Stevige groei-impuls voor STËLZ
Hard seltzer-merk STËLZ krijgt een stevige impuls dankzij een samenwerking met HEINEKEN Nederland. De Amsterdamse bierbrouwer heeft onlangs een minderheidsbelang in het bedrijf genomen. Het snelgroeiende STËLZ blijft zelfstandig en kan met de investering, kennis en kunde van de brouwer verder aan de weg timmeren in de snel ontwikkelende ‘beyond beer’-categorie. Hard seltzer, bruiswater met een vleugje fruitaroma, laag in calorieën en 4,5% alcohol, wint flink aan populariteit onder met name twintigers en dertigers. Naast hard seltzers produceert STËLZ ook classic cocktails en laag alcoholhoudend Hard Iced Tea.
Jongensboek
Het verhaal van STËLZ leest als een jongensboek. In 2020 trokken oprichters Milan Voet (29) en Glenn Cornelisse (31) de stoute schoenen aan; beiden zegden hun baan op en het hard seltzer-merk STËLZ werd opgericht zonder noemenswaardige kennis van de branche. Niet lang daarna stapten influencer Monica Geuze, marketeer Ebbo Gevers Leuven en commercieel strategen Piet-Hein Schnellen en Bart Meuter aan boord. Vier jaar later begint STËLZ met de expertise en kracht van HEINEKEN Nederland aan een nieuw hoofdstuk.
Glenn Cornelisse en Milan Voet
“In HEINEKEN hebben we een fantastische partner gevonden om onze droom nog verder te realiseren en toevallig zaten ze om de hoek”, lacht Milan. In Amsterdam, in de buurt van het Tweede Weteringplantsoen en de Weteringschans, zijn HEINEKEN en STËLZ zo goed als buren van elkaar. “Op eigen kracht zijn we met het STËLZ-avontuur begonnen en zijn we in korte tijd marktleider geworden. Met de komst van hard seltzer zie je dat de borrelcultuur een verandering doormaakt. Op een festival, in een club, bij een studentenvereniging of bij de borrel thuis; STËLZ hard seltzer is voor velen een favoriet geworden. Natuurlijk zijn we hier trots op. Tegelijkertijd zijn we ook realistisch en zien we dat er nog veel meer in zit. Om dat potentieel te ontsluiten hebben we expertise en slagkracht nodig. En laat onze grote buurman dat nou net hebben. HEINEKEN heeft een enorme schat aan ervaring en kennis; ze begrijpen de markt van dranken als geen ander en kunnen ons helpen met kennis en kunde in het retail-, horeca- en festivaldomein. De samenwerking is geen eenrichtingsverkeer, want het enthousiasme is volledig wederzijds. HEINEKEN is onder de indruk van de manier waarop ons merk zich op eigenzinnige manier manifesteert, maar ook hoe we direct in contact staan met onze community. Deze waardering gaf meteen een goed gevoel en legde een solide vertrouwensbasis.”
The STËLZ way
Maarten Schuurman, algemeen directeur van HEINEKEN Nederland: “Pionieren, leren en groeien zit in ons bloed en we trekken graag op met partijen die op een zelfde manier in de wedstrijd staan. Het is bewonderenswaardig hoe STËLZ zich in korte tijd met hun hard seltzer een unieke positie heeft verworven. Enerzijds zit ‘m dat in het product, maar vooral gaat het over de manier waarop STËLZ het op geheel eigen wijze in de markt zet. Direct en zonder poespas. Met een goed gevoel voor de huidige tijdgeest en de momenten waarop je van een hard seltzer geniet. Met spot-on communicatie voor nieuwe generaties. “The STËLZ way”, zoals ze het zelf noemen. Daar kunnen we van leren. Op onze beurt helpen we STËLZ met onze kennis en kunde die we in meer dan 150 jaar hebben opgebouwd. Ik vind het fantastisch dat we met elkaar gaan optrekken en samen bouwen aan een mooie toekomst”.
Beyond Beer
De samenwerking bestaat, naast uitwisseling van kennis en kunde, uit een minderheidsaandeel van HEINEKEN Nederland in STËLZ. Details over de deal of de omvang worden verder niet bekend gemaakt. De hard seltzer-consumptie in Nederland groeit en zal binnen de ready-to-drink-categorie naar verwachting verder toenemen van 13% in 2023 tot ongeveer 18% in 2028. De laatste jaren is STËLZ ‘s lands grootste aanjager in de hard seltzer-markt geweest. Voor HEINEKEN Nederland is het een strategische langetermijninvestering in het groeiende ‘beyond beer’-segment.