LG publiceert financiële resultaten tweede kwartaal 2024

LG publiceert financiële resultaten tweede kwartaal 2024

Redactie Baaz

LG Electronics (LG) kondigt een geconsolideerde omzet van 15,71 miljard USD (21,69 biljoen KRW) en een bedrijfswinst van 869 miljoen USD (1,2 biljoen KRW) aan voor het tweede kwartaal van 2024. De omzet van het bedrijf is met 8,5 procent en de bedrijfswinst met 61,2 procent op jaarbasis gestegen. De cijfers breken nieuwe records voor de hoogste omzet en bedrijfswinst in het tweede kwartaal in de geschiedenis van LG.

Een belangrijke factor van deze prestaties is de hoogste kwartaalomzet ooit van de sectoren ‘Home Appliance & Air Solution Company’ en ‘Vehicle Component Solutions Company’. Samen bereikten deze afdelingen een omzet van 8,34 miljard USD (11,53 biljoen KRW), een stijging van 8,2 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast behaalden beide afdelingen een recordhoogte aan bedrijfswinst over het tweede kwartaal, met een totaal van 561,71 miljoen USD (776,1 miljard KRW, een stijging van 45 procent ten opzichte van 2023.

Evenwichtige en toekomstgerichte aanpak

De resultaten onderstrepen LG’s evenwichtige groei in haar kern- en toekomstige activiteiten. Deze groei laat niet alleen externe groei zien, maar ook een sterke winstgevendheid, wat weer bijdraagt aan de kwalitatieve verbeteringen in de algehele prestaties van het bedrijf.

LG blijft haar bedrijfsportfolio aanpassen naar een toekomstgerichte aanpak, waarbij het bedrijf het maximale uit bestaande activiteiten haalt en tegelijkertijd nieuwe groeikansen creëert. Bovendien richt LG zich ook op het snel ontwikkelen van nieuwe activiteiten met een groot groeipotentieel.

Sterke groei in B2B- en B2C-sectoren

De sterke groei van LG’s B2B-sector draagt significant bij aan het opbouwen van een toekomstgerichte bedrijfsstructuur. Ondanks een (tijdelijke) vertraging in de vraag naar EV’s, blijft de auto-onderdelen business groeien. Daarnaast onderzoekt LG’s HVAC-afdeling de groeimogelijkheden binnen de AI-infrastructuursector.

Ook in de B2C-sector versnelt LG de invoering van nieuwe bedrijfsmodellen die traditionele hardwareverkoop combineren met immateriële, niet-hardware aanbiedingen zoals content, diensten en abonnementen. De webOS content- en servicesafdeling breidt zich uit van tv’s naar IT en infotainment, met een verwachte omzet van meer dan 723,75 miljoen USD (1 biljoen KRW) in 2024.

Snelle groei van abonnementenbusiness

Verder groeit de abonnementenbusiness, die producten en diensten samenvoegt, opmerkelijk snel. Na het succes in Korea is LG dit abonnementsmodel nu ook internationaal aan het uitbreiden. Vorig jaar kwamen de inkomsten uit abonnementen uit boven de 723,75 miljoen USD (1 biljoen KRW), en LG verwacht dat deze groei dit jaar gaat versnellen. In juni dit jaar was 36,2 procent van de grote huishoudelijke apparaten die in de LG Brand Shop in Korea werden verkocht, afkomstig van een abonnement. Dit concept, dat vooral populair is onder jonge Koreaanse klanten, wordt nu ook geïntroduceerd op de wereldwijde markt.

Ontwikkeling van nieuwe activiteiten

LG zet ook vaart achter de ontwikkeling van nieuwe activiteiten. Zo zal de ‘smart factory business’, die de productie-expertise van het bedrijf combineert met AI, dit jaar naar verwachting 217,13 miljoen USD (300 miljard KRW) opleveren, waardoor het klantenbestand in sectoren zoals de halfgeleidersindustrie en biotechnologie wordt uitgebreid. Ook zal LG’s partnerschap met ChargePoint, de toonaangevende leverancier van EV-oplaadstations in Noord Amerika, de EV-oplaadactiviteiten van LG versterken. Door de ChargePoint-opladers te integreren met LG’s commerciële reclameoplossingen, ‘LG DOOH Ads’, ontstaan er weer nieuwe marktkansen.

