AI-reisapp Voja haalt half miljoen op
Voja, de TikTok-achtige AI-reisapp, haalt een half miljoen euro op bij verschillende investeerders. Onder de investeerders zijn een voormalig regiodirecteur van Booking.com, de CTO van Picnic en de eigenaar van Hotel Arena. “De investering wordt ingezet om naast accommodaties binnenkort ook vervoeropties en attracties toe te voegen in de reisapp”, vertelt Camille Richardson, oprichter van Voja.
De app is inmiddels live met zo’n 2,7 miljoen accommodaties in 185 landen. Met AI personaliseert de app aanbevelingen voor verblijfplaatsen per gebruiker. Richardson legt uit: “Het boeken van een accommodatie is tijdrovend en kan stressvol zijn, zo besteden mensen gemiddeld meer dan 20 uur aan het plannen van een reis. Met de ingebouwde AI-technologie vergemakkelijken we dit proces aanzienlijk. Zo kunnen gebruikers prompts invoeren zoals: ‘ik ben op zoek naar een actieve vakantie in een warm land en ik verblijf graag aan zee’. Daarnaast kunnen we met AI accommodaties en bestemmingen adviseren op basis van eerdere vakantiefoto’s die gebruikers beschikbaar stellen.” Bij alle verblijven vergelijkt de app de prijzen van verschillende boekingsplatformen en toont het actuele recensies.
Investering ingezet voor nieuwe boekingsopties
De verwachting is dat met de investering eind dit jaar vervoersopties toegevoegd worden om bijvoorbeeld een huurauto of een transfer te boeken. Direct daarna worden bezienswaardigheden en activiteiten per bestemming in de app toegevoegd.
Scrollen langs filmpjes van accommodaties
Acht maanden geleden begon de ontwikkeling van het nieuwe AI-reisplatform dat doet denken aan het social mediaplatform TikTok. Het platform toont, op basis van AI en algoritmes, verblijven via korte filmpjes waar gebruikers doorheen kunnen scrollen. “Jongeren zijn gewend om via social mediaplatformen informatie tot zich te nemen. Zo wordt TikTok door de jonge generatie vaker gebruikt als zoekmachine dan Google en er wordt veel reisinspiratie opgedaan. De app richt zich dan ook vooral op de jongere doelgroep: Gen Z”, stelt Richardson.
Tien investeerders
In totaal zitten er tien investeerders achter de kapitaalinjectie. De investeerders met een achtergrond in toerisme zijn een voormalig regiodirecteur van Booking.com, de eigenaar van Hotel Arena, voormalig CFO van Expedia en de voorzitter van de Raad van Commissarissen van Roompot en Landal. Andere investeerders zijn de CTO van Picnic, oprichters van CardsUnlimited, oprichter van United Wardrobe (overgenomen door Vinted), eigenaar VGW Group en de oprichter van Atomico Angels Network.
CTO van Picnic, Daniel Gebler licht zijn investering toe: “Voja is opgezet door sterk team dat als missie heeft om reizen op een betekenisvolle en blijvende manier te veranderen. Ze maken gebruik van de nieuwste technologie om unieke reiservaringen voor iedereen toegankelijk te maken.”
Over Voja
Voja is een AI-reisapp die is opgericht door Camille Richardson, oprichter OneFit, en Guy Rombaut, voormalig CTO van Bitvavo. De reis-app biedt gebruikers een gepersonaliseerd boekingsproces door gebruik te maken van AI-technologie. Gebruikers kunnen door korte video's van accommodaties scrollen, vergelijkbaar met de ervaring op TikTok. De app vergelijkt prijzen van verschillende boekingsplatformen en toont actuele recensies om gebruikers te helpen de beste keuze te maken.