Bij keuze voor vervoerder laat meerderheid retailers zich leiden door de prijs

Bij keuze voor vervoerder laat meerderheid retailers zich leiden door de prijs

Redactie Baaz

Voor 68 procent van de retailers is prijs de belangrijkste factor wanneer zij de keuze voor een vervoerder maken. Een kwart (23%) is daar zelfs rigoureus in: zij versturen zendingen enkel via de goedkoopste pakketvervoerder. Dat blijkt uit onderzoek van verzendplatform Wuunder, uitgevoerd onder bijna driehonderd verantwoordelijken voor het logistieke proces binnen Nederlandse bedrijven.

Kwaliteit en snelheid ook belangrijke criteria

Het is echter niet zo dat de prijs altijd boven kwaliteit gaat bij retailers. Voor 65 procent speelt kwaliteit van bezorging namelijk een grote rol bij de keuze voor een vervoerder. Ook bezorgsnelheid is voor 47 procent een belangrijk criterium. De reputatie (8%), een bekende naam (6%) of ervaringen van andere partijen (4%) zijn voor retailers veel minder doorslaggevend bij hun keuze voor een vervoerder.

Ervaring in het buitenland en reputatie niet doorslaggevend

Wanneer retailers naar vervoerders kijken, gaat dit meestal om zendingen binnen onze landsgrenzen. Voor twaalf procent is het echter van belang of een vervoerder ervaring heeft met bezorging naar een ander land binnen de EU. Een nog kleiner percentage (8%) kijkt of een vervoerder ervaring heeft buiten de EU.

Jeroen Gehlen, co-founder bij Wuunder: “Dat veel retailers de prijs als belangrijkste factor beschouwen bij het kiezen van een vervoerder verrast mij niet. Nederlanders zijn natuurlijk een prijsbewust volk, maar het is goed om te zien dat veel retailers ook kwaliteit en bezorgsnelheid hoog in het vaandel hebben staan. Deze twee factoren zijn namelijk ontzettend belangrijk om je klanten tevreden te houden. En zorgen er daarmee ook voor dat de telefoon van de klantenservice niet constant roodgloeiend staat. Wel vind ik het jammer om te zien dat duurzame bezorging niet zo hoog op het lijstje staat. Consumenten vinden duurzame bezorging namelijk steeds belangrijker, dus daar moeten de retailers in meebewegen.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie