Visa data laat zien hoe uitgaven tijdens de Olympische Spelen van Parijs 2024 de Franse economie stimuleren
Visa, de officiële betaaltechnologiepartner van de Olympische en Paralympische Spelen, publiceert nieuwe data over de eerste bestedingspatronen van consumenten tijdens het openingsweekend van de Olympische Spelen Parijs 2024 in vergelijking met dat weekend vorig jaar*.
De wereldleider in digitale betalingen heeft de positieve impact van Paris 2024 op de handel in Parijs vastgesteld met de volgende gegevens:
- Kleine bedrijven in Parijs profiteerden tijdens het eerste weekend van de Olympische Spelen van een Visa-kaarthouders omzetstijging van 26 procent.
- De grootste toename van de uitgaven in Parijs was te zien bij theaters en musea (+159%), levensmiddelen en kruidenierswaren (+42%), restaurants (+36%), detailhandel (+21%), entertainment (+18%).
- Het grootste deel van de overzeese bestedingen komt van Amerikaanse Visa-kaarthouders (29%), met een aanzienlijke jaar-op-jaar stijging van Braziliaanse (+33%) en Japanse (+129%) Visa-kaarthouders.
- 78 procent van de internationale aankopen in Parijs zijn contactloos, 9 procent meer dan vorig jaar.
- Toename van 39 procent in het aantal geboekte vluchten naar Parijs in de aanloop naar de Spelen ten opzichte van dezelfde periode in 2023.
- Toename van reizen naar Parijs door reizigers onder de 35 jaar, een stijging van 120 procent.
- Reizigers naar Parijs vanuit de VS zijn het meest gestegen ten opzichte van vorig jaar (+64%), gevolgd door Duitsland (+61%) en Spanje (+27%).
- Bestedingen zijn ook aanzienlijk gestegen in steden waar Olympische evenementen plaatsvinden buiten Parijs, waaronder Saint-Etienne (+214%), Lille (+100%) en Marseille (+38%).
Charlotte Hogg, Chief Executive Officer van Visa Europe: "Als sponsor van de Olympische Spelen, gedurende bijna veertig jaar, en de Paralympische Spelen sinds 2002, weten we uit ervaring dat deze evenementen de economieën van gastlanden kunnen stimuleren, wat aansluit bij Visa's doel om overal verbetering te brengen. Uit onze laatste data blijkt een aanzienlijke stijging van de consumentenbestedingen onder Visa-kaarthouders tijdens het openingsceremonie weekend. We zijn vooral blij met de toename van betalingen bij Franse kleine bedrijven, waarvan we er veel via de Visa Go-app met bezoekers in contact hebben gebracht. In de afgelopen vier jaar hebben we dertien miljoen kleine bedrijven in Europa geholpen met digitaliseren."