Wet seksuele misdrijven
Seksuele intimidatie/ seks als iemand niet wil? We vonden het al niet oké, vanaf nu is het ook strafbaar. Logisch toch?! Vanaf 1 juli geldt de nieuwe Wet seksuele misdrijven. Hiermee zijn slachtoffers van seksueel geweld en seksueel grensoverschrijdend gedrag strafrechtelijk beter beschermd. Om mensen te informeren over de wet en het belang van wederzijdse instemming voor én tijdens de seks, start vandaag een landelijke campagne. Havas Lemz en partner Duwtje ontwikkelden de campagne in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid.
De nieuwe wet stelt een duidelijke norm: seks hoort altijd vrijwillig en gelijkwaardig te zijn. Offline én online. Iets wat we inmiddels allemaal normaal vinden, maar waar de oude wet nog niet op aansloot. Eigenlijk heel logisch dat deze wet er komt, zou je dus denken. Een flitspeiling door Havas Lemz en gedragsbureau Duwtje bevestigde dit. Seksuele intimidatie of seks tegen iemands wil vinden we niet oké.
Robin Roosdorp, strateeg bij Havas Lemz: “Aan een panel legden we verschillende situaties voor die volgens de nieuwe wetgeving strafbaar zijn, met de vraag of men deze situaties wel of niet oké vond. Bij alle stellingen vond een overduidelijke meerderheid het niet oké. Zo zei 96% het niet oké te vinden om seksuele opmerkingen te maken naar een onbekende of ongevraagd met iemand mee te lopen op straat. Dit hebben we letterlijk gebruikt in de campagne.”
Bij een gevoelig onderwerp als seksueel grensoverschrijdend gedrag kan snel discussie ontstaan. De campagne moet dus zo min mogelijk weerstand oproepen, maar wel informeren waar de wet over gaat.
Roosdorp: “Door te laten zien wat iedereen om je heen denkt, de descriptieve norm, ben je sneller geneigd het daarmee eens te zijn. Dus geen belerende campagne die mensen vertelt wat wel en niet meer mag, maar een campagne die het gezamenlijke doel laat zien. Dat verbindt, in plaats van verdeelt.”
Direct duidelijk
“Het is eigenlijk heel logisch dat deze nieuwe wet er is. Dat benadrukken we in de campagne: we leggen de nadruk op strafbare situaties en maken zo direct duidelijk wat per 1 juli strafbaar is.” Creatief duo Lieke van Herk en Marly van Helfteren van Havas Lemz: “Vanwege het gevoelige onderwerp hebben we gekozen voor een illustratieve campagnestijl. De opvallende illustraties spreken ook de jongere doelgroep aan.”
Mariëlle Verlouw, campagnemanager bij het ministerie van Justitie en Veiligheid: “Een complexe boodschap zoals een wet vertalen, vraagt om goede uitwerking in communicatie. We zijn daar samen met alle betrokken bureaus goed in geslaagd. Er staat een campagne met een heldere boodschap, heel dicht op de werkelijkheid. Omdat seksueel grensoverschrijdend gedrag statistisch gezien vaker voorkomt bij mensen onder de dertig, is breed ingezet in middelen en locaties waar deze doelgroep vaker aanwezig is. Zo is samen met mediabureau Initiative gekozen voor (D)OOH in en rondom horecagelegenheden en inzet van radio en online video. Daarnaast bereiken we met een fijnmazige pr-aanpak een breder publiek.”
Deze zomer kan je er niet omheen
Verlouw: “We trappen groots af met een brede online-mediacampagne. Vervolgens is de campagne ook in het straatbeeld te zien. We weten bijvoorbeeld dat straatintimidatie op de boulevard in Scheveningen helaas veel voorkomt in de zomermaanden. Dus juist ook daar zie je de campagne-uitingen, op digitale schermen. Ook rondom de vele festivals in de zomer kun je niet om de campagne heen.”
De campagne is een initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid, gelinkt aan het Nationaal Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld. Op metelkaartrekkenwedegrens.nl lees je meer over de wet en het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag.