Slimme vormen van offline marketing voor bedrijven
Online marketing, onder meer in de vorm van Search Engine Optimization, is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. In het bijzonder voor bedrijven die voornamelijk online actief zijn en geen fysieke vestiging meer hebben. Het volledig alloceren van het marketingbudget aan online marketing is echter onverstandig. Kijk ook naar de mogelijkheden op het gebied van offline marketing. Beide vormen van marketing vullen elkaar goed aan. Neem bijvoorbeeld een relatiegeschenk bedrukken, met het idee om deze naar zakenrelaties te versturen of uit te delen op een beurs. De bedrukte relatiegeschenken zullen opvallen bij anderen, waardoor zij sneller nog eens op de naam van je organisatie zoeken.
Naast het bedrukken van relatiegeschenken, kan ook bedrukte pennen bestellen bij Drukzo interessant zijn. Je deelt ze makkelijk uit op een beurs, tijdens een evenement, op kantoor, enzovoorts. Ook zonder fysieke winkels is het interessant om aan dergelijke evenementen deel te nemen.
Gemiddeld zeven contactmomenten met een consument nodig
Gemiddeld genomen heeft een consument zeven momenten van contact nodig, voordat deze een bedrijf voldoende vertrouwt om een aankoop te doen. Dit is een gemiddelde; bij grote aankopen ligt het aantal contactmomenten wat hoger. Daar waar een product van een paar euro vaak al na twee of drie contactmomenten gekocht wordt. Het op slimme wijze combineren van offline en online marketing maakt dat dit aantal relatief snel gehaald zal worden.
Zorg voor een heldere huisstijl
Bij het laten bedrukken van relatiegeschenken, pennen of bijvoorbeeld brochures is het belangrijk dit in eenzelfde huisstijl te doen. De kleuren van een flyer moeten aansluiten bij de kleuren die je in je fysieke vestiging en bijvoorbeeld op je website gebruikt. Alleen op die manier zorg je ervoor dat je bedrijf herkend wordt door potentiële consumenten. Het is verwarrend wanneer je verschillende sets van kleuren en lettertypes door elkaar heen gebruikt.
Werk aan de naamsbekendheid van een organisatie
In algemene zin geldt dat offline marketing vaak een positiever effect heeft op de algehele naamsbekendheid van een organisatie dan online marketing. Met offline marketing, bijvoorbeeld met een bedrukt reclamebord langs de kant van het lokale voetbalveld of met huis-aan-huis verspreide flyers, bereik je in korte tijd een breed publiek. Zou je een vergelijkbaar bereik willen behalen met online marketing, dan ben je al snel een veelvoud kwijt qua kosten. Andersom is online marketing zeer geschikt voor het bereiken van een specifieke doelgroep; advertenties zijn relatief makkelijk te targeten