Helft HR-professionals vindt het onnodig dat medewerkers meer dan twee dagen in de week thuiswerken
Maar liefst de helft (48%) van de HR-professionals geeft aan het onnodig te vinden dat medewerkers meer dan twee dagen in de week thuiswerken. Dit blijkt uit onderzoek van Visma YouServe onder meer dan 300 HR-professionals. Sinds de pandemie is thuiswerken voor een aantal branches niet meer weg te denken. Ook hybride werken, een combinatie van een aantal dagen thuis en een aantal dagen op kantoor, is voor veel organisaties een passende oplossing geworden. Toch blijkt dat niet alle organisaties transparant zijn over de mogelijkheden van remote werken. Zo geeft meer dan een kwart (27%) aan dat hun eigen organisatie hier zelf niet altijd eerlijk over is. Ook ziet 43 procent van de HR-professionals dat andere organisaties beloften doen over het toestaan van remote werken, terwijl zij dit in realiteit verbieden.
Weinig mogelijkheden voor openbaar vervoer
HR-professionals zien medewerkers dus liever op kantoor. Om dit te stimuleren, kun je als werkgever diverse reismogelijkheden faciliteren die het voor de medewerkers aantrekkelijker maken om vaker naar kantoor te komen. Toch is hier nog een hoop winst te behalen, blijkt uit het onderzoek. Ondanks dat tachtig procent van de HR-professionals de OV-kosten veel te hoog vindt, is het bij slechts een derde (36%) voor werknemers (soms) al mogelijk om hun OV-abonnement en kaart voor zowel privé als zakelijk te gebruiken. 54 procent heeft wel de wens om in de toekomst meer medewerkers met OV naar werk te kunnen laten komen.
Sharon Parinussa, HR-directeur bij Visma YouServe: "Dat een groot deel van de HR-professionals aangeeft dat ze liever niet willen dat medewerkers meer dan twee dagen in de week thuiswerken, kan ik wel begrijpen. Als HR-professional wil je voorkomen dat mensen uit dienst gaan omdat ze geen binding hebben met het bedrijf. Dit is heel lastig wanneer iedereen vanuit huis werkt. Wel vind ik het zorgelijk om te lezen dat HR-professionals aangeven dat organisaties niet eerlijk zijn over de mogelijkheden voor remote werken en dit zelfs verbieden. Transparantie en eerlijkheid zijn twee belangrijke kernwaarden die in elk gesprek met medewerkers centraal moeten staan. Als een medewerker aangeeft behoefte te hebben om (vaker) thuis te werken, moet een werkgever zorgvuldig het belang van zowel de werkgever als de werknemer afwegen. Een goede werk-privé balans dien je als werkgever dan ook te stimuleren. Een duidelijk thuiswerkbeleid helpt hierbij, met inzicht in de mogelijkheden voor thuiswerken.”