Vijf vooroordelen over Outlet Shopping
Outlet shopping is populairder dan ooit. Recent deelde NEINVER, de operator van onder andere Amsterdam The Style Outlets recordomzetten over 2023 met omzetstijgingen die dik in de dubbele cijfers liepen. Toch blijven sommigen sceptisch wanneer het om outletshopping gaat. Hier zijn de vijf meest hardnekkige vooroordelen:
1. Artikelen van slechte kwaliteit
Bij lage prijzen hoort een lage kwaliteit. Althans, zo denken sommigen. In outletcenters zouden de afgedankte artikelen liggen die in de ‘normale’ winkels niet verkocht worden. Losse stiksels, slechte afwerking etc. Niets is minder waar. De artikelen die verkocht worden in de winkels in een outletcenter zijn simpelweg dezelfde artikelen als die eerder werden verkocht in de reguliere winkels. Het gaat doorgaans om de restvoorraad of artikelen die nu net buiten het seizoen zijn. De lage prijs heeft dus niets met de kwaliteit te maken.
2. Beperkte voorraad
Er zou maar een beperkte voorraad zijn. Omdat merken de niet verkochte artikelen zouden ‘dumpen’ in een outletwinkel zou de voorraad zeer beperkt zijn. Bovendien zijn alleen de niet gangbare maten te vinden. ‘Onzin’, zegt Pascal Brouwer, Center Manager van Amsterdam The Style Outlets. ‘De voorraad is enorm en er is volop keuze, net als in reguliere winkels. Je merkt geen verschil.’
3. Rommelige winkels
‘Ik moet hier altijd een beetje om lachen’, zegt Pascal. ‘Wie beweert dat onze winkels rommelig zijn heeft duidelijk nog nooit bij ons geshopt. Op geen enkel vlak doen de merkwinkels bij ons in het centrum onder voor de dure merkwinkels in de bekende winkelstraten. De winkels zijn, net als de rest van ons outlet centrum netjes en ruim opgezet.’ Wat is dan wel het verschil met die bekende winkelstraten? ‘Bij ons parkeer je voor € 4,50 per dag en heb je alle faciliteiten en tal van lunchgelegenheden binnen handbereik. Zoek in het centrum van de stad maar eens naar een schoon toilet. Had ik al gezegd dat we gratis WiFi hebben? En een paraplu leenservice, telefoonlader service, koffer/reistas opslag, verschoonkamers en een gratis watertap…’.
4. Slechte bereikbaarheid
Het vooroordeel dat outletcenters slecht bereikbaar zijn en vaak zijn weggestopt ergens op een industrieterrein is nergens op gebaseerd. Sterker nog, het zou niet verstandig zijn van de ontwikkelaars om een outletcenter te realiseren op een plek waar mensen moeilijk kunnen komen. Zo is Amsterdam The Style Outlets bijvoorbeeld gelegen op het moderne SugarCity terrein, op slechts 10 minuten met de trein vanaf het bruisende centrum van Amsterdam.
5. Ongezellig
Nope. Ook het laatste vooroordeel dat outletcentra ongezellig zijn klopt niet. Hoewel dit iets subjectiefs is en ‘gezelligheid’ voor iedereen anders is zetten outletcentra steeds meer in op een totaalbeleving, een unieke shopping experience. ‘Hier draagt het gehele centrum aan bij. Niet alleen de winkels, maar juist ook de buitenruimte met veel groen, gezellige zitplekjes, doorkijkjes en een architectuur die knipoogt naar het industriële verleden van de locatie zorgen ervoor dat je echt even weg bent.’, benadrukt Pascal Brouwer. ‘Amsterdam The Style Outlets is daarmee zo veel meer dan alleen een winkelcentrum, het is een bestemming op zich.’