegever van het Jaar’ op. Op basis van een duidelijke strategie en heldere prioriteiten, is Leonidas vastbesloten om de huidige groei voort te zetten.