Sterke prestaties van Home Appliance & Air Solution Company

Ook LG’s ‘Home Appliance & Air Solution Company’ afdeling scoorde dit kwartaal erg goed. Deze divisie boekte in het tweede kwartaal van 2024 een omzet van 6,40 miljard USD (8,84 biljoen KRW) en een operationele winst van 502,57 miljoen USD (694,4 miljard KRW). Vergeleken met dezelfde periode van 2023, stegen de inkomsten van deze afdeling met 11 procent, en de operationele winst met 16 procent. Dit is de hoogste omzet in één kwartaal én de sterkte operationele winst in het tweede kwartaal van LG tot nu toe.

Effectieve volumestrategie en flexibiliteit

LG’s volumestratiegie – ontworpen om de sterk gepolariseerde marktvraag aan te pakken – bleek in het tweede kwartaal erg effectief door het productaanbod en de prijzen te spreiden om de groeiende behoeften in opkomende markten, zoals Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika, tegemoet te komen. Ook de bijdragen van new business areas, waaronder abonnementen en Online Brand Shop verkopen, ondersteunden deze sterke prestaties.

Vooruitzichten voor het derde kwartaal

Voor het derde kwartaal van 2024 is LG van plan flexibel te blijven in de aanpassing aan veranderingen in de markt en om de B2B-sectoren verder uit te breiden, met name bij HVAC en inbouwapparatuur. Daarnaast zal de recente overname van het smart home platformbedrijf Anthom, naar verwachting leiden tot synergieën binnen de afdeling huishoudelijke apparatuur. LG zal gebruikmaken van haar wereldwijde productiecapaciteit van topniveau, om de sterke winstgevendheid van het bedrijf te garanderen. 

Recordprestaties van Vehicle Component Solutions Company

LG’s Vehicle Component Solutions Company, bereikte in het tweede kwartaal een omzet van 1,95 miljard USD (2,69 biljoen KRW) en een bedrijfswinst van 59,13 miljoen USD (81,7 miljard KRW). De inkomsten van deze afdeling stegen met één procent op jaarbasis én de winst werd positief. Bij deze divisie bereikten de kwartaalinkomsten een historisch hoogtepunt en de bedrijfswinst was de hoogste ooit voor een tweede kwartaal.

Ondanks een – tijdelijke - vertraging in de EV-markt tijdens het tweede kwartaal, groeide LG door effectief in te spelen op de toegenomen vraag naar premium infotainmentproducten voor in de auto. Het bedrijf is dan ook van plan haar activiteiten op het gebied van auto-onderdelen nog verder uit te breiden. Deze strategie bestaat onder andere uit het verhogen van de verkoop van premium nieuwe producten en veiligheids- en gemaksoplossingen, zoals Advanced Driver Assistance Systems, en is in lijn met bestaande orderprogramma's.

Groei en uitdagingen voor Home Entertainment Company

LG Home Entertainment Company boekte in het tweede kwartaal een omzet van 2,62 miljard USD (3,62 biljoen KRW) en een bedrijfswinst van 70,20 miljoen USD (97 miljard KRW). De inkomst steeg met 15 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023, dankzij een herstel van de vraag in Europa, naar de belangrijke markt voor premium OLED tv's. De groei zette ook door in de webOS content en service business. Het bedrijfsresultaat daalde echter door gestegen kosten, waaronder de stijgende prijzen van LCD-panelen.

De algehele vraag op de tv-markt zal in het derde kwartaal naar verwachting een bescheiden groei laten zien ten opzichte van vorig jaar, waarbij premium OLED tv's het naar verwachting beter zullen doen dan de bredere markt. LG zal zich daarom richten op het in stand houden van de operationele efficiëntie door het minimaliseren van de kosten, zoals de stijgende prijzen van LCD-panelen, door meer OLED tv's te verkopen.

Uitbreiding van Business Solutions Company

LG Business Solutions Company heeft in het tweede kwartaal een omzet geboekt van 1,11 miljard USD (1,46 biljoen KRW) en een operationeel verlies van 4,27 miljoen USD (5,9 miljard KRW). De omzet van deze divisie steeg met 9,9 procent op jaarbasis, dankzij de toegenomen verkoop van strategische producten zoals LED-signage, elektronische whiteboards en gaming monitoren. De winstgevendheid werd echter beïnvloed door stijgende kosten, waaronder de prijzen van LCD-panelen en doorlopende investeringen in groeigebieden zoals het opladen van EV's en robotica.

In het derde kwartaal zal de marktgroei voor premium producten zoals commerciële beeldschermen en gaming monitoren naar verwachting aanhouden. LG zal zich hier voornamelijk richten op de uitbreiding van de verkoop van strategische producten en verbetering van de winstgevendheid door het efficiënt beheren van middelen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie